پایگاه اطلاع رسانی دعبل خزاعی - پربيننده ترين عناوين رسانه :: نسخه کامل http://deabel.org/vsne.zr8bhk4jx9bij.html Mon, 08 Jan 2018 21:37:18 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://deabel.org/skins/default/fa/ch01_newsfeed_logo.gif پایگاه اطلاع رسانی دعبل خزاعی http://deabel.org/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه اطلاع رسانی دعبل خزاعی آزاد است. Mon, 08 Jan 2018 21:37:18 GMT رسانه 60 فيلم راهنمای عتبات عالیات منتشر شد http://deabel.org/vdci.rawct1auubc2t.html به گزارش خیمه، فيلم «راهنمای عتبات عالیات» با موضوع آشنایي با اماكن و مكان‌هاي مقدس نجف، كربلا، كاظمين و سامرا بر روي پايگاه اطلاع‌رساني حج قابل مشاهده است. بر اساس اين گزارش، مجموعه بخش‌هاي اين فيلم توسط حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت در قالب دو سي‌دي 60 دقيقه‌اي و به صورت كاملا بديع و نو عرضه شده است. در اين فيلم كه به مناسبت ایام سوگواری اباعبد الله الحسین(ع) در پايگاه اطلاع‌رساني حج قرار گرفته از نجف اشرف آغاز شده و اماكني همچون؛ مسجد کوفه، حرم مسلم بن عقیل، امام زاده سید محمد بن الهادی(ع)، آرامگاه هانی بن عروه، مسجد کوفه، منزل و محراب امیرالمومنین(ع)، آرامگاه میثم تمار، وادی السلام، آرامگاه کمیل بن زیاد، مسجد سهله را به تصوير مي‌كشد. در ادامه به كربلاي معلي سفر كرده و دل را به حرم مطهر امام حسین(ع)، حضرت اباالفضل العباس(ع)، تل زینبیه، خیمه‌گاه، آرامگاه طفلان مسلم و آرامگاه حر و عون رهنمون مي كند.تصاويري زيبا از كاظمين، حرم مطهر امام هادي(ع)، امام حسن عسگري(ع) و سرداب غیبت امام زمان(عج) قبل از تخريب توسط ارهابيون زينت بخش فيلم است.جهت تهيه سي دي مي توان به مراكز نشر مشعر وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت در سراسر كشور مراجعه نمود.فيلم «راهنمای عتبات عالیات» توسط پايگاه اطلاع رساني حج جهت استفاده بهتر اينترنتي با موضوع بندي جديد قابل دسترسي است. برای مشاهده فیلم اینجا کلیک کنید. ]]> رسانه Thu, 22 Jan 2009 09:37:49 GMT http://deabel.org/vdci.rawct1auubc2t.html فیلم «اربعین» اثر ناصر تقوایی دوشنبه پخش می‌شود http://deabel.org/vdcf.edjiw6dtcgiaw.html به گزارش خیمه، تقوايي اين مستند را در سال 1349 با محوريت عزاداري در شهرهاي جنوبي كشور به ويژه شهر بوشهر ساخته است كه براي اولين بار در شيراز به نمايش درآمد. در مستند «اربعين»، تصاوير نابي از يك مراسم اربعين در مسجد دهدشتي‌هاي بوشهر به تصوير كشيده شده است. فيلم با تصاويري از تدارك مراسم عزاداري امام حسين(ع) آغاز مي‌شود و بعد دريا و خورشيد همراه با صداي سنج و دمام‌گويي آغاز واقعه‌اي را خبر مي‌دهند. آدم ها كمر مي‌گيرند و صداي سينه مي‌آيد و بعد صداي اسطوره‌اي بخشو در كوچه‌هاي تاريك بوشهر مي‌پيچد.«اربعين»، «باد جن» و «موسيقي جنوب» سه‌گانه فيلم‌هاي كوتاه «ناصر تقوايي» پيرامون موسيقي و آيين‌هاي مذهبي جنوب كشور هستند.فيلم مستند «اربعين» امشب ـ دوشنبه ـ ساعت 18:30 از شبكه چهار سيما پخش خواهد شد. ]]> رسانه Mon, 05 Jan 2009 03:42:42 GMT http://deabel.org/vdcf.edjiw6dtcgiaw.html ويژه نامه حضرت مسلم بن عقيل روي اينترنت قرار گرفت http://deabel.org/vdci.ya5ct1a5rbc2t.html به گزارش خیمه، مدير اجرايي پايگاه حوزه نت در رابطه با اين ويژه نامه گفت: «ويژه نامه مذکور در سه بخش "روزشمار مسلم"، "مقالات" و "لينک هاي مرتبط" مطالب مفيدي را در اختيار مخاطبان قرار داده است.»سيدعلي طباطبايي افزود: «روزشمار حرکت حضرت مسلم به کوفه تا شهادت يکي از بخش هاي اين ويژه نامه مناسبتي است که از جمله آنها مي توان به 15 رمضان 60، رسيدن هزاران نامه دعوت به دست امام، سپس فرستادن مسلم بن‏ عقيل به کوفه براي بررسي اوضاع، پنجم شوال 60، ورود مسلم بن عقيل به کوفه، استقبال مردم از وي و شروع آنان به بيعت و11 ذيقعده 60، نامه نوشتن مسلم بن عقيل از کوفه به امام حسين(ع) و فراخواني به ‏آمدن به کوفه اشاره کرد.»وی بیان کرد: «هشتم ذي حجه 60، دستگيري هاني، سپس شهادت او، خروج مسلم بن عقيل در کوفه با چهار هزار نفر، سپس پراکندگي‏ آنان از دور مسلم و تنها ماندن او و مخفي شدن در خانه طوعه، تبديل کردن حج به عمره در مکه توسط امام حسين‏ (ع‏)، ايراد خطبه براي مردم و خروج از مکه همراه با 82 نفر از افراد خانواده و ياران به طرف کوفه و نهم ذي حجه 60، درگيري مسلم با کوفيان، سپس دستگيري او و شهادت مسلم بر بام‏ دار الاماره کوفه از ديگر روزشمارهاي اين ويژه نامه است.»مدير اجرايي پايگاه حوزه نت، شناسنامه مسلم بن عقيل(ع) را دومين مطلب ارائه شده در بخش روزشمار مسلم عنوان کرد و افزود: «در اين مقطع محققان پايگاه جهاني حوزه سعي بر آن داشته اند با جمع آوري کتب و منابع معتبر، شخصيت والامقام حضرت مسلم را به منظور تحقيق و پژوهش هاي علاقمندان جمع آوري و در اين مجموعه به نمايش درآورند.»طباطبایی بیان کرد: «آنچه در اين بخش آورده شده شرح حالي از حضرت مسلم به عقيل(ع) شامل زندگينامه مسلم، نامه هاي کوفيان، نامه مسلم در کوفه به امام حسين(ع)، ورود ابن زياد به کوفه، هاني بن عروه، دستگيري هاني، طوعه زني جوانمرد، سخنان عبيداللّه‏ براي دستگيري مسلم، امان دادن به مسلم و دستگيري او و شهادت حضرت مسلم است.»وی دومين بخش ويژه نامه حضرت مسلم را مجموعه مقالات عنوان کرد و گفت: «"مسلم بن عقيل، زندگينامه، کوفه، شهادت و فرزندان "، " زندگينامه حضرت مسلم بن عقيل "، "دعوت اهالي کوفه از امام حسين(ع)" و " قيام مسلم در کوفه" از جمله مقالات اين ويژه نامه است.»مدير اجرايي پايگاه حوزه نت، لينک هاي مرتبط را سومين بخش ويژه نامه شهادت حضرت مسلم عنوان کرد و افزود: «دانشنامه امام حسين(ع)، ياران امام حسين(ع) و نقش آفرينان حادثه کربلا، روز شمار قيام کربلا، روز شمار رويدادهاي محرم از جمله لينک هاي مرتبط با موضوع ويژه نامه است.»علاقه مندان براي مشاهده کامل ويژه نامه شهادت حضرت مسلم بن عقيل مي توانند به نشاني اينترنتي www.hawzah.net مراجعه کنند. ]]> رسانه Mon, 05 Jan 2009 14:49:33 GMT http://deabel.org/vdci.ya5ct1a5rbc2t.html نمايه فضائل و مناقب امام حسين(ع) روي اينترنت قرار گرفت http://deabel.org/vdch.inkt23n6iftd2.html به گزارش خیمه، تکلم قبل از ولادت و بعد از شهادت‌، مشتق بودن نام حضرت از نام خداوند، ويژه بودن مربيان حضرت‌(ع) يعني از تربيت پاکاني همچون پيامبر اکرم(ص)، امير‌المؤمنين(ع)، فاطمه زهرا(س) و امام حسن(ع)، هيچ کس در فصاحت و بلاغت به پايه آن حضرت نمي‏رسيد، معنويت و عرفان امام حسين‌(ع)، سخاوت و بخشندگي، شباهت‏ به عيسي مسيح(ع) از جهت«سيدة النساء» بودن حضرت فاطمه(س) و حضرت مريم(س) و از جهت مدت حمل و از جهت شباهت در انصار و حواريين برخي از برخي از فضائل و مناقب امام حسين‌(ع) در اين دانشنامه آمده است.نمايه فضائل و مناقب امام حسين(ع) به همت پژوهشگران پايگاه حوزه‌نت توليد و به منظور استفاده علاقه‌مندان خاندان عصمت و طهارت(ع) بر روي شبکه جهاني اينترنت قرار گرفت. در اين نمايه دانشنامه پيامبر و اهل بيت(ع) و امام حسين‌(ع)، فضائل و مناقب امام حسين(ع) در دسترس علاقه‌‌مندان و کاربران خواهد بود که داراي مطالب خواندني فراواني است. اين نمايه داراي بيست مقاله پيرامون فضائل و مناقب امام حسين(ع) است. ]]> رسانه Mon, 12 Jan 2009 12:10:44 GMT http://deabel.org/vdch.inkt23n6iftd2.html پایگاه اطلاع‌رسانی اختصاصی ستاد پیامبر اعظم(ص) راه‌اندازی مي‌شود http://deabel.org/vdcc.sqpa2bqxpla82.html به گزارش خیمه، مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی و دبیر ستاد دائمی گرامیداشت پیامبر اعظم(ص)  گفت: «با تشکیل این ستاد و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای انجام فعالیت‌های متنوع و گسترده در ایام مرتبط با نبی مکرم اسلام(ص) در طول سال، اطلاع‌رسانی مناسب و انعکاس گسترده فعالیت‌های ستاد با استفاده از وسایل ارتباط جمعی گوناگون در دستور کار این ستاد قرار گرفت.»علیرضا کریمی با اشاره به اعلام آمادگی کامل رسانه ملی، رسانه‌های مکتوب و خبرگزاری‌ها برای برنامه‌سازی و پوشش رسانه‌ای این موضوع افزود: «در همین ارتباط و به منظور ارتباط مستقیم همه دوستداران رسول الله با ستاد پیامبر(ص)، در آینده‌ای نزدیک و در ایام فجر 87، پایگاه اطلاع‌رسانی پیامبر اعظم(ص) با بخش‌های متنوع و جذاب برای مخاطبان راه‌اندازی می‌شود.» مراسم قرایت زیارت‌نامه حضرت رسول(ص) که در ایام رحلت آن حضرت(ص) در سراسر کشور برگزار خواهد شد، از جمله برنامه‌های در حال انجام این ستاد است. ]]> رسانه Wed, 21 Jan 2009 11:05:29 GMT http://deabel.org/vdcc.sqpa2bqxpla82.html شبكه ماهواره‌اي " ولايت" در مشهد نيز راه اندازي شد http://deabel.org/vdcjxmev.uqetmzsffu.html حجت‌الاسلام محمد علي پورخشان، مسئول دفتر نمايندگي اين شبكه در مشهد،گفت: اين استديو از حدود يك ماه پيش آماده سازي و از يك هفته گذشته آغاز به كار كرده است . وي از ضبط و پخش زنده برنامه‌هايي چون" درآينه وحدت" ، " شميم خرد"،" پرسمان اعتقادي" و ... خبرداد و گفت: موضوع اين برنامه‌ها، نقد و بررسي افكار و اقوال اديان، فرق و مذاهب اسلامي و نسبت آن با اعتقادات شيعي است. مسئول دفتر نمايندگي شبكه ماهواره‌اي " ولايت" در مشهد، به فعاليت بيش از ۳۰۰ شبكه ماهواره‌اي عليه تشيع اشاره و تصريح كرد: شبكه "ولايت" با اشراف و حضور مراجع و علماي قم و مشهد، به پخش برنامه‌هاي مختلفي از طريق ماهواره " هاتبرد" با طول موج ۱۱۲۰۰ اقدام مي‌كند. حجت الاسلام پوربدخشان افزود: در استودي مشهد، در دو روز در هفته برنامه زنده پرسش و پاسخ نيز به روي آنتن مي‌رود. وي با تأكيد بر اين مطلب كه شبكه ولايت قصد توهين به هيچ يك از مقدسات را ندارد گفت: برنامه‌هاي اين شبكه علمي و منطقي و تنها در مسير وحدت مسلمين انجام مي‌شود . وي تصريح كرد: امروز دفاع حساب شده و منطقي حرف اول را مي‌زند و آنچه درا ين برنامه‌ها ارائه مي‌شود، مستنداتي است كه از كتب معتبر فرقه‌ها و مذاهب مختلف اسلامي استفاده مي‌شود. ]]> رسانه Sat, 10 Jul 2010 16:30:00 GMT http://deabel.org/vdcjxmev.uqetmzsffu.html تاریخ پخش نشست‌های عاشوراپژوهی رادیو معارف اعلام شد http://deabel.org/vdce.w8ebjh8nw9bij.html به گزارش خیمه، سلسله نشست‌های عاشوراپژوهی چهل منزل تا اربعین با هدف تبیین اهداف قیام امام حسین(ع) در ابعاد مختلف و همچنین چگونگی بهره‌برداری از این قیام تاریخی توسط مرکز مطالعات راهبردی خیمه در قم برگزار شده است.تاریخ پخش این سلسله نشست‌ها در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه توسط رادیو معارف به شرح ذیل اعلام شد:* 87/10/15 حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک‌زایی، استاد دانشگاه و رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه اسلامی* 10/17 و 87/10/22 حجت الاسلام والمسلمین مسعود ادیب، استاد دانشگاه و عضو شورای علمی مرکز مطالعات حقوق بشر دانشگاه مفید قم* 10/24 و 87/10/29 دکتر سید حمید خوئی استاد دانشگاه تهران و پژوهشگر قرآن و نهج البلاغه تاریخ پخش سلسله نشست‌های عاشوراپژوهی «چهل منزل تا اربعین» که تا آخر ماه صفر ادامه دارد، متعاقبا از رادیو معارف اعلام می‌شود. ]]> رسانه Sat, 03 Jan 2009 12:16:14 GMT http://deabel.org/vdce.w8ebjh8nw9bij.html وحدت شيعه و سني در راديو معارف بررسي می شود http://deabel.org/vdch.vn-t23nvvftd2.html به گزارش خیمه، مدير گروه فقه و سيره راديو معارف گفت: «به مناسبت هفته وحدت ويژه برنامه "امت واحده" توسط گروه فقه و سيره راديو معارف توليد و پخش مي شود.»حجت الاسلام سعيد طالبي‌نيا افزود: «"امت واحده" تا يکشنبه 25 اسفند روي آنتن راديو قرار گرفته است.مدير روابط عمومي راديو معارف خاطر نشان کرد: اين برنامه که به تهيه و سردبيري حميد اشتري توليد شده است و ساعت 19:00 پخش مي شود.»وي تصریح کرد: «در اين برنامه حجج الاسلام محمد احمدي و محمد صدوقي و مولوي ساداتي از علماي اهل تسنن، آثار و پيامدهاي وحدت در جامعه، آثار و پيامد هاي تفرقه و راه هاي ايجاد وحدت را موردبررسي قرار مي‌دهند.» ]]> رسانه Thu, 12 Mar 2009 11:21:14 GMT http://deabel.org/vdch.vn-t23nvvftd2.html نگاهي به پايگاه اطلاع رساني حجت الاسلام حسین انصاريان http://deabel.org/vdcj.yeifuqemasfzu.html به گزارش خیمه، اين پايگاه که با 34 زبان ارائه مي‌شود داراي بخش‌هاي متعددي از جمله قرآن كريم، معصومين، نهج البلاغه، صحيفه سجاديه، اخبار، تأليف‌ها، فهرست سؤال‌ها، مقاله‌ها و سخنرانيها است.در بخش قرآن كريم اين پايگاه درس تفسير استاد انصاريان، استخاره با قرآن، جستجو، مشاهده متن قرآن و راهنما قابل مشاهده است.در بخش معصومين پرتويي از سيره چهارده معصوم(ع)، احاديث و مقاله‌هاي گوناگوني قرار داده شده است.در بخش‌هاي نهج البلاغه و صحيفه سجاديه، درس تفسير نهج البلاغه استاد، جستجو، راهنما و مشاهده متن نهج البلاغه و صحيفه سجاديه ديده مي‌شود.در بخش تأليف‌ها نوشته‌هاي استاد حسين انصاريان در زمينه‌هاي شرح و تفاسير، عرفان و حكمت، اخلاق، اصول عقايد، اجتماعي، كتب مرتبط و سخنراني‌هاي مكتوب ايشان قابل دسترسي و بهره‌برداري است.در بخش سخنراني‌ها بيش از سه هزار سخنراني موضوع‌بندي شده در اختيار علاقه‌‌مندان قرار گرفته است.همچنين مجموعه‌اي از مقاله‌ها و ويژه‌نامه‌هاي مذهبي و هزاران پرسش و پاسخ عقيدتي، اخلاقي، كلامي و فقهي همراه با بخش‌هاي متنوع و غني مذهبي در اين پايگاه به علاقه‌مندان و تشنگان معارف الهي عرضه شده است. پايگاه اطلاع‌رساني دفتر استاد حسين انصاريان را مي‌توان در نشاني http://www.erfan.ir و http://www.ansarian.ir مشاهده كرد. ]]> رسانه Wed, 18 Feb 2009 04:27:14 GMT http://deabel.org/vdcj.yeifuqemasfzu.html نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در استان قم پايان يافت http://deabel.org/vgla.wnmk49n6y,61k445h..html به گزارش خیمه، در اولین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال استان قم و دومین جشنواره و نمایشگاه ملی رسانه‌های دیجیتال کشور که از سراسر کشور حضور داشتند، پایگاه اطلاع‌رسانی خیمه نيز حضوری فعال داشت. ]]> رسانه Tue, 27 Jan 2009 05:36:13 GMT http://deabel.org/vgla.wnmk49n6y,61k445h..html بر كرانه‌های نيلگون http://deabel.org/vdca.inmk49n065k14.html به گزارش خیمه، "بر كرانه‌های نيلگون" بخش اول سخنان امام موسی صدر در جمع ياران و در سوگ حسين يوسف زهرا(س)، اكنون در پايگاه اطلاع‌رسانی تبيان قابل مشاهده است.در بخش اول اين مقاله آمده است: «گمراهی، زمانه اباعبدالله‌الحسين(ع) را فراگرفته بود؛ وقتی كه ما سالروز واقعه كربلا را فرصتی مغتنم می‌شمريم و گردهم می‌آييم و آن حادثه را در گوش، قلب و وجود خود تكرار می‌كنيم با آن قهرمانی‌های جاويدان پيوند می‌يابيم؛ قهرمانی‌هايی كه ريشه ستم و ستمگران را بركند و نقاب و پرده از چهره عصيانگران و منافقان برافكند.»«اين حادثه جاويدان كه مشعل فروزنده نسل‌هاست، تنها برای روزگار امام حسين(ع) نيست؛ ابعاد اين حادثه از يك رنجش عاطفی و تراژدی بشری در می‌گذرد و الگويی شايسته پيروی برای تمام نسل‌ها می‌شود و واقعه با همه تفاصيل و ثمراتش به همه نسل‌ها می‌آموزاند و راه‌های نجات و رهايی را فرا روی آنها می‌گشايد.»در ادامه آن می‌خوانيم: «عاشورا در زمان خاصی واقع شد كه آن زمان با پيشينه خاصی پيوند دارد، هنگامی كه اين پيشينه را بررسی می‌كنيم شدت و عظمت اين حادثه غم‌انگيز و ابعاد اين نبرد را در می‌يابيم؛ نقشه‌ای برای زشت جلوه دادن اسلام و از بين بردن آن، در حال شكل گرفتن بود.»«اين نقشه از زبان يزيد بر ملا شد، هنگامی كه او مغرورانه و پيروزمندانه در كاخ خود نشسته بود و سر حسين در برابرش قرار داشت.»«اگر حسين نبود، يزيد شناخته نمی‌شد، چرا كه با بسياری از راه‌ها و روش‌ها چهره خود را می‌پوشاند و می‌توانست در پس اين نقاب‌ها اسلام را با حكمی پس از حكم و امری پس از امر و موضعی پس از موضع نابود كند؛ ولی حسين همه اين‌ها را روشن ساخت و يزيد و بنی‌اميه را رسوای امت كرد.»«حركت‌ها و سپس قيام توابين آغاز شد؛ پس ازآن مختار بن ابی‌عبيدالله ثقفی و سپس گروهی از اينجا و گروهی از آنجا، تا اينكه عباسيان آمدند و بنی‌اميه را نابود كردند؛ در اين مدت، از كشته شدن حسين(ع) تا انقراض بنی‌اميه، شعار بلند تمام انقلابی‌ها و همه معترضان و مخالفان "يالثارات الحسين" بود، پس انتقام، آرزو، انگيزه و محرك تمام اين حركات حسينی بود.»برای دیدن متن کامل این مقاله اینجا کلیک کنید. ]]> رسانه Wed, 25 Feb 2009 04:45:02 GMT http://deabel.org/vdca.inmk49n065k14.html ويژه‌نامه اربعين حسينی در سايت شهيد آوينی ارائه شد http://deabel.org/vdcb.8bsurhbs9iupr.html به گزارش خیمه، كاروان از شام تا مدينه، كربلا در كربلا می‌ماند اگر، ورود به مدينه طيبه، ناله‌های غربت(صوتی)، مرثيه حسينی(صوتی)، سفير بازمانده از مردان، رقيه‌بنت‌الحسين، نبودی ببينی يا حسين(كليپ)، باز اين چه شورش است(كليپ)، يادگاری(والپيپير) است.در بخش «كاروان اسيران كربلا از شام تا مدينه» می‌خوانيم: «اهل بيت(ع)، به سفر خود ادامه دادند تا به دو راهى جاده عراق و مدينه رسيدند، چون به اين مكان رسيدند، از امير كاروان خواستند تا آنان را به كربلا ببرد و او آنان را به سوى كربلا حركت داد، چون به كربلا رسيدند، جابر‌بن‌عبد‌الله انصارى را ديدند كه با تنى چند از بنى‌هاشم و خاندان پيامبر براى زيارت حسين(ع) آمده بودند، هم‌زمان با آنان به كربلا وارد شدند و سخت گريستند و ناله و زارى كردند و بر صورت خود سيلى زده و ناله‏هاى جانسوز سر دادند و زنان روستاهاى مجاور نيز به آنان پيوستند.»«زينب(ع) در ميان جمع زنان آمد و گريبان چاك زد و با صوتى حزين كه ‏دل‌ها را جريحه‌‏دار مى‏كرد مى‏گفت: وا اخاه! وا حسيناه! وا حبيب رسول‌الله و ابن‌مكة و منا! و ابن فاطمة‌الزهراء! و ابن‌علی‌المرتضى! آه ثم آه!» پس بی‌هوش شد.»در بخش‌هايی از «سفير بازمانده از مردان» آمده است: «حضرت على‌بن‌الحسين، امام سجاد(ع) در روز پنجم شعبان يا 15 جمادى‌الاولى سال 38 هجرى قمرى در مدينه ديده به جهان گشود و در 12 يا 18 و بنابر مشهور در 25 محرم سال 95 هجريق در سن حدود 56 سالگى مسموم شده و به شهادت رسيد، آن حضرت در واقعه كربلا 23 سال داشت، مرقد شريفش در مدينه در قبرستان بقيع كنار قبر امام‌ حسن مجتبى(ع) است.»«دوران امامت او كه 35 سال بود، مصادف با دشوارترين دوران ظلم و خفقان امويان (از يزيد تا وليد‌بن ‌عبدالملك) گذشت؛. امام سجاد(ع) در دوران زندگى، رنج‌ها و ناراحتی‌هاى بسيار ديد، در ماجراى كربلا، سخت‏ترين شكنجه‏ها و ستم‌ها به او وارد آمد، و بعد كه به مدينه بازگشت در طول 35 سال عمر خود، همواره از مصايب كربلا ياد مى‏كرد و مى‏گريست.» برای دیدن اين ويژه‌نامه اینجا را کلیک کنید. ]]> رسانه Sat, 14 Feb 2009 13:15:03 GMT http://deabel.org/vdcb.8bsurhbs9iupr.html انسان‌شناسی دینی مخاطب، ضروری‌ترین نیاز رسانه http://deabel.org/vdcd.k0k2yt0oja26y.html « الَّذينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالاتِ اللهِ وَ يَخشَونَهُ وَلا يَخشَون اَحداً اِلا اللهَ وَ کَفَّي باللهِ حَسيبَاً »عصر ما عصر رسانه‌ها نام گرفته است. راديو رسانه‌اي گرم، اثرگذار و فرهنگ‌ساز است؛ تبليغ و بيان مفاهيم قرآن و سنت پيام‌آور خاتم و عترت، در عصر رسانه با شناخت مخاطب و تسلط بر رسانه ميسر است.مي‌گويند: رابطه دين با رسانه، قدمتي حداقل از زمان اختراع صنعت چاپ دارد و از آن زمان، انديشمندان و پيروان هر دو حوزه به دنبال ايجاد ارتباطي صحيح و مؤثر بين دين و وسايل ارتباط جمعي، و سازکاري براي ايجاد رابطه بودند. تأمل و دقت بر نقش رسانه در اشاعه دين و متقابلاً نقش دين در آسان کردن رابطه ميان مردم و رسانه، سال‌هاست که در علوم اجتماعي و ارتباطات و مطالعه فرهنگی و دين جايگاه ويژه‌اي پيدا کرده است.با ظهور و حضور رسانه‌هاي جديد و نظريه‌هاي ارتباطي خاص آنها و البته به تبع شرايط اجتماعي هر دوره، نگاه‌هاي تازه‌اي در خصوص تعامل دين و رسانه شکل گرفته است.از يک سو اندیشمندان ارتباطات، به ارتباط متقابل اين دو حوزه مهم اجتماعي پرداخته و نگاشتند و از سوي ديگر، محققان و پژوهشگران حوزه دين نيز با مطالعه تکنولوژي‌هاي نوين ارتباطي، سعي در برقراري رابطه‌اي مؤثر بين اين دو و نهايتاً انتقال درست و روشن مفاهيم ديني با استفاده از رسانه‌هاي جديد داشته‌اند.تعامل دين و رسانه، چه به عنوان دو نهاد اجتماعي و چه به عنوان پيام و ابزار انتقال، با توجه به وظايف رسانه‌اي و وجوه مختلف ديني که در سراسر دنيا نسبت به هر کدام از اديان بزرگ وجود دارند، هنوز موافقان و مخالفان بسياري در سراسر دنيا دارد. برخي معتقدند که ذات دين با رسانه اساساً بيگانه است و نمي‌توان براي تبليغ دين از رسانه بهره جُست. برخي ديگر، رسانه را تنها وسيله‌اي براي انتقال پيام از جمله پيام‌هاي ديني مي‌دانند. اما اکنون انديشمندان هر دو حوزه (دين و رسانه) معتقد به تعامل دين و رسانه هستند.انديشمندان ـ اعم از مسلمان و غير مسلمان ـ براي دين کارکردهايي در نظر گرفته‌اند. برخي از اين کارکردها عبارتند از:* کاهش و رفع ناراحتي‌ها- تخليه رواني افراد* توليد جمعيت و انبساط- دادن آرامش روح به بشر* نيکو ساختن روابط اجتماعي-پشتوانه تهذيب و اخلاق* تسلي‌بخش رنج‌ديدگان و ستم‌ديدگان- معنادارسازي عالم هستي – هدايت انسان* معنابخشي به وجود انساني-پاسخ به سؤالات اساسي – حفظ سامان اخلاقي جامعهدر فرهنگنامه توليد صدا و سيما براي رسانه‌ها، کارکردهايي تعريف شده است: «رسانه‌ها در جهت دستيابي به اهداف خود کارکردي چهارگانه (نقش چهار وجهي) دارند: الف) ارشادي، ب) اطلاعاتي، ج) آموزشي و د) سرگرمي.برنامه‌هاي ديني و راديوهاي ديني نيز با توجه به کارکرد چهارگانه؛ برنامه‌ها و راديوهايي هستند که به اصول عقايد، احکام دين و فروع آن، تلاوت و تفسير قرآن، ادعيه و شرح ادعيه، احاديث، روايات و ديدگاه‌هاي دين مبين اسلام در مورد هستي بشر، معاد، مباني فلسفه و حکمت اسلام مي‌پردازند و هدف آن اعتلاي بينش اسلامي و اخلاق و گسترش ايمان و معرفت در جامعه است.طبق اين کارکردها که در هر دو حوزه برشمرده شد، مي‌بينيم اهداف هر دو نزديک به هم و حتي يکسان است؛ بهره‌گيري دين از رسانه براي بيان و انتقال پيام‌هاي خود، غيرمستقيم بر ديگر کارکردهاي رسانه و شيوه رفتار آن هم تأثير گذاشته است.ارتباط و تعامل دين و رسانه و بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي يکديگر در جهان و زندگي بشر موجب تغييراتي شده است؛ حتي در دو حوزه مربوطه، بسياري از انديشمندان مثل گيدنز، تامسون و ... معتقدند که در دوران جديد زندگي بشري، رابطه دين و رسانه دستخوش تحول شده است.در ايران اسلامي، بعد از انقلاب شکوهمند اسلامي، دو راديو قرآن و معارف تأسيس شد که مخاطبين بسياري را جذب خود کرد؛ اين دو راديو با رويکردهاي ديني و رسانه‌اي که براي آنها تعريف شده است و با قالب‌هاي برنامه‌سازي که طراحي شده، توانسته‌اند رضايت مخاطب خود (حتي مخاطبان در سراسر دنيا) را جلب کنند. در حوزه دين، مخاطبان راديو، مخاطبان هدفمندي هستند و به نظر مي‌رسد اين دو راديو توجه ويژه‌اي به موضوع داشته و دارند که توانسته‌اند، اين‌گونه جمعيت کثيري را در جغرافياي ايران، مخاطب خود کنند.به عنوان مثال، برنامه سحر راديو قرآن در سال 87 بر اساس يک نظرسنجي توانسته است در رتبه اول همه راديوهاي ايران قرار گيرد. مطمئناً اين راديو به نياز و خواسته مخاطب خود توجه کرده و در قالب‌هاي متنوع پيام‌هاي مورد نظر را تأمين کرده است و ديگر اينکه به اقامه معنويت معتقد و پاي‌بند بوده است.در بحث اقامه معنويت، برنامه‌هاي سحر نمونه مناسبي است. برنامه‌هاي سحر اساساً شنونده را آماده مي‌کند و فضاسازي مناسبي را خلق مي‌کند؛ بنابراین اين آماده‌سازي، آماده‌سازي جهت خلوت انسان با خالق هستي است. اين آماده‌سازي لحظه‌اي و دقيقه‌اي يا الصاقي هم نيست، بلکه در طول روز تداوم دارد. هر چند خود ماه رمضان اين شرايط را آماده مي‌کند. اما برنامه‌هاي سحر اين شرايط را تلطيف‌تر، دروني‌تر، حسي‌تر و معنوي‌تر مي‌کند؛ درباره مخاطبان و رسانه، دو نوع مخاطب داریم. يک گروه مخاطب جمعيتي که در اصطلاح آنها را دموگرافيک تارگت مي‌ناميم و يک گروه مخاطب رواني ـ اجتماعي به نام ساکروگرافيک تارگت.تفاوت اين دو گروه در اين است که مخاطبان گروه اول صرفاً شنونده برنامه هستند؛ اما گروه دوم با برنامه ارتباط و پيوند دارند. ژان کازنو درباره ارتباط مخاطب با رسانه مي‌گويد: «هر قدر ميزان استفاده مخاطب از رسانه بيشتر باشد، نشان‌دهنده اين است که مشارکت اجتماعي‌اش هم بيشتر خواهد بود.»مي‌بينيم که رسانه‌ها مي‌توانند بر پديده‌هاي اجتماعي نقش داشته و تأثيرگذار باشند؛ اساساً يکي از اهداف برنامه‌سازي در راديو و شايد اصلي‌ترين هدف، تأثيرگذاري است؛ لذا تأثيري را که از پخش يک موسيقي، يک ترانه پاپ، يک تصنيف مي‌خواهيم ببخشيم، بايد تفاوت داشته باشد با تأثيري که از پخش يک تلاوت، يک سخنراني مذهبي، پخش نماز، شرح و تفسير آيه‌اي يا قصه‌اي قرآني و ... در نظر داريم.بنابراين رسانه بايد نگهبان و مراقب نيازهاي معنوي جامعه و هم پاسخگوي نيازهاي انديشه‌اي آن باشد. پخش يک نماز هم پاسخگوي رواني و حسي آن و هم پاسخگوي نيازهاي انديشه‌اي مخاطب است.اگر رسانه‌ها (صدا و سيما) بتوانند با پخش يک برنامه مذهبي (در شکل‌هاي متنوع و با موضوعات ديني) مخاطب را آماده و ذهن وي را در يک فضاي معنوي قرار دهد و تأثيرگذار باشد و اين تأثيرگذاري عينيت ببخشد، آن برنامه به هدف خود (اقامه معنوي) رسيده و بدون شک برنامه‌اي موفق و مؤثر است که به نظر مي‌رسد راديوهاي قرآن و معارف طي اين سال‌ها با برنامه‌هايي که طراحي و تهيه و پخش کرده، توانسته‌اند به اين هدف مهم برسند.در راديو معارف برنامه‌هايي چون: جمعه ظهور، فقه و زندگي، عصر جواني، تهيه سخنراني‌هاي مراجع و حضرات آيات عظام، در راديو قرآن برنامه‌هايي چون: آيه‌هاي زندگي، معجزه‌ جاويد، تلاوت‌هاي درخواستي، تبسم قرآن، در مکتب وحي، کيمياي وصل، سروش هدايت، نسيم انس، بوستان معرفت و ... را می توان نام برد.و البته در راديوهاي ديگر برنامه‌هاي ديني و مذهبي ويژه اذان ظهر، مناسبت‌ها و ... تهيه مي‌شود که قابل توجه است. در راديو ايران، به افق آفتاب، والعصر، صفاي دل، برنامه‌هاي مناسبتي در راديو جوان به : عصر گفتمان، ويژه اذان مغرب، برنامه‌هايي براي ايام ماه مبارک رمضان، محرم و ... می توان اشاره کرد.در راديو تهران، ويژه اذان ظهر، برنامه‌هاي مناسبتي، سخنراني‌هاي ويژه و ... نیز به چشم می خورد؛ در هر راديو متناسب با رويکرد تعريف شده و مخاطب خود، برنامه‌هاي ديني و مذهبي طراحي و پخش مي‌شود که هر يک بحث جداگانه را مي‌طلبد.يکي از اساسي‌ترين نيازهاي رسانه در جوامع ديني، شناخت درست و دقيق از انسان‌شناسي ديني مخاطب است. به باور استوارت ام.هوور از پژوهشگران حوزه دين و رسانه که مي‌گويد: «اين انسان‌شناسي [ديني مخاطب] مي‌تواند با تمرکز بر تفکر مربوط به مخاطب به مثابه کنش فرهنگي و اجتماعي آغاز شود.» (هوور:بازانديشي درباره رسانه ،دين و فرهنگ)اين نظريه به این معناست که پيام‌گير و مخاطب را تنها به عنوان طرف پذيرنده تصور کرد؛ شناخت درست و دقيق از مخاطب در تدوين راهبردها و در نتيجه، اثرگذاري نهايي رسانه‌ها تأثير اساسي دارد؛ مخاطب‌شناسي در تصميم‌گيرهاي کلان رسانه‌اي بسيار کارگشاست.از مهم‌ترين کارکردهاي رسانه‌هاي گروهي در دنياي امروز، پيام‌رساني و تأثيرگذاري بر مخاطب است؛ ظهور و گسترش فناوري‌هاي جديد ارتباطي از قبيل ماهواره، اينترنت، شبکه‌هاي مختلف تلويزيوني، راديو و رسانه‌هاي مکتوب همواره انسان‌ها را هدف بمباران پيام‌هاي خود قرار مي‌دهد.در اين ميان راديو به عنوان رسانه‌اي گرم، فرهنگ‌ساز و قدرتمند دارای جایگاه ویژه ای است؛ عليرغم اينکه راديو به عنوان محصول تمدن غرب، اقتضاي درک ويژه جهان سرمايه‌داري از نيازهاي انسان و جامعه است؛ اما تفکر ديني و معنوي مي‌تواند در عصر نفوذ وسايل نوين ارتباطي، از ظرفيت‌هاي اين رسانه در راستاي انتقال پيام و تأثيرگذاري بر مخاطب استفاده کند و به رشد معنوي و تعميق باورهاي اصيل دين در جامعه کمک کند.در راستاي دستيابي به اين هدف، نيازمند طراحي دقيق پيام‌هايي هستيم که بايد از طريق رسانه به مخاطبان ارائه شود. مقام معظم رهبري در رهنمودهاي مختلف خود به صدا و سيما بر اين نکته تأکيد داشته‌اند که اگر مراحل مختلف تعيين پيام و توليد برنامه بر مبناي پيام، به نحو شايسته‌اي صورت گيرد، صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران در موضع برتر نسبت به مخاطبان خود قرار گرفته و پيام‌هاي فطري، ديني و عدالت‌طلبانه‌اش در افکار عمومي دنيا نفوذ مي‌کند. بحمدا... طي سال‌هاي گذشته مديران و برنامه‌سازان با رويکردهاي توصيه شده توسط حضرت امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري در حوزه راديو و تلويزيون در برنامه‌هاي ديني، توانسته‌اند براي انتقال پيام‌هاي ديني به شکل‌هاي جديدي در برنامه‌سازي برسد و بتواند در زيباترين بسته‌ها و قالب‌ها به بهترين وجه پيام‌رساني کند که اين تلاش و نوآوري‌ها موجب شده است تا مخاطبان قديم خود را حفظ و مخاطبان جديدي براي خود جلب کند.در راديوهاي برون‌مرزي جمهوري اسلامي نيز توجه ويژه‌اي به دين شده است؛ يکي از مشخصه‌هاي اصلي اين راديوها که از نظر کارشناسان رسانه‌اي غرب جالب توجه بوده، اين است که در اين راديو‌ها پس از معرفي ايستگاه و سرود ملي، تلاوت آياتي چند از قرآن مجيد و ترجمه آن پخش مي‌شود. پخش قرآن در ابتداي برنامه به عنوان هويت رسانه‌اي راديوهاي برون‌مرزي است و ويژگي‌هاي منحصر به فرد اين رسانه‌هاست. مجله راديو کورير (Radio Kurier) در بررسي برنامه‌هاي راديو آلماني، پخش قرآن را در آغاز برنامه مشخصه منحصر به فرد راديوهاي برون‌مرزي مي‌داند، چراکه هيچ کشوري در آغاز برنامه راديويي خود قرائت يک کتاب الهي را قرار نمي‌دهد.رسانه‌ها در آغاز مي‌کوشند با آهنگي سريع به ويژه در حوزه خبر شنونده را نسبت به برنامه‌اي که پخش خواهد شد، مطلع سازند، اما راديو جمهوري اسلامي در گام نخست شنوندگانش را به تفکر و تأمل فرا مي‌خواند و اين خصوصيت پس از سال‌ها به مشخصه اين راديوها بدل شده است که از نظر بسياري از کارشناسان ستودني است. نقش مدیریت در رسانه«علم رسانه را باید دانست. براي مديريت رسانه مثل علم طبابت است براي پزشک»پيامبر اعظم(ص) هيچ‌گاه اباذر را مدير ندانست و فرمود: «ابوذر مدير نيست ولي سلمان مدير است.»نقش مديريت متخصص و باتجربه و متفکر نقش بسيار مهم و اساسي در هدايت و مديريت پيام است؛ صدا و سيما به قول امام(ره) دانشگاه عمومي است و اگر مديري يا برنامه‌سازي، رسانه را نشناسد، يا حوزه کاري خود آشنا نباشد و اطلاعات لازم را درباره آنچه را که مي‌خواهد پيام‌رساني کند نداند، قول آن شاعر را به ياد مي‌آورد که گفت: «گر تو قرآن بدين نمط‌ خواني/ ببري رونق مسلماني»اين است که مديران و برنامه‌سازان رسانه بايد با رسالت خود در اين حوزه کاملاً آشنا باشند. رسالت ارشادي و پيامبرگونه رسانه عمومي، حضور فعال در کليه جريانات اجتماعي و ايجاد روحيه‌ اميد و اعتماد در جامعه است، همچنان که بايد واقعيت‌هاي تلخ و خطراتي که امت را تهديد مي‌کند، پيشگويي کرده و به موقع هشدار دهد و مردم را به سوي خير و کمال مطلق دعوت نموده و در تنگناها و مشکلات راهگشاي روشني‌بخش باشد.* مشاور و مدیر اجرایی رادیو سلامت ]]> رسانه Sun, 01 Mar 2009 05:41:05 GMT http://deabel.org/vdcd.k0k2yt0oja26y.html ويژه‌نامه «شاهد کربلا» توسط تبيان منتشر شد http://deabel.org/vdcj.texfuqeotsfzu.html به گزارش خیمه، اين ويژه‌نامه با بيست و هفت بخش آماده شده و به گوشه‌اي از وقايع بعد از عاشورا و زندگي امام مي‌پردازد.بخش‌هاي «سخنان آتشين امام سجاد(ع) با كوفيان»، «امام سجاد(ع) در مجلس عبيدالله‌بن‌زياد»، «سخنان امام سجاد(ع) در مجلس يزيد»، «خطبه على بن الحسين(ع) در شام»، «خطبه امام در مدينه»، «حزن يعقوب يا مصيبت فرزند رسول» و «عاشوراي امام سجاد» به وقايع بعد از عاشورا، سخنراني‌ها و خطابه‌هاي آن حضرت مي‌پردازند.«صحيفه؛ اثري ماندگار»، «چگونگي دست‌يابي به کتاب صحيفه»، «صحيفه کامله (مستدرک صحيفه)»، «توصيه امام زمان به خواندن صحيفه»، «چهل گوهر ناب از صدف زينت عبادت‌کنندگان»، «ترجمه دعاهاي صحيفه سجاديه» و «دانلود صحيفه سجاديه (به همراه دانلود مخصوص تلفن همراه)» هفت بخشي‌ هستند که به کتاب «صحيفه سجاديه» مي‌پردازند و با قرار دادن لينک دانلود اين کتاب ارزشمند، به کاربران امکان استفاده از آن را مي‌دهند.بخش‌هاي «ماجراي شتر امام سجاد»، «دستگيري از درماندگان»، «امام سجاد در محراب عبادت و معنويت»، «امام سجاد و حکومت» و «حماسه فرزدق در زمان امام سجاد(ع)» نيز اتفاقاتي از زندگي امام سجاد را بازگو مي‌کنند.حضرت على بن الحسين، ملقّب به سجّاد و زين العابدين پنجم شعبان سال 38 هجرى يا 15 جمادى الاولى همان سال در مدينه ديده به جهان گشود و 12 يا 25 محرّم سال 95 هجرى درمدينه به دسيسه هشام‌بن‌عبدالملك مسموم شد و در 56 سالگى به شهادت رسيد.سال و روز تولد و شهادت امام سجاد مورد اختلاف شديد مورّخين است؛ مشهورترين نظر در باره‌ سال و روز تولد امام، پنجم شعبان سال 38 هجري قمري در مدينه است، همچنين در مورد زمان شهادت امام سجاد (ع) نيز بين مورّخين اختلاف است؛ دامنه اين اختلاف از سال 92 هجري تا سال 100 هجري است، اما آنچه از همه مشهورتر است، يکي سال 94 هجري است که آنرا به مناسبت ارتحال فقهاي بسيار از اهل مدينه، «سنة الفقهاء» ناميده‌اند و ديگري سال 95 هجري است. «حسين» فرزند امام علي‌بن‌الحسين عليه‌السلام وفات پدر خود را در سال 94 اعلام کرده است و بر اين اساس بزرگاني نظير شيخ مفيد و شيخ طوسي و محقق اردبيلي و ابن اثير نيز همين نظر را داشته‌اند.علاقه‌مندان براي دريافت اطلاعات بيشتر، مي‌توانند به نشاني اينترنتي www.tebyan.org مراجعه کنند. ]]> رسانه Tue, 13 Jan 2009 11:40:15 GMT http://deabel.org/vdcj.texfuqeotsfzu.html مسابقه وبلاگ‌نويسي با موضوع اربعين در مشهد برگزار می‌شود http://deabel.org/vdch.6nmt23nxvftd2.html به گزارش خیمه، اين مسابقه توسط بسيج دانشجويي دانشگاه‌هاي استان خراسان رضوي، بسيج مشهد، سازمان تبليغات اسلامي، شهرداري مشهد، كانون فرهنگي ورزشي امام علي(ع)، موسسه فرهنگي تبيان و دبيرخانه نظارت بر كانون‌هاي فرهنگي مساجد خراسان رضوي در موضوع‌هاي فرهنگي و اجتماعي برگزار مي‌شود.بخش فرهنگي مسابقه مذكور شامل شاخه اربعين حسيني با موضوعات؛ عاشورا، فرصت‌ها و آسيب‌ها؛ عاشورا، اربعين، غيبت كبري؛ آداب حضور در مجلس عزاداري ماه صفر از ديدگاه پيامبر(ص)؛ اربعين، تبلور حق از پشت غبارهاي فتنه؛ اربعين و تاثير آن در زنده نگه داشتن حق طلبي در جوانان و چرايي ترس دشمنان جمهوري اسلامي از عاشورا است و همچنين شاخه سيره رضوي با موضوعات عزاداري امام رضا(ع)؛ استفاده‌هاي سياسي امام رضا(ع) از سفر اجباري به طوس؛ تفاوت‌ها و شباهت‌هاي زيارت امام حسين(ع) و امام رضا(ع)؛ مامون بازنده مبارزه حق و باطل؛ انتظارات امام رضا(ع) از من و ارتباط من با امام رضا(ع) است.موضوعات بخش اجتماعي نيز شامل عاشورا، غزه، انقلاب جهاني حضرت مهدي(عج)؛ ما اگر برخيزيم همه برمي‌خيزند؛ غزه برمي‌خيزد و اثرات تاريخي نامه مقام معظم رهبري در خصوص جنايات غزه است.شاخه انقلاب اسلامي موضوعات نقش نهضت عاشورا در پذيرش شهادت در انقلاب اسلامي؛ ما براي انقلاب اسلامي چه كرده‌ايم؛ انقلاب اسلامي عاشوراي دوم؛ تفاوت و شباهت‌هاي عزاداري اربعين در دهه اول و سوم انقلاب و شاخه متفرقه نيز موضوعات نقش نهضت عاشورا در خانواده؛ عظمت نماز جماعت در نگاه حماسه‌ساز كربلا امام حسين(ع)؛ ابوالفضل عباس سرسله وفا و تعهد؛ طفلان مسلم وارثان شهامت و غيرت؛ تفاوت دنياطلبي با استفاده از دنيا در آخرت و تاثير آزادگي و آزادي خواهي در رفتار حر بن يزيد رياحي را در بر مي گيرد.شايان ذكر است، علاقه‌مندان مي‌توانند تا 20 اسفند ماه سال جاري با مراجعه به سايت www.1430.ir در اين مسابقه ثبت نام كنند. ]]> رسانه Wed, 11 Feb 2009 09:22:22 GMT http://deabel.org/vdch.6nmt23nxvftd2.html