پایگاه اطلاع رسانی دعبل خزاعی - پربيننده ترين عناوين هنر :: نسخه کامل http://deabel.org/vsnc.i5qabyd2xla82.html Wed, 23 May 2018 16:41:58 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://deabel.org/skins/default/fa/ch01_newsfeed_logo.gif پایگاه اطلاع رسانی دعبل خزاعی http://deabel.org/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه اطلاع رسانی دعبل خزاعی آزاد است. Wed, 23 May 2018 16:41:58 GMT هنر 60 آموزش ردیف‌ها و دستگاه‌های موسیقی سنتی به مداحان http://deabel.org/vdchwwnx.23nimdftt2.html    احسان محمدی/ دعبل: «حسین روحانی» استاد و مدرس نغمات آیینی است. مداحان و ذاکران تهرانی حسین روحانی را با کلاس‌های دوشنبة ایشان در خانة مداحان می‌شناسند. روحانی در این کلاس‌های آموزشی، ردیف‌های آواز سنتی را به ستایشگران و ذاکران اهل‌بیت(ع) آموزش می‌دهد. وی موسیقی سنتی را نزد استاد «محمود کریمی» آموخته است و خود دستی در تعزیه‌خوانی و مداحی و ذاکری اهل‌بیت(ع) دارد. به عقیدة ایشان فراگیری ردیف‌ها و دستگا‌های موسیقی سنتی برای یک مداح حُسن است و این خوب نیست که مداحی فالش بخواند و مخاطبانش متوجه شوند. در ادامه، گفت‌وگوی «دعبل» با ایشان را درخصوص آموزش ردیف‌ها و دستگاه‌های موسیقی سنتی به ستایشگران و ذاکران اهل‌بیت(ع) بخوانید:      دعبل: استاد شما علاوه بر تدریس نغمات آیینی، خودتان هم مداحی می‌کنید؟    روحانی: بله. من 20 سال نزد استادان بزرگی مانند مرحوم محمود کریمی که استاد نغمات و ردیف دستگاهی بودند، آموزش دیده‌ام. اکنون علاوه بر تدریس ردیف‌ها و دستگاه‌های موسیقی سنتی به مداحان و ذاکران اهل‌بیت(ع)، خودم نیز مداحی می‌کنم. این کار را بسیار دوست دارم و از 10 سالگی در نقش دو طفلان مسلم نزد مرحوم آقای «تقی فرحزادی» در تعزیه حضور داشتم. آقای فرحزادی پدر دو شهید بودند و در فرحزاد تعزیه‌خوانی داشتند؛ ایشان همان زمان به من می‌گفتند که ردیف‌ها را یاد بگیرم. ایشان در میدان‌گاهی در محلة ما معرکة تعزیه می‌گرفتند و گاهی من در نقش دو طفلان مسلم قرار می‌گرفتم. کم‌کم به این حوزه علاقه‌مند شدم.      دعبل: مواجهة ستایشگران و ذاکران اهل‌بیت(ع) با نغمه‌ها و آواها نسبت به کسانی که صرفاً در حوزة موسیقی سنتی فعالیت می‌کنند، چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی دارد؟    روحانی: خوانندگی پایه و اساسی دارد که باید رعایت شود. این پایه و اساس، ردیف و دستگاه‌های سنتی و آواز ایرانی است. این موضوع دربارة تعزیه، مدیحه، مرثیه، آوازها، ترانه‌ها و لالایی‌ها صدق می‌کند. وقتی دانشجویان و هنرآموزان این مهارت‌ها را می‌آموزند، آگاهی می‌یابند که کدام را در کجا استفاده کنند؛ مثلاً نغماتی داریم که هر کدام برای خود محتوا و پیامی مخصوص دارند؛ مثل «دشتی» که یک حزن و «بیات اصفهان» که حزن دیگری دارد و این حزن‌ها با یکدیگر متفاوت‌اند.      دعبل: چه الزامی وجود دارد که مداحان و ذاکران اهل‌بیت(ع) این ردیف‌ها و نغمه‌هایی را که می‌گویید بیاموزند؟    روحانی: هر چه انسان دانش بیشتری داشته باشد، باز هم کم است. به‌علاوه، فراگیری این‌ها حُسن است. این موضوع به سلیقة مداح و این‌که در چه مجلس، چه مکان و چه موقعیتی قرار دارد نیز بازمی‌گردد؛ مثلاً ایام محرم با ایام شادی متفاوت است؛ بنابراین برای هر کدام از آنها از قواعد مربوط به خود استفاده می‌کنیم و برای این منظور پیش‌تر باید قواعد را بیاموزیم. این‌که می‌گویم حزن موجود در آواز دشتی با آواز بیات اصفهان با هم فرق می‌کنند یک موضوع جدی است؛ مانند گریه، مثلاً ما یک گریة شادی و یک گریة حزن و اندوه داریم. هر دو گریه هستند؛ ولی با یکدیگر متفاوت‌اند. یکی از روی خوشحالی است و دیگری از روی ناراحتی و غم.  نغمات آیینی ارتباط تنگاتنگی با ردیف‌های دستگاهی دارند. مادحان و واعظان در گذشته در پایان سخنرانی‌شان گریز می‌زدند. مداحان در گذشته، ردیف‌ها را یاد می‌گرفتند و برای گریز زدن از نغمات استفاده می‌کردند. در تعزیه نیز این موضوع صدق می‌کند. برخی مخاطبان محافل و مجالس مذهبی از ردیف‌های آوازی مطلع‌اند و به گمان من صورت خوشی ندارد که مداح فالش بخواند و آنها متوجه ‌شوند.      دعبل: اما برخی علاقه‌مندانِ فراگیری ردیف‌های آوازی در موسیقی سنتی، نگران مباحث فقهی دربارة موسیقی نیز هستند و دربارة ضرورت و لزوم یادگیری آن تردید دارند.    روحانی: جواب این سؤال بسیار مشکل است. برای این‌که به این سؤال جواب دهیم، باید شیخ‌الرئیس ابوعلی‌سینا را از زیر خاک بیرون بیاوریم؛ چون ایشان فیلسوف، اسلام‌شناس و در رشتة موسیقی توانا بودند؛ ولی از نظر من آنچه اجرا می‌کنیم، مباح است و ثواب دارد. مسئله به نظر من چیز دیگری است، برخی مداحان از ردیف‌های موسیقی در مداحی‌شان استفاده نمی‌کنند؛ اما از موسیقی پاپ استفاده می‌کنند. پاپ، موسیقی غربی است.      دعبل: به نظر شما دلیل گرایش گروهی از مداحان و مخاطبانشان به سمت این نوع الحان و نغمات و این نوع اجرا چیست؟    روحانی: موسیقی غربی راحت‌ است و آنها ردیف ندارند. یک دلیل هم این است که جوانان به این نوع موسیقی علاقه‌مند هستند و نمی‌توان به آنها فشار آورد و تحمیل کرد که چه چیزی را دوست داشته باشند یا نداشته باشند؛ البته در حوزة ذاکری و مداحی اهل‌بیت(ع) همة تلاش ما این است که جوانان راه صحیح را انتخاب کنند. مداحی ابعاد گسترده‌ای دارد؛ مثلاً مناجات را هیچ‌گاه نمی‌توان با موسیقی پاپ خواند. مناجات باید حزن داشته باشد و انسان را به عالم بالا متصل کند.        دعبل: این‌که می‌گویید تلاش می‌کنید تا جوانان راه صحیح را پیدا کنند، چطور این‌ کار را انجام می‌دهید؟    روحانی: هیچ چیزی به‌سادگی به دست نمی‌آید. باید فعالیت کنیم و زحمت بکشیم. این کار مانند خمرة رنگرزی نیست. باید فعالیت‌های بسیاری صورت گیرد. قبل از انقلاب در فیلمی به نام «خانة خدا» آقای «علی بهاری» مناجاتی را با رعایت ردیف دستگاهی می‌خواندند، یا آقای «مؤذن‌زاده» در بیات ترک اذانی گفته است، ببینید چقدر زیباست! اگر ایشان از ردیف‌ها آگاهی نداشتند، نمی‌توانستد به این زیبایی اجرا کنند. می‌توانستد بخوانند؛ ولی قطعاً کارشان به این زیبایی نمی‌شد. فراگیری صرفاً  مربوط به جوانان هم نیست. به نظرم همة مداحان باید ردیف‌ها و دستگاه‌های موسیقی را یاد بگیرند. در کلاس‌هایی که تا کنون در خانة مداحان تشکیل شده است، مادحان مختلفی شرکت می‌کنند. گاهی حس می‌کنم بعضی از مادحان به خود می‌گویند که بعد از 30 الی 40 سال خواندن و مداحی کردن، شاگرد شویم! باید بگویم من نیز شاگرد هستم و گاهی از یک شاگرد مبتدی هم چیزهایی یاد گرفته‌ام.      دعبل: شیوة آموزش شما در خانة مداحان چگونه است؟    روحانی: در ابتدا دو بیت انتخاب می‌کنیم و آن را در دستگاهی می‌خوانیم، دانشجویان نیز ضبط می‌کنند و به مدت یک هفته وقت دارند تا آن را تمرین کنند. مثل ورزش کردن، راه رفتن و نرمش کردن است. باید صبح ترشی‌جات نخورید، شیر و عسل بخورید و همیشه زمزمه کنید. باید ورزش کنید. به نظر من بهتر است، ابتدای کلاس ما با آموزش دستگاه شور باشد؛ چون همة نغمات مورد نیاز مداحان و ذاکران در دستگاه شور وجود دارد؛ مثلاً دلکش ماهور همه شور است، منتها در پایان در ماهور فرود می‌آییم.      دعبل: از کلاس‌های درس خود در خانة مداحان راضی هستید؟ پیشرفت مداحان و ذاکران علاقه‌مند به یادگیری نغمات، ردیف‌ها و دستگاه‌های موسیقی سنتی رضایت‌بخش است؟    روحانی: بله، اولین شاگرد من آقای خورشیدی بود. ایشان یک مداح بسیار توانا است. وقتی درآمد شور را به ایشان آموزش دادم، به یکی از شهرستان‌ها رفت و همین شور را خواند و همه به او احسنت گفتند. بالاخره در یک مجلس 200 الی 300 نفری سه نفر اهل فن هستند. از بهترین شاگردانم می‌توانم به آقای بهتویی، آقای خورشیدی و آقای ابوالقاسمی اشاره کنم.     ]]> هنر Wed, 23 May 2018 10:31:02 GMT http://deabel.org/vdchwwnx.23nimdftt2.html مرثیه خوانی حضرت زهرا(س)/ حاج کاظم دانایی http://deabel.org/vdcaomne.49nuu15kk4.html دریافت ]]> هنر Sat, 27 Jan 2018 08:52:05 GMT http://deabel.org/vdcaomne.49nuu15kk4.html حلقه مفقوده؛ سينماي عاشورايي http://deabel.org/vdcj.xexfuqehvsfzu.html زنده‌ياد رسول‌ملاقلي‌پور سال‌‌ها پيش درصدد ساخت سريالي درباره امام‌حسين(ع) بود كه البته هرگز متن آن تصويب نشد؛ پس از ملاقلي‌پور، فيلمسازان ديگري هم بودند كه براي ساخت سريالي درباره حماسه عاشورا اعلام آمادگي كردند ولي باز هم اين اتفاق رخ نداد. مي‌توان اين مسئله را به حساسيت‌هاي موضوع ربط داد و اينكه براي ساخت سريالي كه مستقيما ماجراي كربلا را دستمايه قرار مي‌دهد، بايد همه جوانب را لحاظ كرد. شايد همين حساسيت‌ها باعث شده كه تلويزيون بيشتر به سمت ساخت حكايت‌هاي بني‌اسرائيل گرايش داشته باشد.در سينما هم همچنان تنها نمونه قابل استناد و معتبر فيلم «روز واقعه» است؛ فيلمي كه اكرانش در سينماها موفق نبود ولي در تلويزيون مخاطب خود را يافت؛ فيلمنامه فاخر و تاثيرگذار «روز واقعه» در كنار اجراي حرفه‌اي آن، اتفاقي را در حوزه سينماي ديني رقم زد كه تا به امروز تكرار نشده است. چند سالي است كه احمدرضا درويش قصد ساخت «روز رستاخيز» را با زمينه‌اي عاشورايي دارد و مجتبي راعي هم پروژه ناكام رسول ملاقلي‌پور، «عصر روز دهم» را چند روزي است كليد زده كه در آن ارجاعات زيادي به ماجراي كربلا داده شده است.در كل كارنامه سينماي ايران در مورد ماجراي عاشورا، بسيار كم‌بار و كم‌توشه است؛ عاشوراي حسيني در هيچ كشوري به اندازه ايران زنده نگاه داشته نشده است و در ميان تمام كشورهاي شيعه، ايران با فاصله زياد پوياترين سينما را دارد ولي حماسه‌اي كه قرن‌هاست منبع الهام ايرانيان براي ايستادگي در برابر ظلم و پشتوانه‌اي غني براي فرهنگ اعتراض شيعه همراه با تعلق خاطري بي‌نظير به حماسه سراسري كربلا بوده، هنوز انعكاسي شايسته در سينماي ما نداشته است.دشواري‌هاي ساخت فيلم تاريخي در ايران، واقعيتي غيرقابل انكار است ولي در دل همين سيستم، فيلم‌هايي عظيم و پرهزينه ساخته شده‌اند و در همين سينما براي روايتي توراتي، ميلياردها تومان هزينه شده است.تجربه نسبتا موفق «روز واقعه» نشان مي‌دهد كه در دل اين سينما هم مي‌توان در حد مقدور و ممكن به قيام امام حسين(ع) و يارانش از ابعاد مختلف نگريست.ضمن اينكه انبوهي از اتفاقات و شخصيت‌هاي خاص و منحصر به فرد، دستمايه‌اي فوق‌العاده را فراهم كرده است كه به ندرت در سينماي ايران از آن استفاده شده است.«سفير» كه به ماجراي قيس‌بن مسهر، فرستاده امام حسين(ع) به كوفه مي‌پرداخت و در اولين سال‌هاي پيروزي انقلاب ساخته شد، اين نويد را مي‌داد كه مي‌توان بر آتيه سينماي مذهبي با رويكردي حرفه‌اي دل بست.«سفير» كه سازنده‌اش در آن، چه در نحوه روايت و چه ساختار سينمايي به الگوهاي هاليوودي نظر افكنده بود، فروش خوبي كرد ولي اين تجربه تداوم نيافت. در سال‌هاي بعد و در دوران جنگ تحميلي، با توجه به فضاي آن سال‌ها، طبيعي بود كه نمود ماجراي كربلا در سينما، در آثار دفاع مقدس جست‌وجو شود. «پرواز در شب» ساخته رسول ملاقلي‌پور، اولين گام جدي و موثر در اين زمينه بود؛ جايي كه فيلمساز تشنگي بچه‌هاي گردان كميل و فرمانده‌شان مهدي نريمان را به ساقي تشنه لب كربلا پيوند مي‌زند.ابراهيم حاتمي‌كيا نيز در فيلم‌هاي جنگي اوليه‌اش به ماجراي كربلا ارجاع مي‌داد؛ در كل رويكردهاي غيرمستقيم سينماي ايران به حماسه حسيني، به مراتب تاثيرگذارتر و عميق‌تر از مواردي بوده كه مستقيما كوشيده شده به اين موضوع پرداخته شوددر اين ميان بايد به اين نكته هم اشاره كرد كه فيلمسازان مسلط بر ابزار و توانايي سينماي ايران كمتر سراغ مايه‌هاي مذهبي رفته‌اند؛ آيا مي‌توان گفت آنها به چنين موضوعاتي علاقه‌مند نيستند؟ به نظر مي‌رسد كه مشكل به تلقي و درك مسئولان فرهنگي از سينماي ديني باز مي‌گردد، به طوري كه اين تلقي محدوديت‌هايي را اعمال مي‌كند كه فيلمسازان شاخص ترجيح مي‌دهند سراغ چنين مضاميني نروند.از سوي ديگر شاهد هستيم كه بسياري از مضامين ارزشمند به دليل عدم تسلط كارگردان، عملا به هرز مي‌روند؛ آثاري كه شايد مطلوب مديراني باشند كه شناخت چنداني از سينما ندارند و ميان آوازه‌گري‌هاي رسمي و خلوص هنرمندانه، اولي را ترجيح مي‌دهند.به اين ترتيب بسياري از كارگرداناني كه توانمند هستند ترجيح مي‌دهند در حوزه‌هايي فعاليت كنند كه حساسيت كمتري بر‌مي‌انگيزند تا بتوانند فيلم خود را بسازند.نگاه كنيد كه دايره فيلمسازاني كه در اين سال‌ها به سراغ سينماي ديني رفته‌اند تا چه اندازه محدود بوده و شرايط عملا به گونه‌اي رقم خورده كه فقط تعدادي محدودي امكان فعاليت در اين حوزه را يافته‌اند.در روزهايي كه از لزوم توجه و اعتلاي سينماي عاشورايي سخن گفته مي‌شود بهترين كار ايجاد فضايي مطمئن براي سينماگران توانا و علاقه‌مند به فعاليت در اين حوزه است وگرنه همه چيز در حد شعارهايي باقي مي‌ماند كه عادت كرده‌ايم عملي نشوند و صرفا در مقام شعارهاي مناسبتي كاربرد يابند؛ مثل برنامه‌ها و سريال‌هاي مناسبتي تلويزيون كه متاسفانه در ميانشان به ندرت كار متوسط هم به چشم مي‌خورد. مثلا سريال «طفلان مسلم» بي‌شك جزو ضعيف‌ترين آثار داستاني پرداخته شده به عاشوراست كه پخش شد؛ هرچند كه «مختارنامه» هم در دل همين سيستم و همين تلويزيون توليد مي‌شود و به استناد سوابق كارگردانش، هرچه باشد، قطعا از مناسبتي‌هاي ناهنرمندانه تلويزيون ارزش‌هاي بسيار افزون‌تري دارد.اگر مي‌خواهيم شأن و اعتباري براي عاشورا قائل شويم، بايد در توليد آثار، دقت‌نظر كافي صورت گيرد و هر نابلدي با مضامين ارزشمند مشق فيلمسازي نكند.يكي از مشكلات سينماي ديني، كم مخاطب بودن آنهاست؛ چگونه است كه در جامعه‌اي ديندار، مردم رغبتي به تماشاي فيلم‌هاي ديني نشان نمي‌دهند؟! آيا جز اين است كه فيلم‌ها دچار لكنت‌هاي بياني هستند و از ساختاري معيوب رنج مي‌برند؟در حال حاضر اگر فيلمي استاندارد درباره حماسه عاشورا ساخته شود قاعدتا بايد بتواند مخاطبان گسترده‌اي بيايد؛ متاسفانه رويكرد غالب در سينماي ديني، مبتني‌بر شعار است؛ شعارهايي كه نشان مي‌دهند فيلمساز شناختي از سينما به عنوان رسانه‌اي هنري ندارد.بخش خصوصي كه هر روز ضعيف‌تر و كم بنيه‌تر مي‌شود، توان چنداني براي حضور در اين عرصه ندارد؛ در خصوص سينمايي مذهبي- تاريخي كه اساسا اين سينما هيچ امكاني براي فعاليت ندارد.«روز واقعه» به عنوان نمونه موفق و منحصر به فرد در اين سينما، حاصل اعتماد مديريت دولتي به بخش خصوصي بود؛ سينماي ايران در زمينه توليد فيلم‌هاي مذهبي- تاريخي فاقد امكانات اوليه است و طبيعي است كه در چنين شرايطي توليد كمدي‌هاي سخيف شهري در دستور كار قرار گيرد.گويا علاقه مديران امروز سينما به توليدات فاخر را نيز بايد در فيلم‌هاي عظيم تاريخي جست‌وجو كرد؛ گويي تنها فيلم‌هايي كه با بودجه‌هاي چند ميلياردي جلوي دوربين بروند مي‌توانند «فاخر» باشند! حال اينكه خروجي اين سياستگذاري تا چه اندازه مطلوب و قابل دفاع است، بحث ديگري است؛ در توليدات موسوم به معناگرا هم، متاسفانه در مواردي خلط مبحث صورت گرفته و مفهوم ارزشمند معجزه با خرافه اشتباه گرفته شده است.همچنان كه معصوميت با بلاهت و عقب‌ماندگي يكي فرض شده، به همين دليل است كه فيلمي چون «قدمگاه» در سينماي ما به لحاظ ظرافت در طرح مضامين ديني همچنان نمونه‌اي منحصر به فرد در اين زمينه است. در كل سينماي ايران در حوزه سينماي ديني كارنامه چندان پر باري ندارد و وقتي به سراغ تصوير عاشورا در اين سينما برويم، به تعداد انگشت‌شماري فيلم قابل دفاع بر مي‌خوريم؛ در شرايطي كه بودجه‌هاي كلان به تصوير كردن داستان‌هاي توراتي اختصاص مي‌يابد، خلأ آثاري كه تصويرگر عاشوراي حسيني باشند، بيش از پيش به چشم مي‌آيد. ]]> هنر Tue, 20 Jan 2009 04:03:28 GMT http://deabel.org/vdcj.xexfuqehvsfzu.html افتتاح نمايشگاه عكس‌های مجموعه مختارنامه http://deabel.org/vglbfab8.rhbsgrquu8ipr.l.html ]]> هنر Sun, 26 Dec 2010 08:01:53 GMT http://deabel.org/vglbfab8.rhbsgrquu8ipr.l.html عاشورا نماد و رمز ظلم ستيزي و عدالت خواهي است http://deabel.org/vdcj.heifuqeihsfzu.html به گزارش خیمه، غلامحسين الهام در مراسم ثبت تعزيه و آيين‌هاي عاشورايي بیان کرد: «بر اين اساس در طول تاريخ همه ذوق و توان و استعداد انسانها در تجلي و بروز اين صحنه از زيبايي و كمال به منصه بروز رسيده و همه هنرها هنگام رسيدن به آستانه عاشورا شكوفا شده اند زيرا انسانها در فطرت پاك خود كمال جو و حق طلب هستند.»وي عاشورا را صحنه بروز خلاقيت هنري و همه استعدادهاي ژرف انساني و هنر عاشورايي را شكوفنده‌ترين هنرها توصيف كرد.وزير دادگستري تصریح کرد: «عاشورا در شعر، نقاشي، تعزيه، روضه خواني، مديحه سرايي و در همه عرصه‌هايي كه دلها را به هم پيوند مي‌زند و حق را از راه اشك پايدار مي‌كند تجلي مي‌يابد.»الهام با بيان اينكه «عاشورا رمز است و در آن همه چيز نمايان است»، خاطرنشان کرد: «آب به عنوان مظهر حيات در نماد عاشورا درخشش ويژه و فوق‌العاده‌اي دارد.»وي گفت: «عاشورا يك زمين و خاك نيست بلكه يك تربت مقدس و مسجد همه مومنين تاريخ يعني جايگاه خون شهدا و ياران حسين و كربلا سجده گاه تمام انسانهاي پاك و وارسته است.»سخنگوي دولت افزود: «عاشورا به عنوان معيار كمال انسان و حق و باطل در طول تاريخ باقي مانده است و كمال انسان با عاشورا تعريف مي‌شود چرا كه عاشورا با دلها رابطه دارد و دلها هرچه با صافي عاشورا خود را محك بزنند، پاك تر مي‌شوند.»الهام با بيان اينكه «عاشورا تا ظهور دولت حق مهدي موعود(عج) ادامه مي‌يابد»، خاطرنشان کرد: «ما در زمان و زميني هستيم كه بر معيار عاشورا زندگي مي كنيم، عشق مي‌ورزيم، محبت و مهر را متجلي مي‌كنيم و با ظلم مي‌ستيزيم زيرا عاشورايي هستيم.»وی در اين مراسم با پاسداشت مقام و ارزش هنرمندان عاشورايي گفت: «من همه تعزيه خوانان و هنرمنداني را كه همه هنر خود را به ميدان مي‌كشند تا با دلها از اين نگاه و مجرا سخن بگويند و همه آنهايي را كه اهل عاشورا را تكريم مي‌كنند، تكريم مي‌كنم.» ]]> هنر Sun, 15 Feb 2009 03:48:43 GMT http://deabel.org/vdcj.heifuqeihsfzu.html نمايش «خورشيد کاروان» در لندن اجرا شد http://deabel.org/vglj.meifuqe8mwvzfuusb..html ]]> هنر Wed, 04 Feb 2009 04:45:55 GMT http://deabel.org/vglj.meifuqe8mwvzfuusb..html نمایشگاه عکس‌های عاشورایی در خانه عکاسان ایران http://deabel.org/vgld.j0k2yt05shf62yyal..html ]]> هنر Wed, 25 Feb 2009 10:14:37 GMT http://deabel.org/vgld.j0k2yt05shf62yyal..html آثار هنري جشنواره «بسم الله» به سطح شهر تهران مي‌آيد http://deabel.org/vdcgq39q.ak93w4prra.html «محمدرضا كمره‌اي» روز سه‌شنبه در نشست خبري هشتمين دوره جشنواره «بسم الله» در فرهنگسراي رسانه اظهار داشت: «اين رقابت هنري در شش بخش پوستر مقاومت، پوستر انتظار، پوستر رمضان، پوستر عاشورا، پوستر نوروز و پوستر بسم‌الله برگزار مي‌شود.»به گفته وي، اين رقابت هنري كه با همكاري بخش خصوصي و در زمينه هنر ديني و قرآني برگزار مي‌شود، امروز توانسته در ميان هنرمندان كشورهاي خارجي نيز جايگاه مناسبي پيدا كند.مدير مؤسسه مكعب هنر به انتشار فراخوان هشتمين دوره اين جشنواره در ۶۰ كشور و دانشگاه جهان اشاره كرد و افزود: «هزار و ۵۰۰ اثر داخلي و خارجي از ايران و ۱۵ كشور خارجي به دبيرخانه جشنواره ارسال شد كه در نهايت هیئت داوران پس از دو مرحله داوري، ۱۱ اثر را حایز كسب جايزه و لوح تقدير شناختند.»به گفته مسئول برگزاري اين رقابت هنريِ، استان آذربايجان ‌شرقي و كشور پاكستان به ترتيب در صدر بيشترين آثار داخلي و خارجي قرار دارند.وي درباره جوايز برگزيدگان هشتمين دوره جشنواره بسم الله توضيح داد: «براي نفرات اول تا سوم هر بخش جشنواره به ترتيب ۷۰۰، ۵۰۰ و ۳۰۰ هزار تومان جايزه در نظر گرفته شده است.»كمره‌اي از مؤسسه فرهنگي صبا به علت درخواست مبلغ بالا براي نمايش آثار اين جشنواره انتقاد كرد و گفت: «براي برطرف كردن معضل هر ساله مكان نمايش آثار اين جشنواره و همچنين جشنواره‌هايي چون نقاشي جهان اسلام و اديان توحيدي، نگارخانه «ترمه» با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي راه‌اندازي شده است.»به گفته مسئول جشنواره بسم الله، براي پر كردن خلأ نشريات تخصصي تجسمي و ارتقاي هنر ديني، اولين شماره ماهنامه مكعب هنر نيز از اول شهريور منتشر مي‌شود.اين مقام مسئول در بخش ديگري از سخنانش به رونمايي كتاب مجموعه آثار «بسم‌الله» در شش جلد اشاره كرد و گفت: «مراسم رونمايي از اين كتاب نفيس سوم شهريورماه با حضور شهردار تهران در تالار ايوان شمس برگزار خواهد شد.»كتاب‌هاي يادشده شامل پوسترهاي هنرمندان برگزيده كشور در حوزه انتظار مهدويت، دعاي فرج، رمضان، عاشورا،‌ مقاومت و نوروز و دربرگيرنده آثار طراحان گرافيك برگزيده ايران است.كمره‌اي با بيان اينكه تلاش شده است كه اين جشنواره به استانداردهاي جهاني نزديك شود، خواهان حمايت بيشتر مسئولان فرهنگي و هنري كشور از اين جشنواره شد و افزود: «در صورت فراهم شدن امكانات مادي و معنوي و پشتيباني مسئولان در نظر داريم دو بخش عكس و فيلم‌هاي كوتاه و مستند با مضامين ديني را هم به جشنواره اضافه كنيم.»«ناصر نصير» دبير اجرايي هشتمين دوره اين جشنواره نيز در سخنان كوتاهي گزارشي از روند برگزاري اين رقابت ارائه كرد.هشتمين دوره جشنواره پوستر «بسم الله» از ۱۳ تا ۲۳ مردادماه در فرهنگسراي نياوران برپا مي‌شود. ]]> هنر Tue, 02 Aug 2011 09:32:01 GMT http://deabel.org/vdcgq39q.ak93w4prra.html نمایشگاه پوسترهای عاشورایی در مجلس شورای اسلامی http://deabel.org/vglf.tdmiw6dc1pyaiwwg,..html ]]> هنر Mon, 23 Feb 2009 10:38:25 GMT http://deabel.org/vglf.tdmiw6dc1pyaiwwg,..html نمايش «در قاب ماه» در گيلان اجرا شد http://deabel.org/vdcf.jdtiw6dv1giaw.html به گزارش خیمه، مسئول اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رودسر گفت: «نمايش در قاب ماه به سفارش ستاد عاشورائيان فجر آفرين اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از 14 تا 21 بهمن در رودسر و از 23 تا 29 بهمن در رشت اجرا شد.»سيدوحيد فخرموسوی بیان کرد: «تئاتر در قاب ماه، روايتگر واقعه كربلا از منظر جديدی است و نويسنده با خلق شخصيت‌های انتزاعی در كنار روايت حادثه كربلا به بيان واقعه عاشورا پرداخته است.»موسوی با اشاره به تمرين 45 روزه برای تهيه تئاتر در قاب ماه، استقبال مردم رودسر از اين تئاتر را بسيار خوب توصيف كرد و افزود: «در رشت استقبال خوب بود، اما در رودسر شاهد استقبال چشمگير‌تری بوديم.»مسئول اداره ارشاد اسلامی رودسر به تأثير هنر نمايش در ترويج فرهنگ عاشورا اشاره کرد و گفت: «مقام معظم رهبری می‌فرمايند که تئاتر منبر است و گاهی فراتر از منبر، فكر می‌كنم همين جمله برای بيان عمق و اهميت تأثيرگذاری تئاتر در فرهنگ عاشورا كافی باشد.» ]]> هنر Thu, 19 Feb 2009 06:38:45 GMT http://deabel.org/vdcf.jdtiw6dv1giaw.html بزرگ‌ترین مجموعه نقاشی با موضوع عاشورا خلق شد http://deabel.org/vdca.unyk49n0i5k14.html به گزارش خیمه، رئیس حوزه هنری آذربایجان شرقی گفت: «350 نقاش شمال‌غرب كشور‌، بزرگترین مجموعه نقاشی با موضوع عاشورا‌ را‌ در قالب 72 بوم،‌ 72 بغض امروز در تبریز‌ خلق كردند.»حسن نجفی افزود: «همایش نقاشان عاشورایی با عنوان 72 بوم، 72 بغض از صبح تاسوعا تا ظهر عاشورا‌ و با حضور 350 هنرمند نقاش شمال غرب با موضوع عاشورا و قیام سیدالشهدا(ع) در محل سینما قدس تبریز برگزار شد‌.»وی بیان کرد: «در چهارمین همایش بزرگ هنرمندان عاشورایی نقاشان برجسته و استادان هنرهای تجسمی هنرمندان در رشته‌های نقاشی، گرافیك، ‌خوشنویسی، حجم، نفاشی خط و ... حضور داشتند كه از صبح تاسوعا تا ظهر روز عاشورا نقاشی‌های خود را با موضوع حماسه كربلا و واقعه عاشورا و و قایع كشتار مردم غزه و ددمنشی‌های رژیم اشغالگر قدسبه تصویر كشیدند.»این مسئول فرهنگی خاطرنشان كرد: «سال‌های گذشته همایش 72 بوم 72 بغض، نخستین بار در كشور در تبریز به اجرا گذاشته شده بود كه به علت استقبال هنرمندان و مردم هنر‌‌دوست این طرح به صورت سالانه در روزهای تاسوعا و عاشورا اجرا می‌شود.»نجفی با بیان اینكه «ایده برپایی چنین برنامه‌ای از سوی جوانان عضو اتاق فكر این مجموعه ارائه شده است»، تصریح کرد: «امروزه یكی از دغدغه‌های اصلی جامعه، جهت‌دهی فكری هنرمندان جوان ایران به سوی مفاهیم دینی و مذهبی است كه این برنامه نقش و تأثیر بسیاری در اشاعه فرهنگ عاشورایی میان هنرمندان داشته است.»وی گفت: «تابلوهای خلق شده در سومین همایش 72 بوم 72 بغض بعد از شركت دادن در نمایشگاه‌های مختلف در كشور به مساجد، مدارس، هیات‌های مذهبی اهدا خواهد شد.»‌استاندار آذربایجان شرقی نیز با ارسال پیامی از اقدام ارزشمند هنرمندان آذربایجان شرقی در چهارمین همایش 72 بوم 72 بغض تقدیر كرد.احمد علیرضابیگی در این پیام آورده است: «این حركت ارزشمند هنری در روزهای عزاداری سیدالشهدا(ع) علاوه بر استمرار و ادامه حیات هنر اسلامی و سنتی ایران، نقش ویژه‌ای در نهادینه نمودن آموزه‌های شعائر عاشورایی دارد.»در این پیام با اشاره به آیین‌های مختلف فرهنگی در سراسر ایران در ایام محرم، عنوان شده است: «فرهنگ عاشورا در ابعاد مختلف كلام، هنر، مرثیه‌خوانی، نقاشی، خطاطی و ... جایگاه ارزنده‌ای داشته و بار عاطفی و معنوی آن در قلوب شیعیان تعمیق یافته است.»بیگی در این پیام با بیان اینكه «فرهنگ و هنر ایران نیز همواره مدیون حادثه كربلا به عنوان جریانی جوشان و مستمر است»، ادامه داده است: «اگر فرهنگ عاشورا در قالب‌های مختلف هنری متناسب با شرایط فرهنگی و بومی مورد توجه قرار گیرد، زمینه صیقل دادن هنر عاشورایی فراهم خواهد شد.»به گفته وی، هنرمند مسلمان ایرانی با تكیه بر فرهنگ عاشورا رشد یافته و زمینه ارتقای تمدن ایرانی ـ اسلامی را فراهم می‌كند. ]]> هنر Thu, 08 Jan 2009 07:21:33 GMT http://deabel.org/vdca.unyk49n0i5k14.html وضعيت نمايش «ملک سليمان» در جشنواره مشخص نيست http://deabel.org/vdcj.8eifuqevysfzu.html به گزارش خيمه، تهيه‌کننده «ملک سليمان» گفت: «در حال حاضر شهريار بحراني براي انجام مراحل فني فيلم در هنگ‌کنگ است و من نيز به تازگي از سفر برگشته‌ام.»مجتبي فرآورده افزود: «تعطيلات ساليانه چيني‌ها، 14 بهمن به پايان مي‌رسد و ما بايد فيلم را در فاصله چهار روز بعد از تعطيلات آماده کنيم تا بتوانيم نسخه نهايي را 17 يا 18 بهمن به جشنواره فجر برسانيم.»وي افزود: «دو صحنه مربوط به موضوع اجنه و شياطين به دليل پيچيدگي‌هاي تصويري در نسخه فعلي "ملک سليمان" وجود ندارد و هيئت انتخاب، نسخه اوليه را بدون جلوه‌هاي ويژه ديده است.»فرآورده همچنين اضافه کرد: «اگر فيلم به جشنواره فجر نرسد، سعي مي‌کنيم با دو صحنه باقيمانده، نسخه نهايي را تا قبل از سال جديد آماده نمايش کنيم.»پروژه تاريخي «ملک سليمان» داستان زندگي و رويدادهاي زندگي حضرت سليمان (ع) را بر اساس قرآن روايت مي‌کند. امين زندگاني، محمود پاک‌نيت، حسين محجوب، مهدي فقيه، ارژنگ اميرفضلي، الهام حميدي ازجمله بازيگران اين فيلم هستند و حميد خضوعي ابيانه، مدير فيلمبرداري، حميد قديريان، مدير هنري، سعيد ملکان، طراح گريم و مجيد صباغ‌بهروز، عکاس «ملک سليمان» هستند. ]]> هنر Tue, 27 Jan 2009 10:26:07 GMT http://deabel.org/vdcj.8eifuqevysfzu.html تئاتر «تنهاترین مظلوم» در كرج اجرا مي‌شود http://deabel.org/vdcj.aeifuqemysfzu.html به گزارش خیمه، نمایش «تنهاترين مظلوم» از سوی گروه هنری صبا و به مناسبت ایام اربعین سرور و سالار شهیدان و دهه سوم، در کرج در حال پخش است.اين نمایش به نویسندگي و کارگرداني محسن فلاح‌پور، در تالار شهیدان نژادفلاح کرج برگزار می‌شود.نمایش «تنهاترین مظلوم» تا پنج اسفندماه ادامه دارد و هر شب ساعت 18:30 اجرا مي‌شود.موسسه هنری آوای کلار و معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرج در اجراي همکاری داشته‌اند. ]]> هنر Sat, 21 Feb 2009 08:41:32 GMT http://deabel.org/vdcj.aeifuqemysfzu.html تعزيه عاشورايی در آبادان اجرا می‌شود http://deabel.org/vdci.za5ct1a3pbc2t.html به گزارش خیمه، انجمن نمايش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آبادان به‌منظور گراميداشت ايام دهه فجر و تقارن آن با ايام محرم و صفر مبادرت به اجرای تعزيه خيابانی عاشورايی می‌كند.اين تعزيه به مدت 10 شب از ساعت 20 در حسينيه‌ها، مساجد و برخی ميادين اصلی شهر آبادان برای عموم اجرا می‌شود.تعزيه عاشورايی به نويسندگی و كارگردانی «محمد دلاير» و با بازی 4 نفر از اعضای انجمن نمايش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آبادان اجرا خواهد شد.در اين نمايش وقايع مربوط به واقعه عظيم عاشورا و نحوه شهادت اباعبد‌الله‌الحسين(ع) و اصحاب ايشان به نمايش در می‌آيد. ]]> هنر Mon, 19 Jan 2009 05:47:10 GMT http://deabel.org/vdci.za5ct1a3pbc2t.html اپرای عروسكي عاشورا روی صحنه می‌رود http://deabel.org/vdcd.50o2yt0nxa26y.html به گزارش خیمه، بهروز غریب پور به خبرنگار خیمه گفت: «مرکز هنرهای نمایشی که یکی از تهیه کنندگان این اپرا است، به ما پیشنهاد کرد که کار را در بخش ویژه تئاتر فجر شرکت دهیم که ما نیز پذیرفتیم.»وی با بیان اینکه «این تصمیم به صورت جمعی اتخاذ شد» اظهار داشت: «از آنجا که بنیاد رودکی نیز در بیرون از فضای سالن فردوسی مشغول انجام اصلاحات و تعمیرات اساسی بود، این تاخیر یک هفته ای، باعث شده که هم ما از بابت چهره این سالن نگرانی نداشته باشیم و هم آنها با طیب خاطر به کار خود ادامه دهند.»غریب‌پور تصریح کرد: «CD اپرای عروسکی عاشورا از روز شنبه به بازار خواهد آمد و کتابچه آن نیز که شامل متن کامل اپرا است، در مراحل اولیه تهیه قرار دارد.»کارگردان اپرای عروسکی عاشورا با بیان اینکه «خسرو روشن خوشنویسی این کتابچه را به خط نستعلیق برعهده دارد»، خاطرنشان کرد: «بعید می‌دانم این کتابچه برای اجراهای جشنواره‌ای آماده شود، اما در اجراهای عمومی به تماشاگران فروخته خواهد شد.»وی مدت این اپرا را 72 دقیقه اعلام کرد و گفت: «علي پاكدست، سازنده عروسک ها، مريم اقبالي، سرپرست كارگاه عروسكي و بهزاد عبدي، هنرمندان ايراني مقيم اوكراين آهنگسازي اين اثر را بر عهده داشته‌اند.»اپرای عروسکی عاشورا از ساعت 18 در تالار فردوسی به روی صحنه خواهد رفت. ]]> هنر Tue, 20 Jan 2009 08:51:26 GMT http://deabel.org/vdcd.50o2yt0nxa26y.html