پایگاه اطلاع رسانی دعبل خزاعی - پربيننده ترين عناوين استان ها :: نسخه کامل http://deabel.org/vsnakahn19gc4.5k4.html Sun, 12 Nov 2017 07:04:03 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://deabel.org/skins/default/fa/ch01_newsfeed_logo.gif پایگاه اطلاع رسانی دعبل خزاعی http://deabel.org/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه اطلاع رسانی دعبل خزاعی آزاد است. Sun, 12 Nov 2017 07:04:03 GMT استان ها 60 مراسم سنتی و مذهبی قالیشویان مشهد اردهال http://deabel.org/vglfmyd0.w6dejw,iiygaw.p.html این مراسم سنتی- مذهبی با حضور مسئولان کشوری، لشگری، محلی و مردم با سخنرانی سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران برگزارشد.چوب به دستان اهالی فین کاشان که به چوب‌های آنها به علت تقارن این ایام با عیدغدیر گل نصب شده بود «قالی مقدس» را به عنوان نماد پیکر مثله شده فرزند حضرت امام مجمد باقر از خادمان امامزاده سلطان علی ابن امام محمد باقر تحویل گرفته و به طرف چشمه آبی در کنار امامزاده بردند و سپس (چوب به دستان فینی) با پاشیدن آب و شستن قالی به صورت نمادین، آن را در بین چوب به دست‌ها روی دست گرفته به سمت مرقد مطهر حضرت باز گرداندند و پس از پایان مراسم قالی مقدس را دوباره تحویل آستان مقدس دادند.حضرت سلطان علی ابن امام محمدباقر در اوایل قرن دوم‌ هجری به دعوت اهالی فین و کاشان از طرف پدر بزرگوارش برای ترویج دین اسلام به‌ ایران ماموریت یافت و پس از سه ‌سال فعالیت و مجاهدت، سرانجام در جنگی نابرابر به همراه جمعی از یاران خود در خطه «اردهال» کاشان شهید شد و طی مراسم خاصی وی و یارانش در مشهد اردهال کاشان که اکنون زیارتگاه مسلمانان ایران و جهان است به خاک سپرده شدند.مراسم سنتی، مذهبی قالیشویان در مشهد اردهال کاشان یکی از کهن‌ترین و قدیمی‌ترین آیین‌های سنتی مذهبی و ملی ایران است که همه ساله در دومین جمعه مهرماه به منظور بزرگداشت و یادآوری خاطرات شهادت حضرت سلطان علی ابن امام محمد باقر درخطه مشهد اردهال کاشان که در ۴۵ کیلومتری شمال غربی کاشان قرار دارد باحضور انبوه عزاداران برگزار می‌شود.این مراسم در فهرست میراث معنوی کشور و همچنین در دسامبر ۲۰۱۲ در فهرست میراث فرهنگی و معنوی یونسکو به ثبت رسیده است. ]]> استان ها Tue, 06 Oct 2015 05:00:00 GMT http://deabel.org/vglfmyd0.w6dejw,iiygaw.p.html انعکاس خبر فوت مرحوم سلیم مؤذن زاده اردبیلی در صفحه یک روزنامه ها http://deabel.org/vglcexq1.2bqs025aasl82.,.html ]]> استان ها Wed, 23 Nov 2016 10:12:44 GMT http://deabel.org/vglcexq1.2bqs025aasl82.,.html اختتامیه سیزدهمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان حسینی - شیراز‎ http://deabel.org/vglc4iqi.2bqmp25aasl82.,.html ]]> استان ها Sat, 10 Oct 2015 04:15:03 GMT http://deabel.org/vglc4iqi.2bqmp25aasl82.,.html حاشيه‌اي بر آيين نخل‌گرداني روستاي فدافن http://deabel.org/vglh.qnkt23nqwuzdt22fy..html به گزارش خیمه، برابر اسناد باقیمانده نخل گردانی در کاشمر حداقل سابقه ای ۲۰۰ساله دارد؛ در حال حاضر فقط در فدافن از توابع بخش مرکزی کاشمر شاهد برگزاری این آیین هستیم. معمرین می‌گویند آبادی‌های بزرگ کاشمر در صد سال گذشته دارای نخل بوده‌اند؛ شاید یزدی‌های مهاجر این آیین را به کاشمر آورده باشند؛ شاید هم از ویژگی‌های حاشیه‌نشینان کویر باشد.در خراسان رضوی به گمانم فقط در کاشمر و فردوس و شاید گناباد شاهد این آیین باشیم؛ معروفیت نخل فدافن به حدی است که در باور مردم کاشمر به صورت ضرب‌المثل نفوذ کرده است.نخل فعلی از نخل قبلی بسیار کوچکتر است؛ بقایای نخل قبلی تا همین چند سال قبل موجود بود. سال گذشته نخل فدافن تا اولین دوره مسابقات آیین‌های عاشورایی در تهران هم رفت و مقام اول را کسب نمود؛ شهر کاشمر هم حداقل تا ۸۰ سال قبل دارای نخلی بزرگ بوده است.تعزيه‌ با نمادهاي‌ مختلف‌، وقايع‌ ديني، مذهبي اين‌ ملت نمايش‌ مي‌گذارد؛‌ از جمله اين‌ موارد مي‌توان به برپايي‌ نخل‌ و حركت آن، با آيين خاصش‌ اشاره كرد؛ در منطقه كاشمر‌ اين مهم‌ فقط‌ در روستاي‌ فدافن اجرا مي‌شود.‌ وجود مراسم‌ نخل‌بندي‌ و مراسم‌ مربوط‌ به آن، به حدي‌ سابقه‌ دارد كه‌ در افواه فرهنگ‌ مردم نيز‌ به صورت‌ ضرب‌‌المثل‌ در آمده است.مردم زماني كه شاهد‌ ترس‌ كسي‌ از انجام‌ كاري نه‌ چندان‌ سخت‌ مي‌باشند‌، اين ضرب‌المثل‌ را به كار‌ مي‌برند: «مگه‌ ميي‌، نخل فدافن‌ ‌ره حركت بدي»؛‌ در نفرين‌هاي محبت‌آميز‌ مادران نسبت به‌ فرزندان‌ پسر‌ شاهديم‌ كه مي‌گويند: «الهي‌ ننه‌، بري كه از روي‌ نخل فدافن، بفتي به ته»در روستاي‌ فدافن، زماني كه دست‌اندركاران‌ هيأت سينه‌زني روستا‌ تصميم‌ به آذين‌ نخل مي‌گيرند‌، اين اهالي‌ روستايند‌ كه از جان‌ و دل، ساز و برگ‌ كا‌ر را فراهم مي‌سازند؛ اكثر امور‌ مربوط‌ به اين‌ مراسم‌ به صورت‌ موروثي‌ مي‌باشند.‌ نخل‌ شبكه‌اي‌از چوب‌هاي‌ به هم‌ متصل‌ است كه‌ فرمي‌ و شكل‌ شبيه‌ خانه‌اي‌ متحرك‌ با سقف‌ شيرواني‌ دارد؛ اين مجموعه‌ چوب‌ به‌ هم متصل، وزني‌ قريب‌ پنج تن‌ دارد؛‌ براي بلند‌ كردن آن به افراد‌ زيادي‌ احتياج‌ است و اين سواي‌ افراد پيرامون‌ آن مي‌باشد.نخل‌ بر دوش چهل‌ مرد قرار مي‌گيرد، مرداني‌ كه از سر اخلاص‌ متحمل‌ وزن‌ نخل مي‌گردند اين جمعيت جلو‌داري‌ دارند‌ و بر يمين‌ و يسار‌ و عقبه‌ جمعيت‌ هم‌، افرادي‌ معين ناظرند.اين افراد‌ مستقر در هر سمت، كار خود را از پدر‌ به ارث‌ برده‌اند‌ و سمتش، موروثي‌ است.‌ گاهي، اسبي‌ سفيد و خون‌ آلود به همراه ركاب‌ داري‌ در پيش جمعيت قرار‌ مي‌گيرد؛ اين اسب اشاره به ذوالجناح امام‌حسين(ع) دارد.در كليت‌ اين آيين نذر‌ و اعتقادات‌ مردم‌ جايگاه‌ خاصي‌ دارد، مردي‌ اسب را مي‌آورد، ديگر شمشير‌ را و آن دگر‌ ركابدار‌ مي‌گردد‌ و اين همان‌ ميراث‌ به ارث‌ رسيده از اجداد است.جمعيت حاضر‌ با نخل‌ حركت‌ مي‌كنند، ذكر ياحسين‌(ع) و بيان‌ مظلوميت‌ او و يارانش‌ در فضا‌ پخش‌ مي‌شود؛ براي نخل‌ چهار سمت ذكر‌ شده، هر سمت، چهار‌ نفر‌ مهار‌ نخل قرار‌ گرفته‌ بر دوش‌ چهل‌ مرد ديگر‌ را بر عهده دارند.‌اينان‌ مسير‌ حركت‌ را معين مي‌كنند‌. جمعيت‌ براي اين‌ چهار‌ تن‌ مستقر‌ در هر سمت‌ احترام قائلند‌ اينان‌ بزرگان قوم و راهبران‌ تكيه مي‌باشند.اهالي فدافن‌ را اعتقاد‌ بر اين است‌ كه نخل‌ نمادي‌ است از تابوت‌ حسين‌بن‌علي(ع)، تابوتي‌ كه از حجم‌ يك تابوت‌ بيشتر‌ گشته است‌ و به خود شكوه‌ و جلالي‌ خاص گرفته‌ ، شكوهي‌ كه‌ بيان‌ عظمت‌ و جلالت‌ شخص حسين‌بن‌علي(ع) آمده‌ است.نخل‌ بر دوش‌ مردم در نوسان‌ است؛‌ آذين‌ آن بسيار ثواب‌ دارد و آذيني از مهر وصفاي‌ مردم‌ و شوق‌ و ذوق آنان با پارچه‌هاي كشميري‌ رنگارنگ‌ و تمثالي‌ از بزرگان‌ دين و آينه‌هاي‌ در طرفين و جابجا‌ رنگ سياه سوار بر ساير رنگها به نشانه عزاي شاه دين.در قديم مردي بر فراز نخل مي‌رفته و نوحه سر مي‌داده ولي اكنون فقط آواي جمعيت است و بهم خوردن بيل، بيل زنها دوازده تن مي‌باشند و همگي پا برهنه‌اند. اهالي را اعتقاد آنست كه بيل زنها جاده صاف كن نخلند؛ اگر جوي آبي، گودالي در مسير باشد آنان براي سهولت حركت جمعيت آنرا هموار مي‌كنند و اگر بر آمدگي يا ديواري در پيش روي باشد، آن را از بين مي‌برند. اينان كارشان موروثي نيست ولي مردم به بيل زنهاي سال قبل احترام مي‌گذارند و آنان، بيل زنان سال ديگر هم مي‌شوند مگر به علتي از قبيل لزوم اداي نذر ديگران جاي خود را به ديگري بدهند.در مسير حركت، نخل گاهي با هدايت مهار بدستان، مكرر بردور خود مي‌چرخد؛ منظرة حاضر، بسيار ديدني است دوراني از سرعشق و بي‌قراري و عظمتي از تلألو رنگها با غلبة سياهي كه نمادي از تغزيه كربلائيان است؛ شباهت نخل به كجاوه هم قابل توجه است و شايد كه اشارتي به اسيران كجاوه نشين باشد. كجاوه‌هاي قبل از كربلا كه بعد از مصيبت به شتراني بي‌زين و يراق تبديل مي‌شده‌اند، شايد آن شباهت به كجاوه، طعنه به دنيا طلبي دنيويان دنيا خواه باشد به هر صورت به تعبير اهالي، مراسم نخل برداري اشارتي به حضور مردم در ميان يك واقعة حماسي و مذهبي است.مهارگران هر سمت، سواي هدايت كليت مراسم، مراقبند كه نخل از دوش مردم بر زمين نيفتد و به تعبير اهالي روستا شِيوِه نگردد. فردي در ميانه نخل زنگي را بدست‌ دارد كه صدايش، براي افراد پيرامون نخل، بيان حضور واخطار است.نخل در عربي به معناي درخت خرما است، درختي با شكوه و جبروت، پس تابوتي به اين عظمت و شكوه را، نامي اينگونه سزاست كه بيان آن جلال و شكوه باشد. نخل را در روز عاشورا و اكثراً روز يازدهم محرم به حركت در مي‌آورند؛ تزئين نخل گاهي تا چهار روز به طول مي‌انجامد؛ اسباب و ادوات و تداركات مربوطه، بستگي به نذر و نيازهاي مردم دارد. براي جايگزين كردن افرادي به جاي حاملين نخل، نيروي ذخيره وجود دارد.هر فرد حامل به هنگام نخل ، بايد بر روي شانه‌اش چادر شبي و يا بالشي قرار دهد. حاملين پا برهنه‌اند كه اين نمايش اخلاص استدر مراسم نخل برداري، افراد زير هيجده سال را دخالت نمي‌دهند.به هنگام حركت نخل، زنجير زنان پيرامون آن زنجير مي‌زنند و همراه با ديگران عزاداري مي‌كنند . افراد هر هيأتي طي دو دور بر گرد نخل، بر سر و سينه مي‌زنند و حسن و حسين مي‌گويند.ترتيب حركت گروهها به هنگام نخل‌گرداني، در راه رسيدن به مكان اجراي شبيه به شرح‌ ذيل مي‌باشد:1ـ ابتدا گروه اشقياء كه با اسب به تاخت مي‌روند.2ـ ذوالجناح اسب سفيدي كه آن را، با بستن پارچه‌هاي رنگي و زرين به گردنش، گوي نقره بر دمش، آينه‌اي برپيشاني‌اش، شمشير دو سر به شكل كمان بر روي گردنش، زدن سيبهاي سرخ بر دو سر شمشيرتزئين مي‌كنند؛ به هنگام حركت، ذوالجناح را هفت نفر مشايعت مي‌كنند. دو نفر ركابدار در دو طرف، دو نفر افسارگير، يك نفر جلو‌دار، يك نفر عقبه دار و يك نفر راه باز كن بين جمعيت؛ اين افراد، اين پستها را از پدرشان به ارث برده‌اند.3ـ حركت اهل بيت(ع) به دنبال ذوالجناح با كارواني از اشتران با باري از ظروف مسي.4ـ حركت سينه زنها كه دائماً، حسين و حسين مي‌گويند.5ـ حركت عماري وسيله‌اي چوبي و مخروطي شكل است و به وسيله پارچه‌‌هاي مخملي پوشانيده شده است.؛ روي مخملها را آينه مي‌بندند و بر نوك عماري دستة گل ديده مي‌شود6ـ حركت كتل‌ها7ـ حركت گروه بيل دار8ـ حركت نخل كه در مسير حركت، دائماً از زير آن و اطرافش، صداي علي علي به گوش مي‌رسد.گزارش از حميدرضا بي‌تقصير ]]> استان ها Sun, 11 Jan 2009 13:03:28 GMT http://deabel.org/vglh.qnkt23nqwuzdt22fy..html فرهنگ عزاداری عربهای مقیم تهران http://deabel.org/vglbazb5.rhbzfrquu8ipr.l.html ]]> استان ها Tue, 27 Oct 2015 04:20:00 GMT http://deabel.org/vglbazb5.rhbzfrquu8ipr.l.html پایان عملیات مرمت و نوسازی حرم مطهر حضرت زینب(س) http://deabel.org/vdcgny9w.ak9qy4prra.html حجت‌الاسلام سیدمحمود موسوی، درباره اقدامات و برنامه‌های ستاد بازسازی عتبات خوزستان در مراسم اربعین حسینی اظهار کرد: با توجه به حجم گسترده فعالیتها، تعدد مرزهای خروجی و تعداد زائران به این نتیجه رسیدیم که باید جلسات مستمر برای برنامه‌ریزیهای بیشتر انجام بگیرد و به این مهم نیز توجه کردیم. وی ادامه داد: تمامی نیازمندی‌ها و پیشنهادات ویژه اربعین حسینی و موکبها را به ستاد بازسازی عتبات عالیات در مرکز، سازمان‌ها و ارگان‌ها منتقل کردیم که این برنامه بیشتر برای رفع مشکلات انجام گرفت.رئیس ستاد بازسازی عتبات استان خوزستان خاطرنشان کرد: جلسات توجیهی زیادی در12  شهر استان خوزستان با مسئولان موکبها برگزار شده که این جلسات نیز در شهرهایی برقرار شده که حداقل 10 موکب را در ایام اربعین دارند.حجت‌الاسلام موسوی افزود: این جلسات مستمر منجر به آن شده که تأثیر زیادی در رفع مشکلات و پرهیز از موازی‌کاری‌ها داشته باشد.وی افزود: به غیر از جلسه با موکبهای شهرستانی،  جلسه با مشاوران مرزی و استانداری خوزستان نیز برگزار شده و آنها نیز در مورد نقشه پایانه‌های مرزی اظهارنظراتی داشته‌اند و مطالب تخصصی بیان شده است.  رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان با بیان اینکه برخی خیرین متمول خدماتی نظیر یخ، کپسول گاز، آب، نان، میوه، پتو، آرد و ... را ارائه می‌دهند، اظهار کرد: مذاکراتی با خیرین متمول که خدمات عمده به زائران اربعین ارائه می‌کنند برگزار شده و این نشستها به‌گونه‌ای بوده که نیازمندی‌های خود را شامل 10 میلیون بطری آب نیم‌لیتری، دو هزار تن آرد، پخت روزی 400 هزار نان، دریافت 6 هزار قالب یخ به طور روزانه و ... را ارائه کرده‌ایم که این خدمات نیز به صورت تبرعی داده می‌شود.حجت‌الاسلام موسوی به خدمات رسانی برای زائران ایرانی در مسیر برگشت اشاره کرد و افزود: اقدامات خوبی در مسیر بازگشت زائران و مبادی ورودی به‌ویژه خوزستان انجام خواهد شد. وی درباره دیگر برنامه‌های ستاد متبوعش گفت: موکبهای زائران خانم در اربعین را کاملاً جدا در نظر گرفته‌ایم؛ این برنامه به‌گونه‌ای است که خود خانمها تمام مدیریت این موکبها را از ابتدا تا انتها بر عهده دارند؛ ضمنا سال گذشته 11 موکب بانوان وجود داشت که امسال تعداد آنها افزایش یافته و توسعه می‌یابد.رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان تصریح کرد: همچنین با صاحبان 100 باب منزل در استان خوزستان مذاکراتی صورت گرفته تا زائران اربعین به آنجا رفته و در حقیقت از خانه‌ها به عنوان موکب استفاده شود و همیچنین به دنبال آن هستیم این فرهنگ را تسری دهیم. به گفته حجت‌الاسلام موسوی، منشور اخلاقی موکب‌های اربعین توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات استان خوزستان تهیه شده و امسال به طور کامل ارائه خواهد شد که این برنامه نیز برای خدمات‌رسانی بهتر به زائران اربعین حسینی است.وی توضیح داد: تا کنون پرونده‌های بیش از 200 موکب برای دریافت پروانه فعالیت به تهران ارسال شده و قرار است تا پایان نیمه اول محرم بیش از 740 موکب شناسنامه‌دار شوند؛ ما در استان خوزستان آمادگی برپایی 1500 موکب را داریم.رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان افزود: 400 موکب در شلمچه، 400 موکب در چذابه، 200 موکب در بین راه‌های استان خوزستان تا مرزهای خروجی از کشور تنها بخشی از خدماتی است که قرار است موکب‌های استان خوزستان به زائران اربعین ارائه دهند. پایان یافتن مرمت و نوسازی حرم مطهر حضرت زینب حجت‌الاسلام موسوی  درباره آخرین اقدامات ستاد بازسازی عتبات استان خوزستان به عنوان استان معین بازسازی عتبات سوریه گفت: مرمت و نوسازی حرم مطهر حضرت زینب (س) به پایان رسیده و در حال حاضر ساخت مضیف حرم مطهر در حال انجام است.وی درباره این مضیف (آشپزخانه) گفت: این مهمانسرا 1600 مترمربع داشته و قرار است در 3 طبقه احداث شود؛ ضمن اینکه عملیات گودبرداری آن انجام و احداث فونداسیون در حال اجرا است اما می‌کوشیم قبل از شروع فصل سرما عملیات فونداسیون آن پایان پذیرفته و به اقدامات آجرکاری برسیم. آخرین اقدامات ستاد در عراق رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان در مورد اقدامات ستاد بازسازی عتبات استان خوزستان در عراق گفت: احداث دو  درب از حرم حضرت مسلم در حال پایان است که هم اکنون 85   درصد پیشرفت فیزیکی دارد؛ ضمن اینکه سهمیه ساخت دو هزار مترمربعی از ساخت صحن حضرت زهرا (س)‌ در حرم مطهر علوی بر عهده ستاد بازسازی عتبات استان خوزستان است که در این جهت مردم دوستدار اهل بیت نذورات خود را به ستاد بازسازی اهدا کرده و سند افتخار و متبرع بودن دریافت می‌کنند.حجت‌الاسلام موسوی خاطرنشان کرد: اقداماتی برای مرمت ایوان طلا در نجف از سوی ستاد عتبات استان خوزستان برنامه‌ریزی شده و انجام خواهد شد. ]]> استان ها Sun, 20 Aug 2017 07:09:14 GMT http://deabel.org/vdcgny9w.ak9qy4prra.html زائران حرم مطهر حضرت معصومه (س) http://deabel.org/vgljt8e8.uqemoubffvszu.w.html ]]> استان ها Sun, 16 Aug 2015 10:15:00 GMT http://deabel.org/vgljt8e8.uqemoubffvszu.w.html روایت تصویری نذر هر ماهه برای امام عصر(عج) http://deabel.org/vglexx8w.jh8eejrbbz9ij.2.html سفره‌های نذری جزء باورهای دینی عامه محسوب می‌شود ولی به نحوی تنگاتنگ با مذهب در ارتباط است و گویی آمیزه‌ای است از باور دینی و باور فرهنگی.سفره‌های نذری فرهنگ قشر عظیمی از جامعه؛ یعنی زنان است؛ زنانی که هر چند ممکن است جایگاه و نقش سترگ آنان در جامعه مورد بی‌مهری قرار گیرند، اما همیشه همچون کوهی استوار پشتیبان خانواده خود بوده و هیچ‌گاه ناامید نمی‌‌شوند. آنان با رسوخ باورهای عمیق خود به طرق گوناگون در حل مشکلات خانواده‌شان پیشگام هستند. مادرانی که راز بقای خانواده و موفقیت فرزندانشان را در صبر و شکیبایی آنان می‌‌بینیم.انسان همواره در طول تاریخ برای رسیدن به خواسته‌هایش از ابزارهای گوناگونی بهره برده و سعی کرده تا از مسیرهای مختلف به اهداف و خواسته های خود دست یابد، یکی از راهها که مردم معمولا برای رسیدن به خواسته‌های خود از آن استفاده می‌کنند، «نذر» است. مطابق با روایات اسلامی می توان گفت که نذر نوعی عبادت، دعا و درخواست از قادر متعال، خداوند تبارک و تعالی است.برگزاری سفره‌های نذری توسط زنان نیز یکی از راه‌هایی است که مؤمنان بدان متوسل می‌شوند تا بتوانند راه‌گشای مشکلات لاینحل زندگیشان یا حاجات معنوی بزرگ باشند. در میان اعتقادات و آیین‌های اجتماعی، جامعه مذهبی ایران به‌ویژه زنان، برپایی سفره‌های نذری از اهمیت خاصی برخوردار بوده و می‌توان اذعان کرد که این مهم تقریبا خاص زنان است.نذر برای سلامتی امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) یکی از بالاترین و باارزش‌ترین انواع نذر است؛ این نیت هر ماه این بانوان را در کنار یکدیگر گردهم می‌آورد و با زمزمه یا اباصالح المهدی(عج) و قرائت قرآن و توسل به حضرت(عج) آش نذری درست می‌کنند.اگرچه قرائت قرآن، ادعیه و ذکر توسل به اهل بیت(ع) و نذر در دین اسلام جایگاه رسمی و والایی دارد، اما سنت سفره‌های نذری آیینی است که رسمیت ندارد ولی مردم به آن ایمان داشته و از طریق این مراسم امیدها و آرزوهای خود از طریق اهل بیت(ع) به خداوند متعال پیوند می‌زنند.سفره‌های نذری از یک سو به نوعی بیان امیدها و آرزوهای انسان و از سوی دیگر توسل و تبرک به نام اهل بیت(ع) است. اساسا از دیدگاه قرآن، نذر از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است، باید گفت: در آیات قرآن به نذر تصریح شده است و بیان شده که خداوند از نذرهای مردم آگاه است. «و ما انفقتم من نفقد او نذرتم من نذر فان الله یعلمه». (سوره بقره، آیه ۲۷۰)معمولا نوع خوراک‌هایی که در سفره‌های نذری به کار برده می‌شود، با ویژگی‌های اقلیمی و نوع فرآورده‌های هر منطقه هماهنگی دارد؛ مثلا ممکن است سفره حضرت ابوالفضل(ع) در تهران به نوعی و در شیراز به نوعی دیگر انداخته شود و اضافه بر وسایل و خوراکی‌های اصلی در سفره خوراکی‌های بومی شیراز نیز در آن قرار گیرد.یعنی شخص نیازمند نذر می‌کند که اگر آرزویش برآورده شد سفره بیندازد. پس مهم‌ترین علت برگزاری این مراسم وجود یک نیاز و امید به وساطت اهل بیت(ع) است.یکی از کارکردهای مهم سفره‌ها همبستگی و وفاق در بین زنان است. زیرا کارها در این مراسم به صورت گروهی انجام می‌پذیرد. اگر زنی مشکل داشته باشد همه در حل آن مشکل خود را مسئول می‌دانند.صاحب نذر نه تنها از ادای نذر خود اظهار رضایت می‌کند بلکه از این که توانسته گروهی از زنان را انسجام دهد و باعث گره‌گشایی احتمالی مشکل آنان در آینده شود، احساس شادمانی می‌کند.آیین سفره‌های نذری جزء فرهنگ عامه(فولکلور) است که از باورها، رفتارها، گفتارها و کردارهای گروهی که سینه به سینه منتقل شده نشئت می‌گیرد و الزاما دارای پشتوانه علمی نیست.برخی از سفره‌های نذری عبارتند از: سفره امام زمان(عج)، سفره حضرت رقیه(س)، سفره حضرت ابوالفضل(ع)، سفره امام حسن(ع)، سفره حضرت فاطمه(س)، سفره حضرت زینب(س)، سفره پنج تن (آل عبا)، سفره حضرت ابراهیم(ع)، سفره حضرت خضر(ع)، سفره بی‌بی سه‌شنبه ]]> استان ها Sun, 26 Apr 2015 10:20:01 GMT http://deabel.org/vglexx8w.jh8eejrbbz9ij.2.html مراسم بزرگداشت احد ده‌بزرگی شاعر آیینی و نماینده بنیاد دعبل در استان فارس برگزار شد http://deabel.org/vgla0mn6.49n0u4hkk6514.,.html مراسم بزرگداشت شاعر آئینی «احد ده بزرگی» در سازمان فرهنگی هنری اوج برگزار شد. نهمین برنامه «شب شاعر» به تجلیل از احد ده بزرگی، شاعر پیشکسوت انقلاب و نماینده بنیاد دعبل در استان فارس اختصاص داشت. در این مراسم که بعدازظهر سه شنبه در سازمان فرهنگی هنری اوج برگزار شد، نماینده استان فارس در مجلس شورای اسلامی و نیز آقایان محمدرضا زائری، دکر علیرضا قزوه و غلامرضا کافی نیز حضور داشتند. ]]> استان ها Mon, 10 Feb 2014 05:37:40 GMT http://deabel.org/vgla0mn6.49n0u4hkk6514.,.html مراسم استقبال از ماه رمضان http://deabel.org/vglfj0d0.w6dtjw,iiygaw.p.html ]]> استان ها Sat, 13 Jun 2015 09:04:23 GMT http://deabel.org/vglfj0d0.w6dtjw,iiygaw.p.html عزاداری عاشورا در دزفول http://deabel.org/vgljhae8.uqeamubffvszu.w.html ]]> استان ها Sat, 31 Oct 2015 04:35:00 GMT http://deabel.org/vgljhae8.uqeamubffvszu.w.html ده تشکل مذهبی بانوان در زابل مجوز فعالیت دریافت می‌کنند http://deabel.org/vdchmznz.23nx6dftt2.html ایران‌زمین: زهرا پودينه‌خانی مدیر روابط عمومی اداره تبلیغات زابل در گفت‌وگو با «خيمه» گفت: «در شهرستان زابل تشکل‌های دينی بسياری مخصوص بانوان مشغول فعاليت هستند که از اين ميان تنها هفت تشکل مجوز فعاليت داشتند اما در هفته زن اين تعداد به ۱۷ تشکل مذهبی خواهد رسيد. وی افزود: اين تشکل‌ها پيش از اين فعاليت گسترده‌ای نداشتند؛ ولی با توجه به اينکه قرار است در جلسات آنها يک مبلغه زن شرکت کنند، کد کشوری و مجوز دريافت می‌کنند. پودينه‌خاني با اشاره به ورود برخی خرافات و آسیب‌ها در عزاداری‌ها تصریح کرد: از آنجايی که آسيب‌ها و بدعت‌هايی در گوشه و کنار مجالس مذهبی بانوان ديده می‌شود، می‌بایست اين آسيب‌ها را شناسايی کرد و ضمن اطلاع‌رسانی به مبلغان، از آنها خواست در جلسات مذهبی از روند روبه‌رشد بدعت‌ها جلوگيری کنند. وی تأکيد کرد: در صورتی که تشکل‌های تحت نظارت سازمان تبليغات، برنامه‌ای را بدون حضور مبلغان برگزار کنند مجوز رسمی آنها لغو خواهد شد. ]]> استان ها Mon, 31 May 2010 09:20:08 GMT http://deabel.org/vdchmznz.23nx6dftt2.html نخستین طاق نصرت تهران را ما زدیم http://deabel.org/vdccmsq1.2bqxi8laa2.html حوضچه‌هایی پر از ماهی‌های رنگارنگ، گلدان‌های بزرگ و کوچک که به موازات طول خیابان چیده شده بودند لامپ‌های نفتی و زنبوری و ریسه‌های رنگارنگ به پهنای کوچه‌ها و سردکان‌ها، طبق‌های بزرگ پر از نقل و شیرینی کنار آینه و شمعدان، تنها گوشه ای از تصاویر برپایی جشن‌های نیمه شعبان در سال‌های نه چندان دور است. سال‌هایی که خاطراتش هنوز در سینه مردانی است که حالا روزگار سالمندی خود را می‌گذرانند و هنوز هم پای ثابت تدارک جشن میلاد منجی عالم هستند. حاج آقا «احمد تهرانی» در حالی که ۹۳ بهار از زندگی خود را پشت سر گذاشته یکی از همین پیرغلامانی است که با کمک هدایا و نذورات مردمی جشن‌های ویژه‌ای در ماه شعبان برگزار می‌کند. حاج احمد آقا در سال‌های نخست دهه ۶۰ به همراه برادرش مرحوم آیت‌الله شیخ محمد تهرانی (موسس هیئت قائمیه تهران)، جزو نخستین کسانی است که برزگاری جشن‌های شعبانیه را به شکل و سیاق امروزی پایه گذاری کرد. او هدف از این کار را مشارکت و حضور مردم در جشن‌های ائمه معصومین به ویژه امام زمان (عج) می‌داند و از اینکه خدا توفیق داده تا با کمک برادرش این کار را در شهر تهران اجرا کنند اظهار خرسندی می‌کند.برای خیلی از جوانان جالب است بدانند که در زمان گذشته جشن‌های نیمه شعبان چگونه برگزار می‌شده است؟ آیا مانند سال‌های اخیر در همه جای این شهر جشن می‌گرفتند یا نه جشن‌ها در مکان و محل خاصی برگزار می‌شد؟تا آنجا که به یاد دارم در اوایل سلطنت رضا خان پهلوی جشن‌های نیمه شعبان هر سال برگزار می‌شد اما این شور و هیجان بیشتر در اطراف بازار بود. کسبه بازار کنار حجره‌هایشان آینه و شمعدان و سینی‌های نقل و شیرینی می‌گذاشتند محلی را نیز برای مداحی اختصاص می‌دادند تا مداحان مدیحه‌سرایی کنند. مردم هم هر کس که می‌توانست به بازار می‌آمد و با ابراز شادمانی در مراسم جشن میلاد حضرت مهدی (عج) شرکت می‌کردند.برگزاری جشن‌ها به این شیوه تا چه سالی ادامه داشت؟تقریباً تا اواخر دوره رضا شاه ادامه داشت؛ اما زمانی که مسئله کشف حجاب پیش آمد دیگر در مراسم مذهبی اجازه مداحی و سخنرانی نمی دادند تا اوایل سلطنت محمدرضا، سخت گیری‌هایی برای برگزاری مراسم جشن و شادمانی در روزهای میلاد ائمه (ع) به ویژه جشن میلاد امام زمان (عج) اعمال می‌شد؛ اما طبیعی بود که نمی توانستند با اعتقادات مذهبی مردم مقابله کنند. برای همین بود که کسبه بازار جشن نیمه شعبان را در منزل هیئتی‌ها به صورت سیار برگزار می‌کردند.هیئت قائمیه چه سالی تاسیس شد؟سال ۱۳۲۵ خورشیدی تاسیس شد؛ اما آن زمان محل ثابتی برای برگزاری مراسم نداشتیم و همانطور که گفتم جشن‌ها در منازل برگزار می‌شد.سال ۱۳۳۳ بود که تصمیم گرفتم جشن‌ها را از منازل به خیابان‌ها بکشانیم تا حال و هوای جشن و شادمانی در کوچه و خیابان هم دیده شود و همه مردم بتوانند در این جشن شرکت کنند. ۳ سال پشت سر هم جشن‌ها را در خیابان خراسان پشت «گار ماشین» ساختمان معروف به ایستگاه دودی، برگزار می‌کردیم. مرحوم حاج حبیب الله زاهدی هم منزلشان را در کوچه تنکابنی در اختیار ما قرار می‌داد. کوچه را با کاغذهای رنگی و لامپ‌های پایه دار نفتی تزیین می‌کردیم. حوضچه‌ها پر از ماهی‌های رنگارنگ می‌شد و گلدان‌های بزرگ و کوچک را حاشیه خیابان می‌چیدیم. کل فضای کوچه و خیابان حال و هوای جشن می‌کرفت. یادم است روزهای نیمه شعبان به دلیل سیل جمعیتی که به طرف محل برگزاری جشن، از میدان شهدا و تیر دو قلو حرکت می‌کردند، خیابان‌ها یک طرفه می‌شد.اطلاع‌رسانی برای زمان و ساعت برگزاری جشن به چه شکل انجام می‌شد؟به وسیله اطلاعیه‌های که توزیع می‌کردیم زمان را به اطلاع مردم می‌رساندیم؛ اما به قدری جمعیت می‌آمد که تا ساعت ۲ بعد از نیمه شب خیابان‌ها شلوغ بود؛ البته از طرفی نیاز به اطلاع رسانی چندانی نداشتیم؛ چون جشن هر سال برگزار می‌شد و مردم تا حدودی از مکان و زمان جشن‌ها باخبر بودند.از چه زمانی به مسجد صدریه برای استقرار محل هیئت رفتید؟سال ۱۳۳۶خورشیدی که مسجد صدریه واقع در خیابان خراسان برای هیئت قائمیه ساخته شد، به این مسجد نقل مکان و همزمان با جشن میلاد امام علی (ع) آنجا را افتتاح کردیم. خوشبختانه فعالیت هیئت قائمیه در مسجد صدر شکل جدی‌تری به خود گرفت و مرحوم آیت الله تهرانی از این فرصت برای افشاگری خیانت‌های حکومت وقت استفاده کرد.آن طور که شنیدیم نخستین طاق نصرت شهر تهران هم توسط هیئت قائمیه نصب شده است؟بله در نخستین سالی که جشن نیمه شعبان را در مسجد صدر برپا کردیم نصب طاق نصرت هم در برنامه قرار گرفت. در سرمای زمستان با کمک اهالی و کسبه با دست و بدون داشتن وسایل ماشینی طاق نصرت به پهنای خیابان ۱۷ شهریور و به عرض ۲۰ متر ارتفاع ۱۱ متر از جنس آهن ساختیم. بعدها از سایر محله‌های تهران می‌آمدند و سفارش ساخت طاق نصرت را می‌دادند به طوری که نیمه شعبان سال‌های بعد در تیردوقلو، ایستگاه ناصری، سر پل تجریش، خیابان خراسان طاق نصرت نصب شد.از مهمانان جشن میلاد چگونه پذیرایی می‌کردید؟بسته‌های ۱۰۰ گرمی شیرینی از نوع «حاجی بادام یزدی» را در جعبه‌های بزرگ بسته‌بندی می‌کردیم و به هیئت و دسته‌های که از سرتاسر تهران برای شرکت در جشن می‌امدند هدیه می‌دادیم؛ البته سکه هم همراه جعبه‌های شیرینی به میهمانان می‌دادیم. استقبال مردم هم برای ما جالب بود به طوری که در پایان مراسم این شعر را می‌خواندند: هیئت قائمیه معجزه کرد در پذیرایی و چراغانی/ سکه زد در جهان به نام امام زمان/ روشن کرد دو چشم ایرانی.سکه‌ها از همین سکه‌های طلایی و نقره ای که اکنون در جشن‌ها پخش می‌شود بود؟تقریباً به همین شکل بود. سکه‌ها تاریخ ضرب داشت تاریخ نخستین ضرب سکه‌ها به سال ۱۳۳۷ خورشیدی مصادف با ۱۳۷۸ قمری بر می‌گردد. جنس سکه آنها ۵۰ درصد نقره و ۵۰ درصد طلا بود. سکه‌ها در ضرابخانه تهران ضرب و به همه مهمان‌ها داده می‌شد. تعدادی هم سکه طلا به وزن و اندازه یک لیر تمام به مداحان هدیه می‌دادیم. این کار تا سال ۱۳۵۷ ادامه داشت و از آن سال به بعد سکه ضرب نشد.از آن سال به بعد دیگر فقط بسته‌های شیرینی در میان شرکت‌کنندگان توزیع می‌کردید؟خیر، به یکی از کمپانی‌های دانمارک حدود ۱۷۰ هزار جا کلیدی سفارش دادیم که در مجموع ۳۵ روایت از معصومین روی آنها حک می‌شد؛ البته به مرور شیوه‌های تبلیغاتی تغییر کرد و بعضی سال‌ها تبلیغات ما به صورت تهیه کتابچه‌های حدیث، فتواهای مراجع، برچسب‌های حاوی شعارهای مذهبی و پوسترها و بسته‌های فرهنگی دیگر بود.درآمد هیئت قائمیه برای برگزاری جشن و هدایا از چه راهی تامین می‌شود؟درآمد هیئت از ابتدای تاسیس تاکنون از هدایا و نذورات مردمی تامین می‌شود شاید برای همین است که هر سال پر شورتر از گذشته برگزار می‌شود. از همان ابتدا قبض‌های را به عنوان «میلاد» تهیه کرده بودیم که مردم در حد توان و هر چقدر که در وسع‌شان است برای برپایی جشن هدیه می‌دادند. هدایا و نذورات آنقدر بالا بود که هیچ وقت نیاز به کمک‌های دولتی نداشتیم.آیا هیچ سالی پیش نیامد که این جشن برگزار نشود یا اینکه مختصرتر اجرا شود؟یکی ۲ سال جشن را جای دیگر اجرا کردیم اما هیچ وقت جشن تعطیل نشد. از زمانی که حسینیه قائمیه در خیابان شریعتی ساخته شده است. هر ساله مراسم سوگواری و جشن اعیاد به ویژه نیمه شعبان را برگزار می‌کنیم اما به دلیل محدودیت فضا امکان نصب طاق نصرت را نداریم. یا اینکه اگر قبلاً سرتاسر خیابان‌های اطراف را چراغانی می‌کردیم اما اکنون به دلیل صرفه‌جویی در مصرف برق این کار را کمتر کردیم و به جای آن از ریسه‌های رنگی استفاده می‌کنیم.به نظر شما برگزاری چنین جشن‌هایی چقدر اهمیت دارد؟ برخی معتقدند لزومی ندارد که این همه برای برپایی جشن‌ها هزینه شود؟بعضی این سوال را از ما می‌پرسند. اما باید بدانید که برگزاری جشن‌ها و مراسم‌ها سوگورای امامان معصوم و حضور مردم و تکایا و حسینیه‌های سبب آشنایی جوانان با مراکز مذهبی می‌شود بنابراین فرصت خوبی است تا مداحان و سخنرانان مذهبی در چنین برنامه‌هایی برای تبلیغات دینی امر به معروف و نهی از منکر و ترغیب مردم به شرکت در امور خیریه استفاده کنند. از طرف دیگر رهبران و بزرگان مذهبی دین ما فقط در امور مذهبی فعالیت نمی کنند بلکه هر کدامشان در زمان خود به امور جاری مسلمانان آگاهی و اشراف کامل داشتند و به برکت حضور علما در مجالس مذهبی سیاستمداران خودکامه نتوانستند هیچگاه خللی در ارکان دین به وجود بیاورند بتوجه به همه این مسائل و اتفاقات در طول تاریخ نشان دهنده اهمیت برگزاری و تداوم جشن‌ها و مراسم سوگواری است.انتهای پیام/ ]]> استان ها Sat, 21 May 2016 07:33:41 GMT http://deabel.org/vdccmsq1.2bqxi8laa2.html مسجد جمکران در آستانه میلاد حضرت مهدی (عج) http://deabel.org/vglbs8b5.rhbsgrquu8ipr.l.html ]]> استان ها Tue, 02 Jun 2015 12:52:13 GMT http://deabel.org/vglbs8b5.rhbsgrquu8ipr.l.html دومین دوره تجلیل از پیرغلامان استان مازندران http://deabel.org/vdcauine.49nww15kk4.html کانون مداحان استان مازندران، دومین دوره تجلیل از پیر غلامان استان را در روز چهارشنبه سی ویکم شهریور ماه جاری در مرکز سالن اجتماعات غدیر شهرستان ساری برگزار می کند. این گردهمایی با حضور بیش از پانصد مداح استان که بالغ بر ۱۲۰ نفر از ایشان سن بالای ۷۰ سال دارند شکل می گیرد. در این مراسم قرار است از ۳۰ تن از شرکت کنندگان که از امتیاز و اولویت بیشتری برخوردارند با حضور نماینده ولی فقیه در استان و استاندار تجلیل شود. این همایش با همکاری اداره اوقاف، بسیج مداحان، صدا وسیما واداره کل تبلیغات استان برگزار می گردد.انتهای پیام/ ]]> استان ها Sun, 18 Sep 2016 12:56:06 GMT http://deabel.org/vdcauine.49nww15kk4.html