پایگاه اطلاع رسانی دعبل خزاعی - پربيننده ترين عناوين دین :: نسخه کامل http://deabel.org/vsna.mhnk9gc4m5k14.html Tue, 30 May 2017 04:56:00 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://deabel.org/skins/default/fa/ch01_newsfeed_logo.gif پایگاه اطلاع رسانی دعبل خزاعی http://deabel.org/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه اطلاع رسانی دعبل خزاعی آزاد است. Tue, 30 May 2017 04:56:00 GMT دین 60 بجا آوردن بندگی خدا در گرو پیروی از اباعبدالله (ع) http://deabel.org/vdcgx39w.ak9qn4prra.html حجت الاسلام و المسلمین حمید قربانپور معاون آموزشی ستاد نماز جمعه غرب تهران گفت: ائمه معصومین(علیهم السلام) رحمت و  نعمت پروردگار به عنوان وجه الله بر اهل زمین و زمان هستند.   وی ادامه داد: برای همه  پیامبران و امامان مشخصات و براهینی وجود دارد به خصوص مشخصات ویژه ای برای امام حسین(علیه السلام) وجود دارد وعصمت، کمال، جلال و جمال آقا اباعبدالله(ع) دراین دنیای پرظلمت همچون روشنای رخشان بر همگان می‌درخشد.   این کارشناس مذهبی تصریح کرد: وجود امام حسین(ع)  ظلمت را ازبین می‌برد و توجه انسان را به زیبایی جلب می‌کند لذا مبارزه ای بین نور و تاریکی همواره بوده و وجود دارد.   وی در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: به عنوان نمونه در قرآن بارها از دنیا یاد شده اما یوم الدنیا نیامده چون دنیا جایگاه ابدی ما نیست از اینرو انوار ائمه معصومین(علیهم السلام) راه گشای دنیای ما است.   حجت الاسلام و المسلمین قربانپور توضیح داد: امام حسین(علیه السلام) در اوج شکوفایی روشنای زمین وآسمان قرار دارند و از فرشتگان ساحت قدس الهی تا زمینیان، از آدم تا خاتم به مقام ثار الله و رسیدن به قرب حق تعالی اشک ناب ریخته‌اند .   وی یادآور شد: از میان همه پیامبران وامامان تنها حضرت اباعبدالله(ع) دارای چنین جایگاهی است که هرکس عبد وبندگی را در پیشگاه حق می‌خواهد باید از اباعبدالله(ع) پیروی کند چراکه که آن حضرت بزرگ و با کنیه (ابا) به معنی پدر و (عبد) به مفهوم بندگی برخوردار هستند.   این کارشناس مذهبی همچنین گفت: درحقیقت هرکسی بخواهد بندگی خدای را به جای بیاورد باید از امام حسین (علیه السلام) پیروی کند واین موضوع الگوی روشنی همچون خورشید رخشان از اوصاف امام سوم(ع) است.   وی اظهار کرد: از منابع روایی ما صفاتی برای امام حسین(علیه السلام) وجود دارد که متوجه می‌شویم این صفات فقط متعلق به ایشان است و کمتر کسانی از پیامبران و امامان آن صفات را دارند. به عنوان نمونه در زیارت عاشورا می‌خوانیم (یا ثارالله وبن ثاره) و در این فراز، ثارالله که امام حسین(علیه السلام) هستند، مقدم شده‌اند بر امام علی (علیه السلام) و امام اول نیز از طریق امام حسین(علیه السلام) معرفی شده‌اند.   معاون آموزشی ستاد نماز جمعه غرب تهران خاطرنشان کرد: امام حسین(علیه السلام) نمونه درخشانی از رهبر مبارزی هستند که در میدان حق و باطل درس فداکاری و گذشت به همه آزادی خواهان آموختند و به ما چنین درس دادند که در مسیر حق همواره نجات، سعادت و خوشبخی وجود دارد. ]]> دین Sat, 29 Apr 2017 05:17:49 GMT http://deabel.org/vdcgx39w.ak9qn4prra.html مناجات شعبانيه در بیان امام خمینی (ره) http://deabel.org/vdcdj90s.yt0f96a22y.html با توجه به قرار داشتن در ماه مبارک شعبان، در ذیل به فضیلت ماه شعبان و مناجات آن در کلام بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمه الله علیه اشاره شده است.   در اين ماه شعبان با «مناجات شعبانيه» -كه از اول تا آخر اين ماه دستور خواندن آن وارد شده- است، خداى تبارک و تعالى را هيچ مناجات كرديد؟ و از مضامين عالى و آموزنده آن در ايمان و معرفت بيشتر نسبت به مقام ربوبيت استفاده نموديد؟   درباره اين دعا وارد شده كه اين مناجات حضرت امير عليه السلام، و فرزندان آن حضرت است؛ و همه ائمه طاهرين عليهم السلام، با آن خدا را می خوانده اند و كمتر دعا و مناجاتى ديده شده كه درباره آن تعبير شده باشد كه همه ائمه (عليهم السلام) آن را می خوانده اند و با آن خدا را مناجات می كرده اند. اين مناجات در حقيقت مقدمه اى جهت تنبّه و آمادگى انسان براى پذيرش وظايف ماه مبارک رمضان می باشد؛ و شايد براى اين باشد كه به انسان آگاه ملتفت انگيزه روزه و ثمره پر ارج آن را تذكر دهد.   ائمه طاهرين عليهم السلام، بسيارى از مسائل را با لسان ادعيه بيان فرموده اند. لسان ادعيه با لسانهاى ديگرى كه آن بزرگواران داشتند و احكام را بيان می فرمودند خيلى فرق دارد. اكثرا مسائل روحانى، مسائل ماوراء طبيعت، مسائل دقيق الهى و آنچه را مربوط به معرفة الله است، با لسان ادعيه بيان فرموده اند؛ ولى ما ادعيه را تا آخر می خوانيم و متأسفانه به اين معانى توجه نداريم و اصولا نمی فهميم چه می‌خواهند بفرمايند.   در اين مناجات می‌خوانيم: «الهى هَب لي كمال الانقطاع إليك و أنِر ابصارَ قلوبِنا بضياء نظرِها إليك، حتّى تخرقَ ابصارُ القلوب حُجُبَ النور، فتصِل إلى معدن العظمة و تصير ارواحنا معلّقة بعزّ قدسك». بار الها! گسستگى كامل از جهان و توجه به سوى خودت را ارزانيم فرما، و چشم دلهايمان را با پرتو ديدار خودت روشن گردان، تا ديده دلها پرده ‏هاى نور را بدرد و به معدن عظمت و جلال برسد و جانهايمان به درگاه عزّ قدس تو تعلق گيرد.   اين جمله «الهى هَب لي كمال الانقطاع إليك» شايد بيانگر اين معنا باشد كه مردان آگاه الهى بايد پيش از فرارسيدن ماه مبارك رمضان خود را براى صومى كه در حقيقت انقطاع و اجتناب از لذات دنياست (و اين اجتناب به طور كامل همان انقطاع إلى الله می باشد) آماده و مهيا كنند.   كمال انقطاع به اين سادگى حاصل نمی‌شود. احتياج فوق العاده به تمرين، زحمت، رياضت، استقامت و ممارست دارد، تا بتواند با تمام قوا از ما سوى الله منقطع گردد و به غير خداوند توجهى نداشته باشد.   تمام صفات وارسته انسانى در انقطاع كامل إلى الله نهفته است و اگر كسى بدان دست يافت، به سعادت بزرگى نايل شده است. ليكن با كوچكترين توجه به دنيا محال است انقطاع إلى الله تحقق يابد و كسى كه بخواهد روزه ماه مبارک رمضان را با آن آدابى كه از او خواسته اند انجام دهد، لازم است انقطاع‏ كامل داشته باشد، تا بتواند مراسم و آداب مهمانى را به جا آورد، و به مقام ميزبان تا آنجا كه ممكن است، عارف گردد.   ]]> دین Sun, 30 Apr 2017 05:08:37 GMT http://deabel.org/vdcdj90s.yt0f96a22y.html ثواب زیارت امام حسین(ع) در شب اول ماه مبارک رمضان/اعمال شب نخست http://deabel.org/vdci5yap.t1az52bcct.html درباره اهمیت و ارزش ماه رمضان همین بس که «شب قدر» در آن قرار دارد و ارزش این شب از هزار ماه بهتر است، یکی از اهداف ماه مبارک رمضان این است که از این فرصت سرنوشت ساز بیشترین بهره را ببریم، اگر بخواهیم به این هدف خود دست یابیم، باید برای لحظه لحظه آن حساب باز کنیم، حتی برای ساعاتی که درحال خواب یا استراحت هستیم. پیامبر اکرم(ص) درباره اجر و پاداشی که خداوند برای روزه‌داران این ماه قرار داده است، می‌فرمایند: در ماه رمضان خداوند عده‌ای از فرشتگان را مأمور می‌کند تا برای روزه‌داران دعا کنند، سپس آن حضرت می‌فرماید: این دعا برای روزه‌داران، در خواست خیر و خوبی از خداوند است و باز فرموده است: جبرئیل به من خبر داد که خدای سبحان فرموده، من فرشتگان را برای دعای هیچ کسی موکل نکردم، مگر برای روزه‌داران. اعمال مستحبی شب اول ماه مبارک رمضان: 1- استهلال؛ یعنى جست‌وجوى هلال ماه و بعضى استهلال این ماه را واجب دانسته‌‏اند 2- چون رؤیت هلال کرد، به هلال اشاره نکند، بلکه رو به قبله کرده و دست‌ها را به آسمان بردارد و هلال را خطاب کرده و بگوید: «رَبِّی وَ رَبُّکَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِینَ اللَّهُمَّ أَهِلَّهُ عَلَیْنَا بِالْأَمْنِ وَ الْإِیمَانِ وَ السَّلامَةِ وَ الْإِسْلامِ وَ الْمُسَارَعَةِ إِلَى مَا تُحِبُّ وَ تَرْضَى اللَّهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِی شَهْرِنَا هَذَا وَ ارْزُقْنَا خَیْرَهُ وَ عَوْنَهُ وَ اصْرِفْ عَنَّا ضُرَّهُ وَ شَرَّهُ وَ بَلاءَهُ وَ فِتْنَتَهُ»؛ پروردگار من و پروردگار تو خدا پروردگار جهانیان است خدایا این ماه را بر ما نو کن با امنیت و ایمان و سلامتى و اسلام و پیشى گرفتن بدانچه تو دوست دارى و خوشنود شوى، خدایا برکت ده به ما در این ماه و خیر و خوبى و کمک آن را روزى ما کن و بگردان از ما زیان این ماه و شر و بلا و فتنه اش را. 3- غسل شب اول ماه: روایت شده که هر کسی در شب اول ماه رمضان غسل کند تا ماه رمضان آینده‏ خارش بدن به او نرسد، همچنین 30 کف آب بر سر بریزد تا ماه رمضان آینده‏ با طهارت معنوى باشد. 4- زیارت قبر امام حسین(ع): هر که امام حسین(ع) را زیارت کند، گناهانش ریخته شود و ثواب حجاج و معتمران آن سال را دریابد. 5- دو رکعت نماز در شب‏ اول: در هر رکعت سوره «حمد» و سوره «انعام» بخواند و و از خدا بخواهد تا او را کفایت کند و از دردها و آنچه مى‌‏ترسد نگهداری کند. 6- خواندن نماز اول هر ماه: دو رکعت است رکعت اول بعد از حمد 30 بار سوره توحید و در رکعت دوم بعد حمد 30بار سوره قدر بخواند. 7- خواندن دعای امام جواد(ع) بعد از نماز مغرب: «اللَّهُمَّ یَا مَنْ یَمْلِکُ التَّدْبِیرَ وَ هُوَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ یَا مَنْ یَعْلَمُ خائِنَةَ الْأَعْیُنِ وَ ما تُخْفِی الصُّدُورُ وَ تُجِنُّ الضَّمِیرُ وَ هُوَ اللَّطِیفُ الْخَبِیرُ اللَّهُمَّ اجْعَلْنَا مِمَّنْ نَوَى فَعَمِلَ وَ لَا تَجْعَلْنَا مِمَّنْ شَقِیَ فَکَسِلَ وَ لَا مِمَّنْ هُوَ عَلَى غَیْرِ عَمَلٍ یَتَّکِلُ اللَّهُمَّ صَحِّحْ أَبْدَانَنَا مِنَ الْعِلَلِ وَ أَعِنَّا عَلَى مَا افْتَرَضْتَ عَلَیْنَا مِنَ الْعَمَلِ حَتَّى یَنْقَضِیَ عَنَّا شَهْرُکَ هَذَا وَ قَدْ أَدَّیْنَا مَفْرُوضَکَ فِیهِ عَلَیْنَا اللَّهُمَّ أَعِنَّا عَلَى صِیَامِهِ وَ وَفِّقْنَا لِقِیَامِهِ وَ نَشِّطْنَا فِیهِ لِلصَّلَاةِ وَ لَا تَحْجُبْنَا مِنَ الْقِرَاءَةِ وَ سَهِّلْ لَنَا فِیهِ إِیتَاءَ الزَّکَاةِ اللَّهُمَّ لَا تُسَلِّطْ عَلَیْنَا وَصَباً وَ لَا تَعَباً وَ لَا سَقَماً وَ لَا عَطَباً اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا الْإِفْطَارَ مِنْ رِزْقِکَ الْحَلَالِ اللَّهُمَّ سَهِّلْ لَنَا فِیهِ مَا قَسَمْتَهُ مِنْ رِزْقِکَ وَ یَسِّرْ مَا قَدَّرْتَهُ مِنْ أَمْرِکَ وَ اجْعَلْهُ حَلَالًا طَیِّباً نَقِیّاً مِنَ الْآثَامِ خَالِصاً مِنَ الْآصَارِ وَ الْأَجْرَامِ اللَّهُمَّ لَا تُطْعِمْنَا إِلَّا طَیِّباً غَیْرَ خَبِیثٍ وَ لَا حَرَامٍ وَ اجْعَلْ رِزْقَکَ لَنَا حَلَالًا لَا یَشُوبُهُ دَنَسٌ وَ لَا أَسْقَامٌ یَا مَنْ عِلْمُهُ بِالسِّرِّ کَعِلْمِهِ بِالْأَعْلَانِ یَا مُتَفَضِّلًا عَلَى عِبَادِهِ بِالْإِحْسَانِ یَا مَنْ هُوَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ* وَ بِکُلِّ شَیْ‏ءٍ عَلِیمٌ خَبِیرٌ».  «أَلْهِمْنَا ذِکْرَکَ وَ جَنِّبْنَا عُسْرَکَ وَ أَنِلْنَا یُسْرَکَ وَ اهْدِنَا لِلرَّشَادِ وَ وَفِّقْنَا لِلسَّدَادِ وَ اعْصِمْنَا مِنَ الْبَلَایَا وَ صُنَّا مِنَ الْأَوْزَارِ وَ الْخَطَایَا یَا مَنْ لَا یَغْفِرُ عَظِیمَ الذُّنُوبِ غَیْرُهُ وَ لَا یَکْشِفُ السُّوءَ إِلَّا هُوَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ وَ أَکْرَمَ الْأَکْرَمِینَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ الطَّیِّبِینَ وَ اجْعَلْ صِیَامَنَا مَقْبُولًا وَ بِالْبِرِّ وَ التَّقْوَى مَوْصُولًا وَ کَذَلِکَ فَاجْعَلْ سَعْیَنَا مَشْکُوراً وَ قِیَامَنَا مَبْرُوراً وَ قُرْآنَنَا مَرْفُوعاً وَ دُعَاءَنَا مَسْمُوعاً وَ اهْدِنَا لِلْحُسْنَى وَ جَنِّبْنَا الْعُسْرَى وَ یَسِّرْنَا لِلْیُسْرَى وَ أَعْلِ لَنَا الدَّرَجَاتِ وَ ضَاعِفْ لَنَا الْحَسَنَاتِ وَ اقْبَلْ مِنَّا الصَّوْمَ وَ الصَّلَاةَ وَ اسْمَعْ مِنَّا الدَّعَوَاتِ وَ اغْفِرْ لَنَا الْخَطِیئَاتِ وَ تَجَاوَزْ عَنَّا السَّیِّئَاتِ وَ اجْعَلْنَا مِنَ الْعَامِلِینَ الْفَائِزِینَ وَ لَا تَجْعَلْنَا مِنَ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَ لَا الضَّالِّینَ حَتَّى یَنْقَضِیَ شَهْرُ رَمَضَانَ عَنَّا وَ قَدْ قَبِلْتَ فِیهِ صِیَامَنَا وَ قِیَامَنَا وَ زَکَّیْتَ فِیهِ أَعْمَالَنَا وَ غَفَرْتَ فِیهِ ذُنُوبَنَا وَ أَجْزَلْتَ فِیهِ مِنْ کُلِّ خَیْرٍ نَصِیبَنَا فَإِنَّکَ الْإِلَهُ الْمُجِیبُ وَ الرَّبُّ الْقَرِیبُ وَ أَنْتَ بِکُلِّ شَیْ‏ءٍ مُحِیطٌ». 8- خواندن دعایی از رسول اکرم(ص) در شب اول ماه مبارک رمضان: «اللَّهُمَّ إِنَّهُ قَدْ دَخَلَ شَهْرُ رَمَضَانَ اللَّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضَانَ الَّذِی أَنْزَلْتَ فِیهِ الْقُرْآنَ وَ جَعَلْتَهُ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ اللَّهُمَّ فَبَارِکْ لَنَا فِی شَهْرِ رَمَضَانَ وَ أَعِنَّا عَلَى صِیَامِهِ وَ صَلَوَاتِهِ وَ تَقَبَّلْهُ مِنَّا». بخواند در این شب این دعاى مأثور از حضرت صادق(ع) را که در اقبال است: «اللَّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضَانَ مُنَزِّلَ الْقُرْآنِ هَذَا شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أَنْزَلْتَ فِیهِ الْقُرْآنَ وَ أَنْزَلْتَ فِیهِ آیَاتٍ بَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَ الْفُرْقَانِ اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا صِیَامَهُ وَ أَعِنَّا عَلَى قِیَامِهِ اللَّهُمَّ سَلِّمْهُ لَنَا وَ سَلِّمْنَا فِیهِ وَ تَسَلَّمْهُ مِنَّا فِی یُسْرٍ مِنْکَ وَ مُعَافَاةٍ وَ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ وَ فِیمَا تَفْرُقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَکِیمِ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ مِنَ الْقَضَاءِ الَّذِی لا یُرَدُّ وَ لا یُبَدَّلُ أَنْ تَکْتُبَنِی مِنْ حُجَّاجِ بَیْتِکَ الْحَرَامِ الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ الْمَشْکُورِ سَعْیُهُمْ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ الْمُکَفَّرِ عَنْهُمْ سَیِّئَاتُهُمْ وَ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ أَنْ تُطِیلَ لِی فِی عُمْرِی وَ تُوَسِّعَ عَلَیَّ مِنَ الرِّزْقِ الْحَلالِ». اعمال روز اول ماه مبارک رمضان -معطر کردن خود به گلاب: کفى از گلاب بر رو بزند تا از خوارى و پریشانى نجات یابد و قدرى هم بر سر خود بزند تا در آن سال از سرسام ایمن شود. - نماز مخصوص این روز: دو رکعت نماز بخواند، در رکعت اول سوره «حمد» و سوره «فتح» و در رکعت دوم سوره «حمد» و هر سوره که خواهد بخواند تا حق تعالى جمیع بدی‌ها را در آن سال از او دور گرداند و در حفظ خدا تا سال آینده‏ باشد. - بعد از طلوع فجر روز نخست ماه مبارک رمضان این دعا بخواند: اَللّهُمَّ قَدْ حَضَرَ شَهْرُ رَمَضانَ وَقَدِ افْتَرَضْتَ عَلَیْنا صِیامَهُ وَاَنْزَلْتَ خدایا ماه رمضان آمد و تو روزه آن را بر ما واجب کرده اى و نازل فرموده اى فیهِ الْقُرآنَ هُدىً لِلنّاسِ وَبَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَالْفُرْقانِ اَللّهُمَّ اَعِنّا در آن قرآن را که راهنماى مردم و حجت‌هایى از هدایت و تمیز (میان حق و باطل) است خدایا کمک ده ما را «عَلى صِیامِهِ وَتَقَبَّلْهُ مِنّا وَتَسَلَّمْهُ مِنّا وَسَلِّمْهُ لَنا فى یُسْرٍ مِنَکَ» بر گرفتن روزه‌اش و آن را از ما بپذیر و بخوبى از ما دریافتش کن و سالمش گردان براى ما در آسودگى «وَعافِیَةٍ اِنَّکَ عَلى کُلِّشَىْءٍ قَدیرٌ» و عافیت خودت که همانا تو بر هر چیز توانایی. ]]> دین Fri, 26 May 2017 06:44:46 GMT http://deabel.org/vdci5yap.t1az52bcct.html روزه زبان برتر از روزه شکم است/ روزه عبادتی است که ظواهری ندارد و یک امر باطنی است http://deabel.org/vdcai0ne.49n6y15kk4.html آیت الله محمد هادی یوسفی غروی گفت: در نهج البلاغه درباره حکمت فریضه الهی روزه در ماه مبارک رمضان آمده است «الصیام ابتلاء لاخلاص الخلق» «روزه برای آزمایش اخلاص بندگان است». روزه عبادتی است که مظاهر و ظواهری ندارد بلکه یک امر باطنی است و کسی می­تواند روزه را با ارکان، شرایط و واجباتش انجام داده و هیچ مظهری بر او نذاشته باشد و همچنین می تواند در ماه مبارک رمضان بدون هیچگونه عذر شرعی روزه یعنی فریضه الهی و قرآنی را نقض و نافرمانبرداری کرده باشد و در عین حال هم باز هیچ مظهری بر او نباشد. بنابراین روزه یک عبادت خالصانه مخلصانه است مگر کسی عمدا برای ریاکاری تظاهر به این کند که روزه است اما صرف اینکه بگوید روزه است ریاکاری نیست بلکه راجع به نیت اوست که از این اظهار چه قصدی داشته باشد. او ادامه داد: کلمه دیگری از سخنان امیرالمومنین علی(ع) در نهج البلاغه آمده است «و عن ذالک ما حرص الله لعباده المومنین بالصلوات والزکوات و مجاهده الصیام فی الایام مفروضات» خداوند بندگان مومن به خدا را به وسیله نمازها، پرداخت ذکات­ها و همچنین با جهاد روزه گیری در روزهای واجب ماه مباک رمضان از گناه و آلودگی دور داشته است. امام علی(ع) از این روزها تعبیر به جهاد کرده است چون جهاد با نفس است. وقتی شخص با روزه از تناول و ارتکاب هر کدام از مفطرات اعم از خوردن و آشامیدن خودداری کند معنی اش این است که با خودش جهاد کرده است، با خواسته­های نفسش مبارزه کرده است و در نتیجه همانی است که در انتهای آیه روزه در سوره بقره آمده است «لعلکم تتقون» «تا شاید شما با تقوا شوید». تقوا یعنی پرهیزکاری یعنی جلوی خواسته­های نفس را گرفتن و محدود کردن و این احتیاج به تقویت اراده دارد. تقوا یعنی تقویت اراده و وادار کردن خود بر انجام واجبات و ترک محرمات الهی. یوسفی غروی به خطبه ۱۹۳ نهج البلاغه هم اشاره کرد و گفت: امام علی(ع) در خطبه ۱۹۲ می­فرماید «تسکینا لاطرافهم و تخشیعا لابصارهم» تا اطراف بدن یعنی سر و دست و پا از تعدی و تجاوز بر واجبات الهی یا فرو رفتن در منهیات و محرمات الهی، ساکن و آرام شود و چشمش به دنبال خیلی از چیزهایی که می­بیند و اشتهای نفس پیدا می کند، نباشد. چراکه چشم آدم وقتی که می­بیند، طبعا دنبال خواسته­های نفسانی است “ز دست دیده و دل هر دو فریاد که هر چه دیده بیند دل کند یاد” و در عین حال که می­بیند، می­خواهد جلوی این خواسته را بگیرد در واقع بصر خود را خاشع و خاضع در برابر پروردگار نموده است “وتذلیلا لنفوسهم” برای اینکه خواسته­های نفسانی را به رام شدن در برابر اوامر الهی وا دارد “و تخفیفا لقلوبهم” برای اینکه روزه داران دل­های خودشان را بر اوامر الهی وادارند. او تصریح کرد: امام علی(ع) در نهج البلاغه در حکمت روزه که از آن تعبیر به فلسفه می شود و تعبیر حکمت از تعبیر فلسفه متقن تر و مستدل تر است خیلی کوتاه فرموده است “لکل شیء زکاه و زکاه الابدان الصیّام” برای هر چیزی زکاتی است و زکات بدن­های ما روزه­گیری است. زکات به معنای پاکیزه خواهی و پاکیزگی است البته زکات معانی دیگری هم دارد اما معنای آن در اینحا پاکیزگی است. درباره حکمت روزه در یک حدیث نبوی شریف از پیامبر(ص) آمده است «صوموا تصحوا” روزه بگیرید تا صحیح شوید و صحت پیدا کنید. در کلمه امام علی(ع) هم در این ردیف آمده است «الصیام احد الصحتین» یعنی آدم طبق دستور حفظ سلامت و حفظ بهداشت را رعایت می کند و یکدفعه هم است که با فرمان خدا هم، صحت و سلامتی خود را نگه می دارد و هم نیت عبادت دارد.  به عبارت دیگر بین عبادت پروردگار و اطاعت اوامر و حفظ صحت و سلامتی جمع می کند. این استاد حوزه و کارشناس تاریخ اسلام اظهار کرد: کلمه دیگری از امیرالمومنین درباره روزه داری روزه داران آمده است «نوم الصائم عباده، و صمته تسبیح، و دعاؤه مستجاب، و عمله مضاعف ان للصائم عند افطاره دعوه لاترد» خواب روزه دار جزو عبادت شمرده می شود چون با نیت روزه است ولو اینکه به خواب رفته است چون با نیت روزه داری به خواب رفته است برای او عبادت و پرستش پروردگار شمرده می شود. “و صمته تسبیح” در غیر حال روزه اگر بخواهد ثواب تسبیح را داشته باشد باید عنایت کند و تسبیح خدا را بر زبان جاری کند ولی در حال روزه بدون اینکه به خود زحمتی دهد و تسبیحی به زبان جاری کند خود سکوت او ثواب شمرده می شود و دعای روزه دار مستجاب است. البته اعمالی است که درصد استجابت دعا را بالا می برد و برعکس اعمالی است که درصد آن را پایین می­آورد. او ادامه داد: امیرالمومنین در این جمله می فرماید “خود روزه داری اعمالی است که احتمال مستجاب شدن دعا را بالا می­برد و هر کردار و عمل صالح و شایسته ای که روزه دار انجام دهد این عمل او مضاعف است. یعنی اگر در غیر حالت روزه اعمالی انجام ­دهد و یک یا ده برابر اجر و ثواب داشته باشد در حال روزه دو برابر آن خواهد بود. حضرت در آخرین جمله فرمود است “ان للصائم عند افطاره دعوه لا ترد” در وقت انتهای انجام این فریضه الهی یعنی دم افطار دعاهای مخصوصی برای وقت افطار روزه داران آمده است چون هنگام افطار، اوقات بالا رفتن درصد امیدواری به استجابت دعاست. یوسفی غروی بیان کرد: در سخن دیگری از حضرت درباره هشدار روزه داران از اینکه خود را از استحقاق این ثواب ها و اجر و پاداش های الهی محروم کنند آمده است «کم من صائم لیس له من صیامه إلا الظمأ» چه بسا روزه­داری که از روزه اش جز تشنگی چیز دیگری نخواهد داشت “و کم من قائم لیس له من قیامه الا العنا” همانطوری که بسیاری از شب زنده داران هستند که از شب زنده داری خود جز جست و خیز و نشت و برخاست، اجز و پاداش دیگری نخواهند داشت ” حَبَّذَا نَوْمُ الْأَکْیَاسِ وَإِفْطَارُهُمْ ” چه خوش است و چه شیرین است شخص از شب زنده داری خواب باشد و از روزه مستحب اضافی رها و راحت باشد اما در عین حال چون با زیرکی کارها و عبادات خود را انجام می دهد اجرو پاداش مضاعفی داشته باشد. او در خصوص سخن امام علی(ع) درباره نمازها و روزه­های مستحبی گفت: باز از سخنان آن حضرت درباره روزه مستحب و غیر از روزه های واجب رمضان آمده است «ان الله أَتَمَّ صَلَاهَ الْفَرِیضَهِ بِصَلَاهِ النَّافِلَهِ» خداوند نماز فریضه واجب را با نمازهای مستحبی جبران کرده است که اگر خدایی نکرده نماز واجب خللی داشته باشد و کم و کاستی داشته باشد به وسیله آن نماز مستحبی که بعد و قبل از نماز واجب انجام می­شود، این کاستی و خلل ها جبران می­شود «وأَتَمَّ صِیَامَ الْفَرِیضَهِ بِصِیَامِ النَّافِلَهِ» “چه خوش است کسی اگر کاستی و خلل در روزه واجبش باشد احیانا با بعضی از روزه­های مستحبی در طول سال جبران کند”. استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: سخن دیگری از آن حضرت درباره سفارش و تاکید بر نیت خالصانه در روزه الهی آمده است «صیامُ القَلبِ عنِ الفِکرِ فی الآثامِ» اگر کسی بخواهد دلش، روزه­دار باشد، روزه داری دل بر این است که در معصیت الهی هم فکر نکند یعنی تفکر معصیت آمیز نداشته باشد « أفضَلُ مِن صیامِ البَطنِ عنِ الطَّعامِ» اگر کسی دلش را از فکر کردن در گناهان و از تصور و پرداخت فکری به گناهان نگه بدارد از اینکه شکمش را از خوردنی­ها و اشامیدنی­ها نگه دارد قطعا فضیلت بیشتری خواهد داشت. در سخن دیگری هم در خصوص همین نیت خالصانه روزه آمده است «صوم القلب خیر من صیام اللسان» دل، روزه دار باشد بهتر از این است که فقط زبان روزه­دار باشد اما « صیام لسان و صوم لسان خیر من صیام بطن» اگر کسی بتواند جلو زبان خود را بگیرد که از خطوط قرمز معصیت الهی تعدی نکند از اینکه صرفا جلو خوردنی­ها و آشامیدنی­های شکم خود را به عنوان روزه بگیرد، قطعا برتر و بهتر است. یوسفی غروی ادامه داد: باز در جمله دیگری از حضرت آمده است «صَوْمُ النَّفْسِ عَنْ لَذَّاتِ الدُّنْیَا أَنْفَعُ الصِّیَام» کسی بتواند در اثر تقویت اراده بر تقوای در روزه داری، در دیگر روزها هم این قوت و اراده تقوایی خود را برای دوری از معصیت­های الهی به کار بگیرد از اینکه بخواهد روزه مستحبی بگیرد برتر و بالاتر است.« صوم الجسد الامساک عن الاغذیه باراده و اختیار» روزه بدنی آن است که با اراده و اختیار جلو خوردن و آشامیدن را بگیرد «خوفاً من العقاب و رغبهً فی الثواب و الأجر» در حالی که انسان از عقوبت خدا بترسد و رغبت در ثواب و اجر و پاداش الهی داشته باشد «صوم النفس امساک الخمس عن سائر المآثم» روزه دل این است که حواس پنجگانه خود را از دیگر معصیت­ها و گناه نگه دارد «و خلوّ القلب من جمیع اسباب الشرّ» “از همه بدی ها دل را پاک و خالی نگه بدارد”. این استاد حوزه و کارشناس تاریخ اسلام در پایان خاطرنشان کرد: آخرین جمله ای که از سخنان امام علی(ع) در زمینه روزه آمده است «الصیام اجتناب المحارم کما یمتنع الرجل من الطعام و الشراب» روزه بجا این است که از محرمات الهی دوری کند همچنان که خود را از خوردنی ها و آشامیدنی­ها نگه می دارد. بنابراین این جمله امام علی(ع) اشاره به حکمت و فلسفه روزه است که همانطوری که در زمان روزه از شخص روزه دار خواسته می­شود خود را از خوردنی­ها و آشامیدنی­ها نگه بدارد از آن استفاده تمرینی کند برای اینکه از کل محرمات و از همه حرام های الهی خود را نگه بدارد. ]]> دین Sat, 27 May 2017 07:13:36 GMT http://deabel.org/vdcai0ne.49n6y15kk4.html اتحادیه‌های قرآنی به اسم و تابلو تبدیل نشوند http://deabel.org/vdceef8x.jh8z7i9bbj.html حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در همایش تجلیل و تکریم از مدیران تشکل‌ها و مربیان قرآن استان تهران در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد به سخنرانی پرداخت. وی ضمن تبریک ایام شعبانیه به ویژه عید و میلاد مسعود حضرت علی اکبر(ع) و عیدی که منتظر آن هستیم(نیمه شعبان) اظهار کرد: موضوع این جلسه تقدیر از مربیان قرآن است اما موضوعی که من انتخاب کردم در خصوص سبک زندگی قرآنی است. خاموشی با تأکید بر اینکه شما مربیان گرانسنگ باید بدانید چه چیزی را تعریف کنید، تصریح کرد: شما مروجان کلام خدا و وحی هستید که رفیعتر و برتر از این کلام سخنی نیست. مجموعه علوم و نیازهای بشر توسط خدا بیان شده است که شما آن را به دیگران انتقال می‌دهید. چیز دیگری قابل قیاس نیست. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه بسته‌های مختلفی در قرآن پیرامون سبک زندگی قرآن می‌توان تعریف کرد، اضافه کرد: در قرآن به دو کار اشاره شده است که اگر انسان بر اساس آن تربیت یافته باشد و عامل به آن باشد اهل نجات خواهد بود چنانکه از نماز سؤال می‌شود و همچنین پرسیده می‌شود که آیا اهل انفاق به مساکین و محرومان بوده‌ایم یا خیر. وی با اشاره به اینکه در سوره حاقه راجع به افرادی که نامه عمل آنها به دست راست و یا چپشان داده می‌شود، عنوان کرد: بر اساس آیات صریح این سوره تثبیت و تقریر شده است که اگر اهل نماز و انفاق باشید اهل نجات هستید و جز اصحاب یمین خواهید بود. خاموشی با اشاره به فرقه‌های از سوره معارج که از سور جزء ۲۹ قرآن کریم است، اضافه کرد: طی آیات این سوره اشاره شده است که روز قیامت روزی است که ملائکه به سمت خدا بالا می‌روند و روزی است که یک روز آن معادل ۵۰ هزار سال است ما یک عمر کوتاه چند دهه ساله در دنیا داریم که برای آن کارهایی را انجام می‌دهیم و حال آنکه براساس تعالیم قرآن هیچ کدام از اینها دارای ارزش نیستند چرا که روز قیامتی می‌رسد که یک روز آن معادل ۵۰ هزار سال است. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر اینکه مربیان قرآن باید از قیامت، دنیا و برزخ زیاد صحبت کنند چون نجات‌دهنده است، عنوان کرد: زیرا آخرت بنا بر صریح آیات قرآن زندگی است. وی عنوان کرد: در قسمت دوم این سوره اشاره می‌شود به خصلت‌هایی از انسان چون حریص بودن و اینکه اگر شری به او برسد داد و فریاد می‌زند و اگر خیری به او برسد آن را پنهان می‌کند و حال اینکه افرادی هستند که اهل جزع و فزع، و اهل دنیا نیستند. وی با اشاره به آیه «الَّذِینَ هُمْ عَلَی صَلَاتِهِمْ دَائِمُونَ» اظهار کرد: بنا بر نظر مفسرین این بخش از آیه اشاره می‌کند به نمازهای ۱۷ رکعت واجب یومیه و از دیگرسو اینها افرادی هستند که در اموالشان حق معلوم نیز برای درخواست‌کنندگان و محرومان است. که منظور از آن انفاق تبرءی است. یعنی شما بخشی از درآمد خود را به سائل و محروم کمک می‌کنید و حاجتی از آنها را مرتفع می‌کنید. اینها افرادی هستند که به روز جزا ایمان دارند. خاموشی با تأکید بر اینکه معاد جایگاه رفیع در نظام تربیتی دارد، اضافه کرد: فردی که اهل دنیا است با آنکه اهل آخرت است رفتار و منش متفاوتی دارد. شما معلمان تنها بیان‌کننده صرف ظاهر قرآن نیستید بلکه باید به باطن آن نیز توجه کنید. وی با اشاره به اینکه انقلاب ما به خون شهدا امضاء شده است و به دست ما رسیده است، عنوان کرد: اگر مقام معظم رهبری فرمودند باید پای صندوق‌های رأی بیاییم باید به فرمایش ایشان جامه عمل بپوشانیم. چون آرای ما تثبیت‌کننده جمهوری اسلامی است. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه بسته تعلیم دینی ـ قرآنی متعددی برای سبک زندگی قرآنی وجود دارد، اضافه کرد: عمر اصلی زمان بر سبک زندگی مسلمانان باید بخورد چون اوج ابراز موحدانه کرنش صلاة در قبال معبود است. خاموشی اظهار کرد: این بسته قرآنی را به شما مربیان عزیز به‌عنوان نمونه ارائه کردم شما موظف هستید بسته‌های تربیتی زیادی را از قرآن دربیاورید چنانچه که در کلام الله مجید در قبال روابط با دشمن، احترام به پدر و مادر، زندگی خانوادگی و... فرمایشاتی بیان شده است. وی با اشاره به اینکه مربیان قرآن برای ترویج سبک زندگی قرآنی پیشگام هستند، اظهار کرد: برای انتقال آن نیز نباید استنکاف و نظرتنگی کنیم و اول باید سبک زندگی قرآنی را در زندگی خود شروع کنیم و سپس با عمل آن را به دیگران انتقال دهیم. خاموشی با تأکید بر اینکه محافل قرآن را در خانه، منازل و محلات فراموش نکنیم، تصریح کرد: من شما را به برپایی محافل قرآن در منازل توصیه می‌کنم همچنین می‌توان در بلوک‌های مسکونی کانون قرآنی تشکیل دهیم چنانچه در بلوک‌های مسکونی پرچم قرآن زده شود که در مردم تأثیرگذار است. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: قرآن را به منازل ببرید نه اینکه بر تاقچه بگذارید همچنین اتحادیه‌ها نباید تنها تشخص تابلویی در جایی پیدا کنند. بلکه به محلات بروید. اتحادیه‌ها می‌توانند کارهای خاصی در زمینه توسعه قرآن در محلات انجام دهند و این اتحادیه بر بودجه‌های مردمی تکیه کنند. ]]> دین Wed, 10 May 2017 07:41:27 GMT http://deabel.org/vdceef8x.jh8z7i9bbj.html عزت نفس امام حسین(ع) باعث سرپیچی از ذلت http://deabel.org/vdcjxmet.uqevmzsffu.html سلمان محمدی کارشناس علوم قرآنی گفت: امام حسین(ع) در روز سوم ماه شعبان سال چهارم هجری در مدینه متولد شدند. وی ادامه داد: در سند معتبری از امام رضا(ع) چنین نقل شده که پس از ولادت امام سوم(ع)، پیامبر اکرم(ص) پس از مشاهده نوزاد، در گوش راست ایشان اذان و در گوش چپ آن حضرت اقامه گفتند سپس ایشان را در دامان خود قرار دادند و اشک ریختند. محمدی تصریح کرد: خاتم پیامبران(ص) همچنین به این نکته اشاره می‌کنند که پس از من گروهی از ستمکاران او را به شهادت می رسانند که خداوند شفاعت مرا به آن‌ها نرساند. وی در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: نام فرزند بزرگوار حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) بر اساس گفته جبرئیل به حضرت محمد(ص)، حسین(ع) گذاشته شد. این کارشناس علوم قرآنی یادآور شد: همچنین براساس فرموده ای از امام صادق(ع) پس از ولادت با سعادت امام حسین(ع)، خداوند به جبرئیل دستور داد که با هزار ملک فرود آید تا از جانب خداوند وخودش به ایشان تبریک بگوید. وی توضیح داد: امام سوم(ع) همچنین صفت‌های ارزشمند بسیاری دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به خداترس بودن ، عبادت بسیار، تواضع و فروتنی، سخاوت و بخشندگی، علم ودانش، وقار و خویشتن داری ، کمک به نیازمندان و قاطعیت اشاره کرد. وی خاطرنشان کرد: همچنین عزت نفس نیز از دیگر صفت‌های امام حسین(ع) است و همین موضوع است که ایشان را از تمامی مجاهدان تاریخ ممتاز ساخته، باعث سرپیچی از ذلت شده است و شایسته است ما به عنوان پیروان آن حضرت ، همواره به خصوصیات ایشان توجه داشته باشیم. ]]> دین Sun, 30 Apr 2017 04:45:05 GMT http://deabel.org/vdcjxmet.uqevmzsffu.html