پایگاه اطلاع رسانی دعبل خزاعی - آخرين عناوين مناسک :: نسخه کامل http://deabel.org/vsne.xr8bhk4jz9bij.html Sun, 19 Nov 2017 21:29:04 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://deabel.org/skins/default/fa/ch01_newsfeed_logo.gif پایگاه اطلاع رسانی دعبل خزاعی http://deabel.org/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه اطلاع رسانی دعبل خزاعی آزاد است. Sun, 19 Nov 2017 21:29:04 GMT مناسک 60 مناسک و اعمال ماه رمضان http://deabel.org/vdcg3y9q.ak97w4prra.html يکي از برکات مکتب تشيع برخورداري از مناسبت‌هاي فراوان در طول سال با محوريت اهل‌بيت پيامبر اکرم(ص) در ماه‌های مبارک و روزهاي ميلاد و وفات آنان است. اين مناسبت‌ها زمينة برپايي آيين و مراسمی را در خانه‌ها، مساجد و محافل مذهبي فراهم مي‌آورد که از رهگذر آنها، هم پايه‌هاي اعتقادات ديني و باورهاي مذهبي مردم استحکام مي‌يابد و هم پيوند معنوي و عاطفي شيعه با اهل‌بيت عصمت و طهارت علیهم‌السلام عميق‌تر و مستحکم‌تر می‌شود که این از عوامل مهم بقاء فرهنگ‏ شیعی است.الگو دادن به مخاطبانمداحان اهل‌بيت(ع) كه با ذكر مصايب و فضايل خاندان وحى، مجالس شیعیان اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) را گرم و اشك عاشقانة شيعيان آل‌الله را جارى مى‏سازند، از عوامل مهم بقاء فرهنگ‏ شیعیان‌اند. مداحى اهل‌بیت و نوحه‌خوانى در سوگ آنان، از جمله کارهایى است که حادثة‏ عاشورا را زنده نگه‌داشته است، ائمه نیز از مداحان و ذاکران، تقدیر و تشویق مى‏کردند، صله مى‏دادند، دعا مى‏کردند و براى این کار، فضیلت و ثواب بسیار مى‏شمردند.۱امام ‏صادق‏(ع‏) فرموده است: «الحمد لله الذى جعل فى الناس من یفد الینا و یمدحنا و یرثى‏لنا»؛ «خدا را سپاس که در میان مردم، کسانى را قرار داده که به سوى ما مى‏آیند و ما را مدح و مرثیه مى‏گویند.»۲ روایت دیگری‌ از امام رضا(ع‏) در تشویق دعبل به مرثیه‌خوانى در ایام مصایب اهل‌بیت(ع) می‌فرماید: «یا دعبل! احب ان تنشدنى شعرا فان هذه الایام حزن کانت علینا اهل‌البیت‏»؛ «اى دعبل، دوست دارم برایم شعر بسرایى و بخوانى، چون این روزها، روزهاى اندوه ما اهل‌بیت است.»۳ مداحى در ماه مبارک رمضان، نوعى الگو دادن به مخاطبان و شخصیت‏پردازى اجتماعى و الگویى براى جامعة ارزشى است. سنگرى براى پراکندن و نشر فضیلت‌ها در قالبى مؤثر و فراگیر نسبت ‏به همه است و مداحان به خاطر اهمیت کارشان در جامعه و در شکل¬دهى افکار و عواطف، نقش مهمى دارند. فلسفة مداحى در این ماه مبارک، ترویج‏ خوبی‌ها و تبیین روحیه‏هاى والاى ائمه و شهدای اسلام و دمیدن روح تعهد و حماسه در شیعه است. بنابراین به تعبير مقام معظم رهبری: «جامعة مداح و ذاكر و ستايشگران اهل‌بيت، طبقه‏اى هستند كه در ساية اين روش، بيشترين تأثير را در تعميق فرهنگ و معارف اسلامى در ذهن مردم دارند ... قضيه، فقط قضية شعرخوانى نيست. مسئله، مسئلة پراكندن مدايح و فضايل و حقايق در قالبى است كه ‏براى همة شنوندگان، قابل فهم و درك باشد و در دل آنها تأثير بگذارد.»۴ خلوص مداح در این ایام زمينة جذب مردم را فراهم مي‌كند. وجود يك جامعة سالم مديون توجه به اعتقادات ديني و محبت اهل‌بيت(ع) است و مجهز شدن مداحان به سواد ديني و اطلاعات مداحي يك ضرورت اجتناب‌ناپذير است. در واقع يك مداح بايد براي نفوذ در دل‌های روزه‌داران، با نيت خالص، انتخاب اشعار زيبا و مستند و با آمادگي كامل فرهنگي و ديني در مجالس ماه مبارک رمضان حضور يابد.۵قداست و فضیلت ماه مبارک رمضاندر فضيلت و شرافت ماه رمضان همين بس كه در ميان ‏ماه‏هاى قمرى تنها ماهى است كه خداى تبارك و تعالى نام آن را در كتاب شريف‏ خود ذكر نموده و آن را ظرف زمانى نزول انزالى قرآن ـ كه جزء بهترين هداياى الهى ‏به جامعة بشريت است ـ معرفى فرموده است. در قرآن كريم راجع به اين ماه عظيم ‏چنين آمده است: «اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد روزه بر شما واجب شده همان‌طور كه بر اقوام قبل از شما واجب شده بود؛ شايد باتقوا شويد و اين روزهایى چند است. پس هركس از شما مريض و يا مسافر باشد بايد ايامى ديگر به جاى آن بگيريد و اما كسانى كه به هيچ‌وجه نمى‏توانند روزه بگيرند، عوض روزه براى هر روز يك مسكين طعام دهند و اگر كسى عمل خيرى را داوطلبانه انجام دهد برايش بهتر است. و اين‌كه روزه بگيريد براي‌تان خير است؛ اگر بناى عمل كردن داريد.» روزه فقط امساك از اكل و شرب نيست؛ بلكه شرایطى ديگر هم همراه آن است. تعهد و مسئوليت‌هاى انسان در برابر روزه، اين فريضة الهى زياد است.۶بنابراین ماه مبارک رمضان، از قداست و جایگاه ویژه¬ای برخوردار است؛ چنانکه در دعای مخصوص این ماه می‌خوانیم: «... و هذا شهر عظمته و کرمته و شرفته و فضلته علی الشهور...»۷ رسول خدا(ص) می¬فرماید: «اگر کسی در این ماه، یک آیه از قرآن تلاوت کند، ثوابش مثل کسی است که در غیر ماه رمضان، یک بار قرآن را ختم کرده باشد.»۸ از امام صادق(ع) نیز نقل شده است: «هرکس در ماه رمضان، صدقه‌ای بدهد خداوند ۷۰ نوع بلا را از او دور می‌کند.» ۹ امام علی(ع) از پیامبر(ص) نقل می‌فرماید: «هیچ مؤمنی نیست که ماه رمضان را به حساب خدا روزه بگیرد، مگر آن که خدای تبارک و تعالی هفت خصلت را برای او لازم گرداند: هر چه حرام در پیکرش باشد محو و ذوب گرداند. به رحمت خدای عزوجل نزدیک می‌شود. (با روزة خویش) خطای پدرش حضرت آدم را می‌پوشاند. خداوند لحظات جان دادن را برای او آسان کند. از گرسنگی و تشنگی روز قیامت در امان است. خدای عزوجل از خوراکی‌های لذیذ بهشتی او را نصیب دهد. و بالاخره خدای عزوجل، برائت و بیزاری از آتش دوزخ را به او عطا فرماید.»۱۰آداب و مناسک ماه مبارک رمضانبه هر حال، در جايگاه ويژة ماه مبارك رمضان و اهميتى كه بزرگان دين به اين ماه داده‌اند، هيچ گونه ترديدى نیست. ماه رمضان از گذشته‌های دور تا کنون با آداب و مناسک خاصی همراه بوده است؛ ازجمله بازي‌هاي ماه رمضان، كلوخ‌اندازان، افطاري دادن، اله رمضوني، الوداع، عيد فطر، گري‌گشو، روزه كله‌گنجشكي، استقبال و ...که این آداب در گذر زمان دستخوش تغییر و تحولاتی شده‌اند؛ اما همچنان و با جلوه‌هایی دیگر به حیات خود ادامه داده‌اند. امروزه بخشی از این آداب مرتبط با ماه مبارک رمضان، کمرنگ شده‌اند؛ اما همچنان بسیاری از آنها مانند رسم افطاری و سحری دادن بزرگان و ریش‌سفیدان، اطعام یتیمان و مستمندان، انجام مراسم شب‌های قدر، سوگواری و نوحه‌سرایی در ایام شهادت حضرت علی(ع)، برگزاری جشن عید فطر و اقامة نماز عید فطر، همه و همه جلوه‌هایی از مناسک این ماه ضیافت الهی است. هر یک از معصومین در ادای مناسک و اعمال این ماه احادیثی ذکر کرده‌اند. حضرت فاطمه (عليها‌السلام) سيده نسوان عالم در آداب روزه‏دار مى‏فرمايد: «صائم با روزة خويش كارى نكرده (يعنى حق روزه را ادا نكرده) هرگاه زبان و گوش و چشم و جوارحش را (از آنچه كه بر آنها حرام است) حفظ نكرده باشد.»۱۱ يعنى روزة يك مسلمان واقعى از حفظ شكم از كل خوردني‌ها و نوشيدني‌ها و مبطلات ديگر و خلاصه‏ اجتناب از گناهان و معصيت ‏خداوند مى‏باشد؛ زيرا روزه‏دار بدون پرهيز از تمامى محرمات، روزة واقعى را در خويش تحقق نبخشيده است.در جای دیگر روايت ‏شده كه حضرت رضا(ع) در رابطه با شرایط روزه و روزه‏دارى چنين فرمودند: «بدان [اى روزه‏دار] خداى رحمتت كند، كه به‌راستى روزه ستر و حجابى است كه خداوند او را بر زبان‌ها و گوش‌ها و چشم‌ها و سایر جوارح زده است، هرگاه معتاد بر زشتي‌ها و شر و فساد باشند، (چون زبان و گوش و چشم و ساير جوارح هرگاه تحت كنترل دقيق ايمان و دين شخص باشند، از شر آنان كاملاً در امان مى‏باشد) كه طهارت (و حجاب صوم) بر اسماع و ابصار و غيره، او را از آتش جهنم مى‏پوشاند و حجابى محكم از آتش براى او خواهند شد. به تحقيق خداوند بر هر «آدم‏» خسته‏اى براى روزه گرفتن حقى مقرر فرموده است؛ پس اگر آن حق را اداء كند (و به خوبى حق روزه‏دارى را به جاى آورد) هرآينه صائم و روزه‏دار است. (يعنى حق روزه را به جاى آورده) و هر كس بعضى از آن شرايط را ترك نموده، از فضيلت و ثواب روزه‏اش به قدر و به حسب آنچه ترك كرده كاسته است.۱۲منابع و مآخذ۱ـ مطهري، مرتضي، حماسة حسینی، ج۲، ص ۱۹۴۲ـ وسائل‌الشيعه، ج ۱۰، ص ۴۶۹۳ـ جامع احاديث‌الشيعه، ج ۱۲، ص ۵۶۷۴ـ ستودگان و ستايشگران، صص ۳۱ ـ ۳۰. اين كتاب كه مجموعه‏اى برگرفته از سخنان مقام معظم رهبری در ديدارهاى‏ مكرر با وعاظ و مداحان و شاعران آیینی است، بر محور موضوع مداحى، روضه‌خوانى، مرثيه‌سرايى و ... است و براى مداحان‏ و ذاكران و شاعران اهل‌بيت(ع) نكات بسيار سودمندى دارد. این کتاب در سال ۱۳۷۲ش. در نشر«حوزة هنرى‏» چاپ شده است.۵ـ اصول و روش مداحی، ‌صص ۲۱۲ ـ ۲۱۰۶ـ قرآن کریم، آیات ۱۸۵ـ ۱۸۳ سورة بقره و همچنین ر.ک: امام صادق عليه‌السلام فرمود: «شهر رمضان راس السنة.» سيد بن طاووس، اقبال الاعمال، ص ۴۷ـ اقبال‌الاعمال، ص۲۴۸ـ امالی صدوق، ص ۹۳۹ـ بحارالانوار، ج ۹۳، ص ۳۱۶۱۰ـ من لایحضره صدوق، ج۲، ۷۴۱۱ـ بحارالانوار، ج ۹۶، ص ۲۹۵۱۲ـ مستدرك الوسائل، نقل از وقايع‌الايام خيابانى، ص ۴۳۲ ]]> مناسک Sun, 29 Jun 2014 10:54:32 GMT http://deabel.org/vdcg3y9q.ak97w4prra.html دعای مأثور و ملحون از نگاه معصومان http://deabel.org/vdcft1dy.w6dcmagiiw.html ماه مبارک رمضان ماه رحمت الهی است، هر چند که برخی این ماه را ماه روزه می‌خوانند، حال آنکه روزه صرفاً یکی از اعمال این ماه است و افرادی که توفیق این عبادت را نداشته باشند، می‌توانند با به جای آوردن سایر اعمال این ماه همانند نماز، قرائت قرآن و دعا، بکوشند تا از برکات ماه رحمت بهره‌مند شوند.یکی از اعمال مورد تأکید در ماه مبارک رمضان، دعا است. در ادامه نکاتی چند دربارة بایسته‌های خواندن دعا از منظر معصومان علیهم‌السلام ذکر می‌شود که مراعات آنها می‌تواند بر غنای مجالس مناجات و دعا در ماه مبارک رمضان بیفزاید.دعای مأثور و غیر مأثوردعا را می‌توان به دوگونة ماثور و غیر مأثور تقسیم کرد. دعای مأثور به دعایی گفته می‌شود که از معصوم علیه‌السلام رسیده باشد و دعای غیر مأثور نیز دعایی است که افراد با زبان خودشان از خدا درخواستی می‌کنند و دعایشان مستند به روايات نيست.هر چند که با زبان خود با خدا سخن گفتن و دعا کردن جایز است، اما اولویت استفاده از دعاهای مأثوری است که از معصومان علیهم‌السلام نقل شده است و شایسته است که مداحان نیز بر این امر اهتمام ورزند.استفاده از دعاهای مأثور، این حسن را دارد که غیر از راز و نیاز با خدا و طلب حاجات، نوعی یادگیری معارف دینی نیز هست. بسیاری از آموزه‌های آسمانی در لابه‌لای سطور دعاها وجود دارد و فردی که از آن دعاها بهره می‌برد، همزمان با طلب حاجت از درگاه الهی، سطح معرفت و شناخت خود را نیز از پروردگار ارتقا می‌دهد. خداشناسی برگرفته از دعاها می‌تواند بالاتر از خداشناسی برگرفته از احادیث باشد، چرا که مخاطب احادیث معمولاً مردم عامه بوده‌اند، اما دعاها خلوت معصومان علیهم‌السلام با خدا بوده است. علامه حسن‌زاده آملی در این باره می‌فرمایند: «ادعيه، هر يك مقامى از مقامات انشايى و علمى ائمه دين است. لطایف شوقى و عرفانى و مقامات ذوقى و شهودى كه در ادعيه نهفته‏اند، در روايات وجود ندارند و ديده نمى‏شوند، زيرا در روايات مخاطب مردم‌اند و با آنان محاورت داشتند و به فراخور عقل و فهم و ادراك و معرفت آنان با آنان تكلم مى‏كردند و سخن مى‏گفتند نه به كنه عقل خودشان. در كافى وارد شده است كه امام صادق عليه‏السلام فرمود: «رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم هيچ‏گاه مطابق عقل خود با بندگان سخن نگفت. اما در ادعيه و مناجات‏ها به كنه عقل خودشان مناجات و دعا داشتند؛ دعاى عرفه در توحيد و زيارت جامعة‏ كبير در ولايت، اصل و ركن معارفند». (نور علي نور، ص ۳۱)آشنایی با مضامین عالی دعاهای مأثور و به تبع آن ارتقای سطح معرفت و خداشناسی، زمینه‌ساز خودسازی بیشتر انسان خواهد بود.آیت الله جوادی آملی دربارة تأثیر آشنایی با مضمون دعاهای مأثور در خودسازی می‌فرمایند: «اين‏كه ما را به خواندن دعاي جوشن كبير و اِحصاي اَسماي الهي ترغيب و تشويق كرده‏اند، مقصود تلفظ محض و شمارش صِرف، نيست؛ بلكه غرض اين است كه آدمي با شمارش اين اسما و صفات و آشنايي با مضمون و معناي آنها، خود را بسازد و به آنها متخلق گردد. در واقع دعاي جوشن كبير و مانند آن، دعوت‏نامة حق‏تعالي است.» (ادب فنای مقربان، ج ۱، ص ۵۷). بنابراین استفاده از دعاهای مأثور به جای دعاهایی که زبان حال است، باعث می‌شود که فرد دعاکننده، با یک دعا هم حاجات خویش را خواسته باشد و هم شناخت خود را از خدا افزایش دهد که این خداشناسی، زمینه را برای خودسازی بیشتر وی فراهم خواهد کرد.دعاهای غیر مأثور بزرگان دیناز ادعیه‌ای که بزرگان دین آنها را ابداع کرده باشند، نیز می‌توان بهره برد، چرا که آن دعاها مورد تأیید امامان معصوم علیهم‌السلام است. امام صادق علیه‌السلام می فرمایند: «أمّا دعاء الشّيعة المستضعفين ففى كلّ علّة من العلل دعاء موقّت، و أمّا دعاء المستبصرين فليس في شي‏ء من ذلك دعاء موقّت لأنّ المستبصرين البالغين دعاؤهم لا يحجب»؛ «دعای شیعیان عادی در هر حادثه‌ای دعای موقت است (که سزاوار نیست در زمان و مکان دیگری استفاده شود) اما دعای شیعیان کمال‌یافته، دعای موقت نیست، چرا که دعای آنان همیشه به اجابت می‌رسد.» (بحارالانوار، ج۹۰، ص ۳۶۵).به عنوان نمونه، سید بن طاووس (صاحب لهوف) ـ که از منظر علامه طباطبایی، همراه با سید بحرالعلوم و ابن فهد حلی (صاحب کتاب دعای عده الداعی) از کٌمّلین (انسان‌های کامل) به شمار می‌روند ـ در کتاب اقبال، در بخش دعای هلال شوّال، دعایی را ذکر می‌کنند که از إنشائات و ابداعات آن بزرگوار به شمار می‌رود.دعای ملحون و غیر ملحونملحون به دعایی گفته می‌شود که فرد آن را غلط بخواند و غیر ملحون نیز به دعایی گفته می‌شود که صحیح خوانده شود. یکی از نکات مهمی که مداحان باید در هنگام دعا خواندن مد نظر داشته باشند، صحیح خواندن دعا است، چرا که در روایات بر صحیح خواندن قرآن و ادعیه تأکید شده است.امام جواد علیه‌السلام فرمودند: «ما استوى رجلان في حسب و دين قطّ إلاّ كان أفضلهما عند اللّه عزّ و جلّ آدبهما ... بقراءة القرآن كما أنزل، و دعائه اللّه عزّ و جلّ من حيث لا يلحن، و ذلك أنّ الدّعاء الملحون لا يصعد إلى اللّه عزّ و جلّ.»؛ «دو مردی که در شرافت و دیانت برابرند، آن یک نزد خدا برتر است كه اديب‏تر باشد ... زيرا قرآن را همان‌طور که نازل شده است قرائت مى‏كند، و در دعا کردن، دعا را درست مى‏خواند، چرا که دعاى نادرست به سوى خداى عزّ و جلّ بالا نمى‏رود». (عدة الداعی، ص ۲۳).البته بالانرفتن دعا به معنای عدم قبول و عدم استجابت دعا نیست، چرا که شرط اصلی دعا حضور قلب است و اگر دعایی از چنین شرطی برخوردار باشد، ملائکه آن دعا را به دعای صحیح تبدیل می‌کنند و آنگاه آن دعای صحیح را بالا می‌برند.بنابراین چنین نیست که اگر دعایی نادرست خوانده شود، مستجاب نخواهد شد، بلکه منظور آن است که دعایی که صحیح خوانده شود، فضیلتی دارد که دعای غیرصحیح فاقد آن است. علامه حسن زاده آملی در این باره می‌فرمایند: «دعاى به اعراب صحيح را كمال و رتبتى است كه در ملحون آن نيست نه اينكه اعراب و معرفت نحو، يكى از شروط و آداب دعا باشد. عبارت دعا مقبول بودن (كه مراد از تعبير به صعود آنست) غير از استجابت دعا و حال و دل شكسته داشتن است. صحت لفظ را شأنى است و رتبت معنى را شأنى ديگر و چون جمع شوند نور على نور است. لذا منطق وحى و سفراى حق و هاديان خلق قاطبة مرد و زن اعم از عوام و خواص را به دعا و ذكر و رابطه با پروردگار دعوت فرمودند و بدانان وعده و نويد داده‏اند كه لحن نادرستشان به صورت دست در مى‏آيد و مقبول مى‏شود كه انّما الاعمال بالنّيّات، و نيّة المرء خير من عمله، و در هر دو حديث رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله و سلّم است و در عين حال آنان را به فرا گرفتن علوم ادب خوانده‏اند.» (نور علی نور، ص ۶۵). ]]> مناسک Sun, 29 Jun 2014 10:36:15 GMT http://deabel.org/vdcft1dy.w6dcmagiiw.html لذت ذکر و مناجات http://deabel.org/vdcc14qs.2bq418laa2.html امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «عجبت لمن فزع من أربع كيف لا يفزع إلي أربع: عجبت لمن خاف كيف لا يفزع إلي قوله عزّ و جلّ: «حسبنا الله و نعم الوكيل» فإنّي سمعت الله جلّ جلاله يقول بعقبها: «فإنقلبوا بنعمة من الله و فضل لم يمسسهم سوء» وعجبت لمن إغتمّ كيف لا يفزع إلي قوله عزّوجلّ «لا إله آلاّ أنت سبحانك إنّي كنت من الظالمين» فإني سمعت الله عزّ وجلّ يقول بعقبها: «فإستجبنا له و نجّيناه من الغمّ وكذلك ننجي المؤمنين» و عجبت لمن مكر به كبف لا يفزع إلي قوله: «وأفوّض أمري إلي الله إنّ الله بصير بالعباد» فإنّي سمعت الله جلّ و تقدّس يقول بعقبها: «فوقيه الله سيّئات ما مكروا» و عجبت لمن أراد الدنيا و زينتها كيف لا يفزع إلي قوله تبارك و تعالي: «ما شاء الله لاقوة الّا بالله» فإنّي سمعت الله عزّ إسمه يقول بعقبها: «إن ترن أنا أقلّ منك مالا و ولدا فعسي ربّي أن يؤتين خيرا من جنّتك» و عسي موجبة»؛ «تعجب می‌کنم از چهار نفر که چگونه پناه نمی‌برند به چهار چیز: تعجب می‌کنم از کسی که می‌ترسد، چرا پناه نمی‌برد به قول خداوند عزوجل که «حسبنا الله و نعم الوکیل»؛ «خدا برای ما کافی است و او بهترین وکیل است» پس به‌راستی که شنیدم خداوند در ادامة این بیان می‌فرماید: «روی آورید به نعمت الهی و فضلی که بدی و ناپاکی بدان نرسد.»تعجب می‌کنم از کسی که دچار غم و غصه است، چگونه پناه نمی‌برد به قول خداوند عزوجل که «لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین»؛ «معبودی جز تو نیست. تو پاک و منزّهی به راستی که من از ظلم‌کنندگان هستم.» پس شنیدم از خداوند عزوجل که می‌فرماید: «ما او را اجابت کردیم و از غم و غصه نجاتش دادیم و این‌گونه ما مؤمنین را نجات می‌دهیم.» تعجب می‌کنم از کسی که مورد مکر و نیرنگ قرار گرفته است، چگونه پناه نمی‌برد به قول خداوند عزوجل که «و افوّض امری الی الله انّ الله بصیر بالعباد»؛ «و کارم را به خداوند واگذار نمودم، به‌راستی که خداوند به بندگان بیناست.» پس شنیدم از خدای بلند مرتبه و پاک که در ادامة این بیان می‌فرماید: «خداوند او را از زشتی مکر ایشان در امان نگاه داشت.»و تعجب می‌کنم از کسی که دنیا و زینت آن را می‌خواهد، چگونه است که پناه نمی‌برد به قول خداوند تبارک و تعالی که «ما شاء الله و لا قوة الا بالله» پس به‌راستی که شنیدم خداوند بلند مرتبه در ادامة این عبارت می‌فرماید: «اگر مرا از نظر مال و فرزند از خود پایین‌تر می‌بینی، امید است که پروردگارم بهتر از باغ تو را به من عطا نماید.» روایت مذکور از امام صادق علیه‌السلام، نسخه‌ای است که برای بزرگ‌ترین دردهای انسان چه در امور دنیوی و چه خواسته‌های معنوی و اخروی سودمند است. حضرت می‌فرماید: «اگر خوفی در دل دارید به این بیان پناه ببرید که «حسبنا الله و نعم الوکیل». اگر از غم و غصه رنج می‌برید تمسک کنید به ذکر «لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین». اگر مبتلا به کینه‌جویی و نیرنگ حاسدان و دشمنان هستید از این بیان استمداد جویید که «و افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد». و اگر به دنبال دنیا و منافع دنیوی هم هستید به دامان این کلام نورانی پناه برید که «ما شاء الله و لا قوة الا بالله»»دقت در این‌گونه روایات و احادیث شریف از حضرات معصومین علیهم‌السلام انسان را به حقیقتی بزرگ رهنمون می‌شود که ذکر، دعا و مناجات از عباداتی هستند که تأثیر آنها بر جسم و روح و جمیع ابعاد وجودی انسان غیر قابل انکار است. انبیاء عظام و اولیاء کرام خدای‌تعالی از هیچ فرصتی برای اشتغال به ذکر و مناجات با قاضی‌الحاجات دریغ نمی‌ورزیدند و نعمت ارزشمند عمر را که به عنوان بالاترین سرمایه در اختیارشان نهاده شده بود، صرف در راز و نیاز و مناجات با خالق عوالم وجود می‌کردند. به‌راستی که ذکر خدا و مناجات با حضرت حق آن‌گونه که در روایات نیز موجود است به اذن خداوند دوای امراض و بیماری‌های جسمی و روحی انسان است و عارفان واصل و سالکان طریق هدایت و سعادت اهتمام فراوان دارند تا به واسطة ذکر و مناجات خصوصاً در شب‌ها و خلوات خود به درجات کمال انسانی خود نایل شوند؛ لکن از این نکته نباید غفلت نمود که شرط اساسی در تأثیر ذکر بر جسم و روح انسان داشتن حضور قلب و عدم توجه به غیر خدا در حال مناجات و ذکر است؛ به همین دلیل است که برخی عرفا گفته‌اند ذکر قلبی از ذکر لسانی دارای ارزش بیشتری است؛ چرا که ممکن است کسی در حال خواندن مناجات و نجوای لسانی با حضرت واهب‌العطایا، قلباً از آنچه بدان اشتغال دارد، غفلت کند؛ اما درصورتی‌که در دل مشغول مناجات و ذکر باشد، توجه او صرفاً به خدای‌تعالی بوده و چیزی او را از ذکر و نجوای قلبی‌اش باز نمی‌دارد و به تعبیری، با جان و دل و تمام وجود متوجه پروردگار عالم است.به هر حال تأثیر ارتباط با خالق عالم برای درمان مشکلات و ابتلائات به حدی است که امام ششم ما شیعیان، متعجب است از کسانی که در مواقع ابتلاء به درگاه خداوند استغاثه و زاری نداشته و به آن جانب پناه نمی‌برند.آنچه در مناجات با حضرت احدیت دارای اهمیت فراوان است اظهار عجز و نیاز در پیشگاه پروردگار است؛ تا زمانی که انسان به فقر و حقارت خود در مقابل خداوند، علم و یقین پیدا نکند و از طرفی محبت و عشق خالق در اعماق وجود او رسوخ نکند، داعیه و انگیزه‌ای برای مناجات نخواهد داشت.مفضل مى‌گويد: «از امام صادق عليه‌السلام شنيدم که مى‌فرمود: « از مناجات‌هاى خدا با موسى بن عمران اين بود كه به او فرمود: «يا بن عمران كذب من زعم انه يحبنى فاذا جنه الليل نام عنى اليس كل حبيب يحب خلوت حبيبه؟ ها انا ذا يابن عمران؟ مطلع على احبائى اذا جهنم الليل حولت ابصار هم فى قلوبهم و مثلت عقوبتى بين اعينهم. يخاطبونى عن المشاهده و يكلمونى عن الحضور يابن عمران! هب لى من قلبك الخشوع و من بذلك الخضوع و من يمينك الدموع فى ظلم الليل و ادعنى فانك تجدنى قريبا مجيبا»؛ «پسر عمران! دروغ گفته، كسى كه مدعى است، مرا دوست دارد؛ اما در تاريكى شب به خواب مى‌رود (و از من فراموش مى‌كند) مگر هر دلباخته‌اى دوست ندارد با محبوب خويش خلوت كند. اينك اى پسر عمران! من متوجه دوستانم هستم. در تاريكى شب كه با ديدة دل چشم به من دوخته‌اند و عقوبت كيفرم در مقابل ديده‌هايشان مجسم شده، چنان با من به صحبت مى‌پردازد، مثل اين‌كه مرا مى‌بيند و سخن با كسى مى‌گويد كه در حضورش ايستاده‌اند.اى پسر عمران! به من ببخش خشوع دل و خضوع بدن خويش را و اشك ديدگانت را؛ آنگاه دعا كن. خواهى ديد، به تو نزديكم و جوابت را مى‌دهم.»»»اگر پروردگار عالم از بندگان خود می‌خواهد که از فرصت‌ها برای مناجات و راز و نیاز با او استفاده کنند، واضح است که نفع این عمل تنها بندگان و نجواکنندگان را شامل می‌شود؛ چرا که خداوند از منافع حسنات بندگان بهره‌ای نمی‌برد. همان‌گونه که سیئات ایشان حضرتش را دچار خسران و زیان نمی‌کند.گر جملة کائنات کافر گردند بر دامن کبریاش ننشیند گرداز همین روست که راه‌یافتگان به حریم مناجات پروردگار، در پی آنند تا به هر بهانه‌ای از مخلوق و افراد نوع خود فاصله گرفته و از خلوت با محبوب بهره‌مند شوند، راز دل با دوست بگویند و از هر چه غیر اوست دامان بشویند.رزقنا الله توفیق طاعته و مناجاته ]]> مناسک Thu, 19 Jun 2014 09:41:35 GMT http://deabel.org/vdcc14qs.2bq418laa2.html امروز، کلاس‌های آنلاین زائران حج تمتع آغاز می‌شود http://deabel.org/vdchkznz.23nqmdftt2.html مرحله جديد كلاس‌هاي آنلاين زائران حج تمتع از امروز چهارشنبه ۱۶ شهريورماه با كلاس «فقه و احكام عمومي» آغاز مي‌شود.در سري جديد كلاس‌هاي آنلاين زائران حج تمتع از نرم‌افزار جامعي استفاده شده است كه مجهز به كامل‌ترين ابزار و امكانات براي آموزش به‌ صورت مجازي است.از امكان اين نرم‌افزار آموزشي مي‌توان به تخته وایت‌برد با قابلیت ابزار قلم و ترسیم اشکال، مرورگر اینترنت اکسپلورر، پخش زنده صوت ۲ طرفه (استاد+یک دانشجو با اجازه استاد)، امکان پخش تصوير استاد، تخته فلش‌پلیر برای نمایش محتواي فلش، تخته پاور‌پوينت برای نمایش محتواي پاور‌پوينت، آپلود سنتر برای بارگذاري فایل، تخته گفت‌وگوي عمومی، امکان گفت‌وگوي خصوصی، نمایش تفکیکی لیست کاربران، مشارکت دادن دانشجو در فعالیت‌هاي کلاس و تعریف کلاس و تخصیص کاربران کلاس اشاره كرد.بنابر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی حج، نخستین جلسه از سري جديد كلاس‌هاي آنلاين زائران ويژه آمادگي حج تمتع ۹۰ از امروز چهارشنبه با برگزاري كلاس آموزش فقه و احكام عمومي از ساعت ۱۵ تا ۱۶ با حضور حضرت حجت‌الاسلام هوشياري آغاز مي‌شود.اين كلاس‌ها تا قبل از ايام حج تمتع ادامه خواهد داشت‌‌ و در انتهاي دوره به نفراتي كه در كلاس‌ها حضور و فعاليت بيشتري داشته باشند به قيد قرعه جوايز ارزنده‌اي اهدا مي‌شود.حجاج به منظور اطلاع از برنامه زماني كلاس‌ها و اطلاع بيشتر مي‌توانند به سامانه آموزش مجازي زائر به آدرس اينترنتي http://zaer.hajj.ir مراجعه كنند. ]]> مناسک Wed, 07 Sep 2011 07:10:27 GMT http://deabel.org/vdchkznz.23nqmdftt2.html «اذان صبح» بیش از ۱۶ هزار تماشاگر داشت http://deabel.org/vdchqvnz.23nqxdftt2.html نمايش «اذان صبح» نوشته مهدي متوسلي به کارگرداني محمود فرهنگ از ۱۳ مرداد به مناسبت ماه رمضان در تالار وحدت روي صحنه رفت و با پشت سر گذاشتن ۲۴ اجرا، ميزبان بيش از ۱۶ هزار تماشاگر بود.نمايش «اذان صبح» که از سال ۸۶ تاکنون در کشورهاي مختلف و از جمله در تهران به مناسبت ماه رمضان اجرا شده، اين بار با متني بازنويسي‌شده و با بازي بازيگراني مثل جليل فرجاد، انوشيروان ارجمند، سيروس کهوري‌نژاد، کرامت رودساز، کاظم نظري، اسدالله بابايي و ... روي صحنه است.علاقه‌مندان مي‌توانند براي تماشاي اين نمايش تا ۸ شهريور همه روزه از ساعت ۲۲ به تالار وحدت مراجعه کنند. ]]> مناسک Mon, 29 Aug 2011 08:31:23 GMT http://deabel.org/vdchqvnz.23nqxdftt2.html آخرین گروه زائران ایرانی عمره جاری روز جمعه به کشور بازگشتند http://deabel.org/vdchiwnz.23n-vdftt2.html رئيس سازمان حج و زيارت كشور گفت‌: «آخرين گروه زائران ايراني عمره جاري روز گذشته -جمعه- پس از ۱۰ روز حضور در مدينه منوره و ۱۰ روز در مكه مكرمه به كشور بازگشتند.» بيست و هشتم مردادماه آخرين گروه از زائران ايراني عمره مفرده جاري، مكه مكرمه را به سوي ميهن اسلامي ترك كردند.علي ليالي، رئيس سازمان حج و زيارت افزود:‌ «در اين دوره، اعزام زائران ايراني به عمره مفرده كه از سوم اسفند سال گذشته آغاز شده بود ۷۷۷ هزار و ۸۱۰ نفر زائر ايراني به سرزمين وحي مشرف شدند كه با احتساب كاركنان ستادي سازمان، اين شمار به ۸۰۰ هزار نفر رسيد.»وي درباره ارزيابي شرايط اين دوره از عمره مفرده گفت:‌ «گزارش‌هاي سركنسولگري جده، سفارت ايران در عربستان، واحدهاي ارزيابي سازمان حج و زيارت و حوزه‌هاي مربوط به بعثه مقام معظم رهبري حاكي از اين است كه عمره امسال در شرايط بهتر و قابل قبول‌تر برگزار شد.»معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود:‌ «سطح خدمات عمومي و نيز ميزان رضايت زائران عمره مفرده امسال قابل قبول بود و در دوره‌هاي آينده تلاش خواهيم كرد برخي ضعف‌ها را رفع كنيم.»زائران ايراني در پنج هزار و ۹۱۵ كاروان ساماندهي شدند و با ۲ هزار و ۳۶۵ پرواز به عربستان سعودي انتقال يافتند؛ همچنين در ۷۳ هتل در مدينه و ۵۰ هتل در مكه اسكان داشتند.نمايندگي‌هاي بعثه مقام معظم رهبري در مكه مكرمه و مدينه منوره با همكاري روحانيون و مديران كاروان‌ها برنامه‌هاي فرهنگي-معنوي متنوعي براي زائران ايراني اجرا كرد. ]]> مناسک Sat, 20 Aug 2011 07:07:32 GMT http://deabel.org/vdchiwnz.23n-vdftt2.html مسجد جمکران در شب نيمه شعبان مراسم احيا برگزار مي‌کند http://deabel.org/vdciqpaz.t1aqp2bcct.html معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران از برگزاری مراسم معنوی احیا در شب نیمه شعبان خبر داد. حجت‌الاسلام مرتضی وافی گفت: «برنامه‌های این ایام از شامگاه بیست و سوم تیرماه با قرائت دعای کمیل در صحن اصلی مسجد آغاز و در شامگاه بیست و ششم تیرماه با اجرای مراسم شکرگزاری خادمین به پایان می‌رسد.»وی افزود: «زیارت جامعه کبیره و اجرای سخنرانی توسط مراجع عظام و علما، برگزاری مراسم احیاي نیمه شعبان، قرائت مناجات شعبانیه در صبح روز نیمه شعبان، زیارت آل یاسین در عصر این روز و اجرای مراسم شکرگزاری در شامگاه نیمه شعبان از جمله برنامه‌هاي اين روز است.»دبیر شورای عالی مسجد مقدس جمکران  اظهار داشت: «اين برنامه‌ها در سه نوبت صبح، ظهر و شب اجرا می‌شوند و قرائت دعای عهد بعد از نماز صبح و اقامه نماز جماعت و ایراد سخنرانی با حضور مراجع عظام تقلید و علما از دیگر برنامه‌های این ایام است.»وافی، اجرای برنامه‌های سرود و تواشیح، مداحی، سخنرانی و برگزاری شب شعر مهدوی با حضور شاعران اهل بیت (ع) را از دیگر برنامه‌های این مسجد ذکر کرد. ]]> مناسک Sat, 09 Jul 2011 06:58:43 GMT http://deabel.org/vdciqpaz.t1aqp2bcct.html برگزاري همايش تعزيه در کاخ گلستان http://deabel.org/vdcexx8z.jh8pwi9bbj.html مسعود شريفي گفت: «همايش بزرگ «تعزيه» به صورت ملي يا بين‌المللي در ماه محرم در كاخ گلستان برگزار مي‌شود.» مدير مجموعه تاريخي-فرهنگي كاخ گلستان افزود: «اين همايش در كاخ گلستان به علت وجود تكيه دولت و مراسم‌هاي تعزيه كه در آنجا برگزار مي‌شد و با مخاطب ۲۰ هزار نفري روبه‌رو بود به صورت ملي يا بين‌اللملي اجرا خواهد شد.» شريفي ادامه داد: «براي صدور مجوز در سطح ملي يا بين‌المللي منتظر تصويب طرح در سازمان ميراث فرهنگي هستيم كه پس از تصويب، دبيرخانه اين همايش داير و فعاليت‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي آن انجام خواهد شد.» وي افزود: «كاخ گلستان به عنوان مجموعه‌اي تاريخي-فرهنگي و نماد تاريخي پايتخت شناخته شده و آيين‌هاي مختلفي از گذشته تاكنون در اين کاخ اجرا شده است؛ براي همين براي ايجاد توسعه پايدار فرهنگي و معرفي بيشتر هنرهاي مذهبي، همايش بزرگ تعزيه در اين كاخ برگزار مي‌شود و براي اجراي اين همايش با هنرمندان، كارگردانان و فرهيختگان عرصه نمايش‌هاي آييني تعزيه، گفتمان و طرح اوليه آن نيز آماده شده است.» وي خاطرنشان كرد: «اميدواريم با توجه به سالن ۵۰۰ نفري و فضاهاي معماري ايراني و سنتي در اين كاخ، همايش مؤثري در حوزه تعزيه برگزار كنيم.» ]]> مناسک Wed, 06 Jul 2011 11:46:52 GMT http://deabel.org/vdcexx8z.jh8pwi9bbj.html بریدن از غیر، پیوستن به او http://deabel.org/vdcb8fb8.rhb08piuur.html یکی از نغزترین، معروف‏ترین و زیباترین ادعیه، «مناجات شعبانیه‏» است که در کتب ادعیة شیعه در بخش اعمال ماه شعبان از آن یاد شده است.سند مناجات شعبانیهسند اصلی روایت از ناحیة امام رضا (ع) صادر شده است که ایشان از پدران بزرگوارشان به روایت «ابن‏خالویه‏»، مناجات را حضرت علی (ع) نقل کرده‌اند. در «مفاتیح‏الجنان‏» نیز در اعمال مشترک ماه شعبان، به عنوان «عمل هشتم‏» آمده است و آغاز آن چنین است: «اللهم صل علی محمد و آل محمد واسمع دعائی اذا دعوتک ...».مهم‌ترین منابع روایی که این روایت در آنها وجود دارد، عبارت‌اند از:الف) کتاب «عیون اخبار الرضا (ع)» جلد یک، صفحات ۲۹۵ تا ۲۹۷ حدیث ۵۳ب) کتاب «امالی شیخ صدوق (ره)» صفحات ۲۱۸ تا ۲۲۶ج) کتاب «بحارالانوار» جلد ۹۳ کتاب الصوم، صفحات ۳۵۶ تا ۳۵۸ حدیث ۲۵د) کتاب «وسايل الشیعه» جلد ۷، صفحات ۲۲۶ تا ۲۲۸ حدیث ۲۰محورهای اصلی مناجات شعبانیهمناجات شعبانیه حول پنج محور می‌چرخد:۱- جایگاه ماه خدا۲- دعا و نیایش در ماه رمضان۳- آداب بندگی۴- نشانه‌ای از قیامت۵- پیوند با اهل بیت (ع)جایگاه ماه خدارسول گرامی اسلام (ص) در خطبة شعبانیه، ماه مبارک رمضان را چنین توصیف می‌کند: «وَ هُوَ شَهرٌ دُعِیتُم فِیه ِاِلی ضِیافَـ‹ِ اللهِ وَ جُعِلتُم فِیه مِنْ أهْلِ کَرامَـ‹ِ اللهِ اَنفاسُکُُم فِیه تَسبِیحٌ وَ نَومُکُم فِیه عِبادَ›ٌ وَ عَمَلُکُم فیهِ مَقبُولٌ وَ دُعاءُکُم فِیه مُستَجابٌ»۱؛ «ماه رمضان ماهی است که شما به ضیافت الهی دعوت شده‌اید و در ردیف کساني قرار گرفته‌اید که خداوند تکريمشان فرموده است. نفس‌هایتان در آن، تسبیح و خواب شما در آن، عبادت و اعمالتان در آن، پذیرش شده و دعایتان در آن، مستجاب است.»به چند دلیل ماه رمضان از جایگاه والایی در میان دیگر ماه‌های خداوند برخوردار است:۱- اختصاص داشتن این ماه به خداوند ۲- نزول قرآن (نزول دفعی)۳- وجود شب قدرامام سجاد (ع) در دعای چهل ‌و چهارم صحیفة سجادیه که نام آن «دعا به هنگام فرارسیدن ماه رمضان» است، به برشمردن ویژگی‌های این ماه و علل برگزیدگی آن پرداخته‌اند.«شَهْرَ رَمَضانَ... الَّذى اَنْزَلَ فيهِ الْقُرْانَ...ثم فَضَّلَ لَيْلَـ‹ً واحِدَ›ً مِنْ لَياليهِ عَلى‏ لَيالى اَلْفِ شَهْرٍ، وَ سَمّاها لَيْلَـ‹َ الْقَدْرِ...»پیامبر عظیم الشأن اسلام (ص) می‌فرماید: «لو یَعلَمُ العبدُ ما فِی رَمضان لَوَدَّ اَن یَکُونَ رمَضانَ السَّنَـ‹»؛ «اگر بندة «خدا» می‏دانست که در ماه رمضان چیست [چه برکتی وجود دارد] دوست می‏داشت که تمام سال، رمضان باشد.»۲ دعا و نیایشدعا کردن نوعی ارتباط روحی و معنوی با کانون قدرت مطلق، یعنی حضرت پروردگار است. قرآن کریم می فرماید: «قُل ما یعْبَؤُا بِکَُم رَبِّی لَولا دُعاؤُکُم»۳؛ «بگو: پروردگارم برای شما هیچ ارزشی قائل نیست، اگر دعای شما نباشد.»كلمة «عَبأ» به معناي وزن و سنگيني است و جملة (ما يعبؤا بكم ربّي) يعني «خداوند براي شما وزن و ارزشي قائل نيست؛ مگر در ساية دعا و عبادت شما». كلمة «دعائكم» هم دو نوع معنا شده است:الف) دعا كردن شما به درگاه خداوند: در اين معنا همين ناله، تضرع‏ و دعاها سبب عنايت خداوند به شماست. چنان‌ كه در حديث مي‏خوانيم: «كسي كه اهل دعا باشد، هلاك نمي‏شود.» بعد خداوند از گروه مقابل كه اهل دعا نيستند، شكايت مي‏كند كه شما حق را تكذيب كرديد و به جاي نيايش به سراغ بت‏ها و هوس‌ها و طاغوت‏ها رفتيد كه كيفرتان را خواهيد ديد.ب) دعوت خداوند از مردم: زيرا سنت الهي دعوت از مردم براي پذيرفتن حق و اتمام حجت بر آنان است و اگر اين دعوت نباشد، (لولا دعائكم) مردم ارزشي ندارند. آنچه آنان را موجود برتر و ارزشمند مي‏كند، همان پذيرش دعوت خداوند است؛ ولي شما دعوت الهي را نپذيرفتيد و تكذيب کرديد، پس اميد خيري در شما نيست و به كيفر عملتان مي‏رسيد.۴ادب دعاچند چيز نشانگر رعايت ادب در دعا محسوب مي‌شود كه به مواردي از آنها مي‌پردازيم:۱- شروع با «بسم الله الرحمن الرحيم»: رسول خدا (ص) مي‌فرمايد: «دعايي كه اولش با بسم الله شروع شود، رد نخواهد شد.»۵۲- ثنا و تمجيد پروردگار: امام صادق (ع) مي‌فرمايند: «در نوشته‌هاي اميرالمؤمنين (ع) بود كه قبل از دعا، حضرت حق را مدح و ثناء بگويند.»۶۳- صلوات بر محمد (ص) و آل محمد (ع).۴- توسل به اهل بيت (ع): امام رضا (ع) فرمودند: «هر گاه از خداوند تبارك و تعالي تقاضايي داشتي، بگو: خداوندا از تو مي‌خواهم كه به حق محمد (ص) و علي (ع) كه نزد تو مقام والايي دارند، حاجت مرا برآورده سازي.»۷۵- دعا در حق ديگرانآداب بندگی پیامبر اسلام (ص) در بخشی از خطبة خویش به آداب معاشرت پرداخته و روزه‌داران را برای به‌کارگیری این آداب سفارش کرده است. آن حضرت با ارائة راهکارهای حیاتی، اهل ایمان را به سوی سلوک برتر هدایت می‌کند. برخی از این راهکارها عبارت‌اند از:۱- اخلاق فردیآن حضرت می‌فرماید: «وَ مَن حَسَّنَ مِنکُم فی هذا الشَّهرِ خُلُقَهُ کانَ لَهُ جَوازاً عَلی الصِّراطِ یومَ تَزِلُّ فِیه الأَقدامُ»؛ «هر کس از شما در این ماه، اخلاق خود را نیکو کند، خداوند متعال برای او جواز عبور از پل صراط را، آن روز که گام‌ها می‌لغزد، صادر می‌کند.»اهمیت این سخن زمانی روشن می‌شود که دقت کنیم، انسان روزه‌دار گاهی در اثر تشنگی و گرسنگی طاقت خود را از دست می‌دهد و در نتیجه توان کمتری در مقابل ناهنجاری‌های روحی و اجتماعی خواهد داشت؛ به‌ویژه آنکه در هوای گرم روزه بگیرد و در اثر شب زنده‌داری و سحرخیزی در شب‌های ماه رمضان بی‌خوابی کشیده باشد. چنین فردی اگر عنان صبر را از دست بدهد، در مقابل کوچک‌ترین ناملایمات عصبانی می‌شود و با دیگران برخورد ناشایستی خواهد داشت. این چنین رسول خدا (ص) در تکمیل گفتار عزت بخش خویش می‌فرماید: «وَ مَن کَفَّ فِیهِ شَرَّهُ کَفَّ اللهُ عَنهُ غَضَبَهُ یومَ یلقاهُ»۸ ؛ «و هر کس در این ماه، خشم خویش را از مردم باز دارد، خداوند در روز ملاقاتش غضب خود را از وی بازخواهد داشت.»۲- اخلاق اجتماعیاز دیگر اوصاف روزه‌داران راستین که در کلام پیامبر (ص) بر آن تأکید شده است، افطار دادن به روزه‌داران است. آن حضرت در این باره فرمود: «مَن فَطَّرَ مِنکُم مُؤمِناً صائِماً فی هذا الشَّهرِ کانَ لَهُ بِذلِکَ عِندَاللهِ عِتقُ رَقَبَـ‹ٍ وَ مَغفِرَ›ٌ لِما مَضی مِن ذُنُوبِهِ»۹؛ «هر کس از شما در این ماه مؤمن روزه‌داری را افطار دهد، برای او نزد خداوند پاداش آزاد ساختن یک برده و آمرزش همة گناهان گذشته منظور خواهد شد.»به همین دلیل است که در دعای روزانه ماه رمضان را می‌خوانیم: «اَللّهُمَّ أَغْنِ کُلَّ فَقُِیرٍ، اَللّهُمَّ اَشْبِع کُلَّ جائِعٍ، اَللهُمَّ اکْسُ کُلَّ عُریانٍ، اَللهُمَّ اقْضِ دَینَ کُلِّ مَدینٍ»۱۰۲-۱- احترام به بزرگان و تکریم کودکانپیامبر اکرم (ص) در این خطبه فرمود: «وَقِّرُوا کِبارَکُمْ وَ ارْحَمُوا صِغارَکُمْ»۱۱؛ «به بزرگانتان احترام بگذارید و به کوچک‌ترهایتان مهر بورزید.»از آموزه‌های با برکت فرهنگ اسلامی تعظیم بزرگسالان و طبقة کهن‌سال جامعه است. از نظرگاه پیامبر اکرم (ص) سالمندان جامعه، سرمایه‌های ارزشمندی محسوب می‌شوند. همچنین مهرورزی به اطفال و بذل عاطفه و محبت به کودکان آثار گران‌قدری در تربیت نسل جدید دارد.۲-۲- صلة رحم و دیدار با خویشاونداندیدار خویشاوندان و اطلاع یافتن از زندگی آنان، در تحکیم روابط و ازدیاد محبت، تأثیر به‌سزایی دارد. افزون بر آن، از منظر روایات اسلامی صلة رحم در آسان شدن حساب روز قیامت، تزکیة اعمال، زیاد شدن روزی، دفع بلایا، طول عمر و افزایش روزی و درآمد مؤثر است. به همین دليل، رسول خدا (ص) در خطبة شعبانیه می‌فرماید: «هر کس در ماه رمضان صلة رحم کند، خداوند متعال رحمت خود را در روز قیامت شامل او خواهد کرد و هرکس قطع رحم کند، خداوند متعال رحمت خود را از او قطع خواهد کرد.»۲-۳- یتیم‌نوازیپیامبر خدا (ص) فرمود: «وَ مَنْ اَکْرَمَ فِیهِ یتیماً اَکْرَمَهُ اللهُ یوْمَ یلْقاهُ»۱۲؛ «هر کس در ماه رمضان یتیمی را تکریم [و به امور او رسیدگی] کند، خداوند در روز قیامت او را تکريم خواهد کرد.»ملامحمدمهدی نراقی (ره) کلام بسیار زیبایی دربارة یتیم در کتاب «جامع‌السعادات» دارند. ایشان می‌فرمایند: «سخت‌تر و دشوارتر از یتیمی که از پدر خویش جدا افتاده، یتیمی است که از امام زمان خود دور شده است و به وی دسترسی ندارد و مسائل و معارف دینی‌اش را نمی‌داند. شیعیان ما! آگاه باشید، آنکه نسبت به علوم و معارف ما داناست، اگر چنین گمشده‌ای را راهنمایی و ارشاد کند و معارف ما را به وی بیاموزد، نزد رفیق اعلی همراه خواهد بود، آنجا مکانی است که انبیاء الهی در آن گردآمده‌اند و«حَسُنَ اوُلئِکَ رفیقاً.»۱۳نشانه‌ای از قیامتماه رمضان نشانه‌ای از روز رستاخیز است. حضرت محمد (ص) در فرازی از سخن خود در خطبة شعبانیه فرمود: «وَ اذْکُرُوا بِجُوعِکُمْ وَ عَطَشِکُمْ فِیهِ جُوعَ یوْمِ الْقِیامَةِ وَ عَطَشَهُ»؛ «با گرسنگی و تشنگی‌تان در ماه رمضان، گرسنگی و تشنگی روز قیامت را به یاد آورید.»توصیف روز قیامت در قرآن کریم قرآن کریم در سورة تکویر آیات ۱ تا ۱۴ می‌فرماید: « إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ وَإِذَا النُّجُومُ انكَدَرَت وَإِذَا الْجِبَالُ سُيِّرَت وَإِذَا الْعِشَارُ عُطِّلَتْ وَإِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ وَإِذَا الْبِحَارُ سُجِّرَتْ و...»؛ «آن زمان که خورشید از درخشش بیفتد، ستارگان بی‌فروغ شوند، کوه‌ها سیر داده شوند و...» و در جای دیگر می‌فرماید: «يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ مَّا عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُّحْضَرًا وَمَا عَمِلَتْ مِن سُوَءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَهَا وَبَيْنَهُ أَمَدًا بَعِيدًا»؛ «روزی که هر کس کارهای خود را اعم از نیک یا زشت حاضر می‌بیند، آرزو می‌کند که کاش بین او و کار زشتش مسافتی دراز فاصله بود.»۱۴ و در جای دیگر می فرماید: «وَاتَّقُواْ يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَّا كَسَبَتْ وَهُمْ لاَ يُظْلَمُونَ»؛ «و بپرهیزید از آن روز که به سوی خدا بازگشت داده می‌شوید. آن‌گاه به هر کس آنچه که فراهم کرده است، تمام و کمال پرداخت می‌شود و به آنان ستم نمی‌شود.»۱۵صحنه‌هایی از روز قیامتدر آن روز سخت، برخی چهره‌هایی خندان و بانشاط دارند؛ «وُجُوهٌ یومَئِذٍ مُسفِرَ›ٌ ضاحِکَـ‹ٌ مُستَبشِرَ›ٌ»۱۶؛ «چهره‌هایی در آن روز گشوده، خندان و شادمان‌اند.» «یوْمَ تَرَی المُؤْمِنینَ وَ المُؤْمِناتِ یسْعی نُورُهُمْ بَینَ أیدِیهِمْ وَ بِاَیمانِهِمْ بُشْراکُمُ الْیوْمَ جَنَّاتٌ تَجْرِی مِنْ تَحتِهَا الأَنْهارُ خالِدینَ فِیها ذلِکَ هُوَ الفَوزُ العَظِیم»۱۷؛ «در آن روز مردان و زنان باایمان را مشاهده می‌کنی که نورشان در جلو و سمت راستشان به سرعت حرکت می‌کند [و به آنها گفته می‌شود:] بشارت باد بر شما امروز به باغ‌هایی [از بهشت] که نهرها زیر درختانشان جاری است. شما برای همیشه در آن باغ‌ها خواهید ماند و این همان رستگاری بزرگ است.» پارسایان در آن روز مهمانان خداوندند «یوْمَ نَحْشُرُ المُتَّقِینَ إِلی الرَّحْمَنِ وَفْداً»۱۸؛ «در آن روز پرهیزگاران را دسته‌جمعی برای پذیرایی بر سر سفرة رحمت الهی محشور می‌کنیم.»پیوند با اهل بیت (ع)در ماه مبارک رمضان فرصت‌های مناسبی برای تقویت ارتباط با اهل بیت (ع) وجود دارد؛ چراکه تمام اعمال ما در گرو محبت و ارتباط با اهل بیت (ع) پذیرفته می‌شود. زراره از امام باقر (ع) نقل کرده که آن حضرت فرمود: «بُنِی الإسْلامُ عَلی خَمْسَـ‹َ أشْیاءَ عَلَی الصَّلا›ِ وَ الزَّکا›ِ و الحَجِّ وَ الصَّومِ وَ الوَلایـ‹ِ»؛ «اسلام بر پنج چیز بنا شده است: نماز، زکات، حج، روزه و ولایت.» زراره پرسید: «کدام‌یک از این پنج پایه، برتر است؟» فرمود: «اَلْوَلایـ‹ُ أَفضَلُ لِأنَّها مِفْتاحُهُنَّ وَ الْوالی هُوَ الدَّلیلُ عَلَیهِنَّ»۱۹؛ «ولایت اهل بیت (ع) افضل است؛ زیرا ولایت کلید بقیة اعمال و برنامه‌های اسلام است و با راهنمایی ولی [راستین] بقیة موارد به جای آورده می‌شود.»معرفت ائمة اطهار (ع) و پیوند اعمال عبادی و معنوی ماه رمضان با این کانون فضیلت و کمالات از ضروری‌ترین وظايف روزه‌داران عارف است. در این راستا، در گفتارهای پیامبر (ص)، دعاها و اذکار این ماه، نکات مهمی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می‌شود.صلوات فرستادنرسول خدا (ص) در ضمنِ سخنانش در خطبة شعبانیه می‌فرماید: «وَ مَنْ أکْثَرَ فِیهِ مِنَ الصَّلا›ِ عَلَی ثَقَّلَ اللهُ مِیزانَهُ یوْمَ تَخِفُّ المَوازِینُُ»؛ «و هر کس در این ماه بر من صلوات بفرستد، خداوند متعال روزی که کفة ترازوها [ی اعمال نیک] سبک می‌شود، ترازوی او را سنگین خواهد کرد.» صلوات، از مهم‌ترین و شاخص‌ترین نشانه‌های پیوند با اهل بیت (ع) است. اشک نبی بر ولی در آخرین فرازهای خطبه، بعد از آنکه پرسش و پاسخی بین علی (ع) و پیامبر (ص) واقع می‌شود، دانه‌های اشک در چشمان مبارک رسول خدا (ص) حلقه می‌زند و علی (ع) می‌پرسد: «یا رسول الله! چرا اشک می‌ریزی؟» پیامبر می‌فرماید: «به خاطر ستمی که در این ماه بر تو واقع می‌شود. یا علی! گویا من می‌بینم که تو در این ماه در حالی که مشغول به نماز هستی، شقی‌ترین کسِ اولین و آخرین، بر فرق تو ضربتی می‌زند که محاسنت از خون سرت رنگین می‌شود.» علی (ع) در این هنگام پرسید: «یا رسول الله! آیا هنگام ضربت خوردن، دین من سالم خواهد ماند؟» پیامبر پاسخ داد: «بلی.»رسول خدا (ص) بعد از این گفت‌وگو به مقام ارزشمند علی (ع) پرداخته و فرمود: «یا علی! مَنْ قَتَلَکَ فَقَد قَتَلَنی وَ مَن اَبْغَضَکَ فَقَدْ أبْغَضَنی وَ مَنْ سَبَّکَ فَقَدْ سَبَّنی لّأنَّکَ مِنِّی کَنَفْسی رُوحُکَ مِنْ رُوحی وَ طِینَتُکَ مِن طِینتَی إِنَّ اللهَ تَبارَکَ وَ تَعالی خَلَقَنی وَ إیاکَ وَ اصْطَفانی وَ إیاکَ وَ اخْتارَنی لِلنُّبُوَّ›ِ وَ اخْتارَکَ لِلْإِمامَـ‹ِ فَمَنْ اَنْکَرَ إمامَتَکَ فَقَدْ اَنْکَرَ نُبُوَّتی یا عَلِی اَنْتَ وَصِیی وَ اَبُو وُلدی وَ زَوجُ إبنَتی وَ خَلِیفَتی عَلی أُمَّتی فی حَیاتی وَ بَعْدَ مَوْتی اَمْرُکَ اَمْری وَ نَهْیکَ نَهیی اُقسِمُ بِالَّذِی بَعَثَنی بِالنُّبُوَّ›ِ وَ جَعَلَنی خَیرَ البَرِیـ‹ِ اِنَّکَ لَحُجَّـ‹ُ اللهِ عَلی خَلقِهِ وَ اَمِینِهِ عَلی سِرِّهِ وَ خَلِیفَتُهُ عَلی عِبادِهِ»؛ «ای علی! هر کس تو را بکشد، مرا کشته و هر که تو را خشمگین سازد، مرا به خشم آورده و هر که تو را دشنام دهد، مرا دشنام داده است؛ زیرا تو نسبت به من مثل خودم هستی، روحت از روح من و وجودت از وجود من است. همانا که خداوند هر دوی ما را آفرید و هر دوی ما را برگزید و مرا به نبوت و تو را به امامت برگزید. پس هر کس امامت تو را منکر شود، نبوت مرا انکار کرده است. یا علی! تو وصی من و پدر فرزندانم و همسر دخترم و جانشین من در امتم درحال حیات و بعد از رحلت من هستی. امر و نهی تو امر و نهی من است. سوگند به آن خدایی که مرا به پیامبری مبعوث کرد و مرا بهترین مخلوقاتش قرار داد! تو حجت خدا بر مردم، امانتدار اسرار الهی و خلیفة خدا بر بندگانش هستي!»۲۰مناجات شعبانیه در کلام امام خمینی (ره)در پایان برای نمونه چند فراز از بیانات بزرگ‌ترین عارف عامل در قرن حاضر، حضرت امام خمینی (ره) دربارة این مناجات شریف می‌آوریم.«مناجات شعبانیه از مناجات‌هایی است که اگر یک نفر انسان دلسوخته، یک عارف دلسوخته -نه از این عارف‌های لفظی- بخواهد آن را شرح کند و شرح کند از برای دیگران، بسیار ارزشمند است و محتاج به شرح است ...»۲۱«چه بسا مسائل عرفانی که در قرآن و این مناجات‌های ائمه اطهار (ع) و همین «مناجات شعبانیه‏» مسائل عرفانی هست که اشخاص، فلاسفه، عرفا، تا حدودی ممکن است ادراک کنند، بفهمند عناوین را، لکن آن ذوق عرفانی چون حاصل نشده است، نمی‏توانند وجدان کنند.»۲۲ «مناجات «شعبانیه‏» را خواندید؟ بخوانید آقا! مناجات شعبانیه از مناجات‌هایی است که اگر انسان دنبالش برود و در آن بينديشد، انسان را به یک جایی می‏رساند ... همة ائمه هم به حسب روایت می‏خواندند.»۲۳پي‌نوشت:۱- وسايل الشیعه، ج ۱۰، ص ۳۱۳، ح ۱۳۴۹۴۲- بحار الانوار، ج ۹۳، ص ۳۴۶۳- فرقان/۷۷۴- سیمای سورة فرقان، حجت الاسلام قرائتی به نقل از سایت درس‌هایی از قرآن ۵- بحار الانوار، مجلسي، بيروت، ج ۹۳، ص ۳۱۵۶- همان۷- بحار الانوار، مجلسي، بيروت، ج ۹۶، ص ۲۲۸- الامالی، صدوق، ص ۹۳۹- بحار الانوار، ج ۹۳، ص ۳۴۲۱۰- أعيان الشيعة:۱/۳۰۶.۱۱- بحار الانوار، ج۹۳، ص۳۴۱۱۲- الامالی، صدوق، ص ۹۳۱۳- جامع السعادات، ج۳، ص۴۸۱۴- آل عمران/ ۳۰۱۵- بقره/ ۲۸۱۱۶- عبس/ ۳۸، ۳۹۱۷- حدید/ ۱۲۱۸- مریم/۸۵ ۱۹- اصول کافی، ج ۲، ص ۱۸، ح ۵ ۲۰- الامالی، صدوق ره، ص ۹۵ ۲۱- صحیفه نور، ج ۲۰، ص‏۱۸۹۲۲- همان، ج‏۱۷، ص ۲۶۵۲۳- همان، ج‏۱۹، ص ۱۵۸ * برائت استهلال یکی از صنعت‌های ادبی است که کار فضاسازی و آماده‌سازی مخاطب برای ورود به نثر (داستانی یا علمی) یا شعر استفاده می‌شود. ]]> مناسک Tue, 05 Jul 2011 14:22:14 GMT http://deabel.org/vdcb8fb8.rhb08piuur.html شناسايي و تأمين نيازها براي ترويج نماز http://deabel.org/vdciuzaz.t1aqz2bcct.html حجت‌الاسلام «محسن فاطمی‌نيا»، دبير ستاد اقامه نماز استان سمنان تشويق فعالان نماز، راه‌اندازی پيامك نماز، برگزاری ميزگردهای مختلف در مورد چرايی نماز را خواستار شد.دبير ستاد اقامه نماز استان سمنان، ۳۰ خردادماه در نشست كميته تبليغ و ترويج ستاد اقامه نماز استان سمنان، گفت: «نخستين گام در راه ترويج نماز شناسايی نيازها و دومين گام تأمين نيازها است.» فاطمي‌نيا اظهار كرد: «تهيه بسته‌های فرهنگی از مؤثرترين اقدامات در مسير گسترش نماز است که هم‌انديشی و همكاری دستگاه‌های مختلف دولتی براي اين منظور ضروری است. برگزاری مسابقات تلويزيونی، راديويی، تبليغات محيطی در سطح و ورودی شهرها، دانشگاه‌ها و مدارس نيز بسيار تأثيرگذار هستند.»«سيدعباس دانايی»، رئيس حوزه هنری استان سمنان نيز در اين نشست برقراری ارتباط نسل جديد با نسل‌های گذشته را از دغدغه‌های فرهنگی جامعه دانست و با اشاره به فعاليت بيش از ۸۰ شبكه ماهواره‌ای فارسی‌زبان، تقويت مسائل اعتقادی، كمك به خودباوری و ترويج نماز را از مباحثی دانست كه بايد بيشتر به آن دقت داشت.»از جمله مصوبات نشست كميته تبليغ و ترويج ستاد اقامه نماز استان سمنان، طراحی مسابقه نماز در صدا و سيمای مركز استان سمنان و ساخت انيميشن با موضوع نماز بود. ]]> مناسک Tue, 21 Jun 2011 06:50:02 GMT http://deabel.org/vdciuzaz.t1aqz2bcct.html مسابقه موعود‌شناسي در کاشان http://deabel.org/vdcfcydy.w6dvxagiiw.html «حمیدرضا دهقانی» مدیر روابط عمومی سازمان رفاهی-تفریحی شهرداری کاشان گفت: «همزمان با ولادت با سعادت حضرت قائم (عج) مسجد حضرت قمر بنی‌هاشم (ع) با همکاری این سازمان مسابقه بزرگی با عنوان «موعود» را برگزار می‌کند.»وی، هدف از برگزاری این مسابقه را آشنایی هر چه بهتر جوانان با زندگانی مهدی موعود (عج) و انتظار فرج، ترویج فرهنگ انتظار و مهدویت و تقویت هویت دینی و ملی عنوان کرد. این مسابقه از روي کتاب «در انتظار آفتاب» کاری از مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم طراحی شده است. در پایان این دوره از مسابقات ۱۳ جایزه نفیس به نفرات برتر شامل هزینه سفر مشهد مقدس، تلویزیون، ربع سکه بهار آزادی، دوچرخه و ده‌ها جوایز ارزنده نفیس دیگر اهدا مي‌شود. ]]> مناسک Tue, 21 Jun 2011 06:19:21 GMT http://deabel.org/vdcfcydy.w6dvxagiiw.html بيش از ۹ هزار نفر در استان سمنان معتكف شدند http://deabel.org/vdcdfz0f.yt0996a22y.html هزاران نفر از قشرهای مردم استان سمنان از بامداد سيزدهم رجب سالروز ولادت با سعادت حضرت علی (ع) در ۵۰ مسجد شهرهای سمنان، دامغان، شاهرود، گرمسار و ديگر نقاط استان سمنان مراسم اعتكاف را آغاز كردند و تا غروب روز پانزدهم رجب در اين مكان‌ها به عبادت و خودسازی می‌پردازند.گفتنی است ميان معتكفان حضور جوانان، نوجوانان و بانوان بسيار پرشور و گسترده است.‌۱۶۰ مبلغ نيز که ۱۱ نفر آنها از دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم، ۱۲۳ نفر بومی استان سمنان و ۲۶ نفر نيز مبلغه هستند به اين استان اعزام شده‌اند.پاسخ به مسائل شرعی، برپايی نماز جماعت، ذكر ادعيه و انجام مراسم ام‌ داوود از جمله وظايف مبلغان اعزامی در ايام اعتكاف به مساجد است. ]]> مناسک Sat, 18 Jun 2011 05:51:21 GMT http://deabel.org/vdcdfz0f.yt0996a22y.html تشكل ستاد شئون فرهنگی حركتی موثر برای همفكري برنامه‌های مذهبی كردستان است http://deabel.org/vdcb5zb8.rhbf9piuur.html به گزارش روابط عمومی اداره كل تبليغات اسلامی كردستان، حجت‌الاسلام مسعود صفی‌ياری ۱۶ تيرماه در چهارمين جلسه ستاد شئون فرهنگی مناسبت‌ها دينی استان اظهار داشت: اين ستاد فرصت برنامه‌ريزی و همفكری كلان برای برنامه‌های مذهبی را در سطوح گسترده‌تر فراهم مي‌‌آورد.وی تكريم مناسبت‌های مذهبی را از اهداف اين سفر برشمرد و عنوان كرد: كردستان زمينه و استعدادهای لازم را برای فعاليت‌های مذهبی دارد و تكريم مناسبت‌های مذهبی و بزرگداشت اين مناسبت‌ها با مشاركت مردم، مسوولان و هيئت‌های مذهبی نتيجه اثرگذاری را در منطقه به ارمغان می‌آورد.وی بيان داشت: كردستان برای محبت به اهل بيت (عليهم‌السلام) يك امتياز محسوب می‌‌شود و بايد جلوه‌های اين مهم را تجلی دهيم.مديركل تبليغات اسلامی كردستان با بيان اينكه تجلی جلوه‌های بارز محبت به اهل بيت اثر مثبتی در جامعه برجای می‌گذارد، افزود: تقويت بعد معنوی و فضای دينی در ميان خانواده‌ها و در جامعه از نتايج اين مهم خواهد بود.حجت‌الاسلام صفی‌ياری همچنين به مراسم اعتكاف امسال در مقايسه با سال گذشته پرداخت و تصريح كرد: امسال خوشبختانه با رشد مطلوبی از شركت معتكفين نسبت به سال گذشته در كردستان روبرو بوديم و مراسم اعتكاف نيز با كيفيت بهتری نسبت به سال‌های قبل برگزار شد.وی پرداختن به برنامه‌های نيمه شعبان به صورت برجسته و بارز را مورد تاكيد قرار داد و گفت: بايد ادارات با همفكری و همكاری برای برگزاری برنامه‌های ايام شعبان به ويژه ايام نيمه شعبان تلاش كنند.در اين جلسه رشيد نريمانی از اعضای هيئات مذهبی استان كردستان بيان داشت: با توجه به نياز، نوجوانان، جوانان و بانوان به برنامه‌های فرهنگی و مذهبی بايد سطح برنامه‌های فرهنگی را ارتقا دهيم.وی ظرفيت‌های كردستان را برای ارتقای فعاليت‌های فرهنگی مطلوب دانست و گفت: گسترش فعاليت‌های فرهنگی تقويت دانش، بينش و مهارت عقيدتی افراد جامعه را در پي دارد.در اين جلسه اعضا نظرات و پيشنهادات خود را برای برگزاری هرچه بهتر برنامه‌های ايام شعبان اعلام كردند.برپايی ايستگاه‌های صلواتی در نقاط مختلف استان، تقويت برنامه‌های هيئت‌های مذهبی و تهيه بروشور در خصوص نيمه شعبان از جمله مصوبات اين جلسه بود. ]]> مناسک Mon, 19 Jul 2010 06:00:35 GMT http://deabel.org/vdcb5zb8.rhbf9piuur.html حدادیان: می‌خواهند ما را به لس آنجلس بفرستند http://deabel.org/vdcae0n6.49ne015kk4.html سعید حدادیان، از مداحان مشهور کشور ،چهارشنبه، در شب میلاد امام حسین(ع) در هیئت مهدیه امام حسن(ع) در بخشی از سخنان خود با اشاره به ماجرای بازگشت تعدادی از خوانندگان لس آنجلسی به کشور، اسفندیار رحیم مشایی را پیگیر بازگشت آنان دانست و گفت: در حالی که می‌شنویم برخی خوانندگان لس آنجلسی در حال بازگشت به کشور هستند، به برخی مداحان هم می‌گویند که باید از فلان امامزاده‌ها بروید.وی افزود: به گونه‌ای اوضاع در حال چرخش است و عده‌ای در حال وارونه کردن وضعیت هستند.حدادیان سپس با کنایه تصریح کرد: تا ما مداحان در ایران هستیم قدر ما را بدانید چرا که می‌خواهند خوانندگان لس آنجلسی را به ایران بیاورند و ما را به لس آنجلس بفرستند! ]]> مناسک Sun, 18 Jul 2010 06:46:21 GMT http://deabel.org/vdcae0n6.49ne015kk4.html گنجینه تعزیه 1 http://deabel.org/vglipqaz.t1apytkcczb2t.x.html واژه «تعزیه» یا «تعزیت» در ریشه به معنای توصیه به صبر کردن، خرسندی دادن و پرسش از بازماندگانِ درگذشتگان و در برخی مناطق ایران مانند خراسان به معنای مجلس ترحیم است.«شبيه‌گرداني» يا «شبيه‌خواني» يا «تعزيه» نمايشي بوده است در اصل برپايه قصه‌ها و روايات مربوط به زندگي پيامبر اسلام و به‌ويژه رخدادها و فجايعي كه در محرم سال ۶۱هجري در كربلا براي امام حسين(ع) و خاندانش پيش آمد؛ ولي به‌زودي گسترش يافت و همه جنبه‌هاي داستاني و تفنني فرهنگ توده را شامل شد.برای اطلاعات بیشتر « پرونده ویژه تعزیه » را اینجا ببینید. ]]> مناسک Sun, 11 Jul 2010 12:56:44 GMT http://deabel.org/vglipqaz.t1apytkcczb2t.x.html