هدف نوگلان حسینی تربیت مداحان در تراز انقلاب اسلامی است

رییس فرهنگ­سرای اندیشه گفت: هدف اصلی ما در مراسم نوگلان حسینی، تربیت مداحان در تراز انقلاب اسلامی است.

وقتی هنر نمایش ، آیینی می شود

درباره تاریخ دقیق شروع مراسمی با عنوان تعزیه خوانی یا شبیه گردانی روایت های گوناگونی در دست است اما معتبرترین روایت از ...

دلیل مخالفت امام خمینی(ره) با عزاداری در میدان آزادی

مجالس عزاداری باید به همان صورت سنتی در کوچه ها، منازل، حسینیه ها و…. وجود داشته باشد و در تار و پود جامعه رسوخ کند، نه ...
آرشيو مقاله
نمايش خبر در تاريخ :
بخش :  
روز :  
ماه :  
سال :  
بازتاب حماسه عاشورا در شعر بعضی از شعرای عرب زبان
۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۵۷
ادبیات در قلمرو شعر و شاعری در میان شیعیان از آغاز، مرتبتی بلند داشته است. شاید مهارت و توانمندی امامان شیعه در سرودن شعر و همچنین تشویق و تکریم آنها نسبت به شاعران متعهد و با اخلاص، انگیزه ای شد تا ابیات و سوگ سروده ها، برای کسب منافع مادی نباشد، بل برای رضایت خدا و دفاع از آل اله بر زبان آید؛ از سوی ...
تصویرهای ادبی در شعر عاشورایی معاصر
۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۴۸
حادثه عاشورا در طول تاریخ، الهام بخش شاعران بوده است . در دوره معاصر نیز شاعران از عاشورا سخن گفته اند و تصویرهای ادبی شاعران معاصر از زمان ، مکان و حوادث عاشورا اثر پذیرفته است. در این مقاله، شعر عاشورایی معاصر از نظر شکل و محتوای تصویر بررسی می شود و چون در زمینه صور خیال شعر عاشورایی معاصر، اثر مستقلی ...
بررسی مفهومی قصیده سید مهدی بحرالعلوم و مقایسة آن با ترکیب بند محتشم کاشانی
۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۴۳
موضوع عاشورا به عنوان یکی از پرشورترین و افتخارآمیزترین رویدادهای تاریخی، همواره مورد توجه ملت های مختلف بوده و هست؛ تا آنجا که ادیبان و شاعران در آثار ادبی خود، از زوایای گوناگون به آن پرداخته اند. در شعر عربی و فارسی هم شاهکارهای بسیاری درباره عاشورا آفریده شده که گاه بر ادبیات سایر ملت ها تاثیری ...
بررسی تاریخی گزارش‌های شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید دربارۀ امام حسین (ع)
۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۳
ابن ابی الحدید یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شروح نهج البلاغه را نگاشته است. این شرح که حاوی اطلاعات مهم تاریخی است از جمله دربارۀ امام حسین(ع) است شایستۀ بررسی و نقد از زوایای مختلف است. مقالۀ حاضر پس از مروری کوتاه بر روش تاریخی شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید و ویژگی‌های آن روایت‌های تاریخی این کتاب ...
از بیناخوانش تا بینامتنیت؛ روایت‌شناسی میراث عاشورا در آثار داستانی محمود دولت‌آبادی
۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۲
ادبیات از هیچ زاده نشده است! هر متنی هنگام تولد بر گسترة سفید کاغذ یا حتی بر صفة ذهن، از متون قبل از خود متأثر شده است. این امر سبب شده تا مفاهیم بدیعی از قبیل بینامتنیت و بیناخوانش در حوزة نقد نو جلوه‌گر شوند. در ادبیات داستانی، آن ‌دسته از منابع که استوارتر و جذاب‌ترند، بنمایة خلق آثار دیگر می‌شوند....
ارتباط عاشورا و ظهور و بازتاب آن در جریان های سیاسی و رسانه ای معاصر
۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۳
با تأمل در ادعیه، زیارات و روایات مربوط به دو واقعه عاشورا و ظهور، درمی‌یابیم که نه‌تنها مقابله با اهل‌بیت( _ به‌ویژه در واقعه عاشورا _ در همکاری میان دو جریان یهود و بنی‌امیه به عنوان دو روی یک سکه به نام حزب شیطان صورت گرفته، بلکه این همکاری و تقابل تا آخرالزمان و هنگام ظهور، ادامه یافته و در آن روز ...
نقد رویکردهای پژوهشی پیشینه نمایش ایرانی تعزیه
۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۹
مقاله حاضر در پی تبیین این مسئله است که هرگونه بررسی ریشه‌ای نمایش تعزیه به ناگزیر به جست‌وجوی پیشینه‌شناسی نمایش در ایران منجر می‌شود. از این‌رو، آنچه را که پژوهشگران فرنگی و ایرانی در این زمینه انجام داده‌اند، این مقاله با استفاده از شیوه کتابخانه‌ای و مراجعه به اسناد و با روش تاریخی - توصیفی به بررسی ...
جایگاه هویت آیینی مذهبی تعزیه و واقعه عاشورا در هنرهای تصویری مازندران
۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۴
تعزیه (شبیه خوانی) نمایشی آیینی، روایی، منظوم و موسیقایی است که از دل عزاداری های شیعیان ایرانی بر پیشوای سوم خود، امام حسین (ع) پدید آمد و حول محور واقعه عاشورا، در سال 61 ه. ق، شکل گرفت. محور اصلی این نمایش، شهادت امام حسین (ع) و یارانش در واقعه کربلاست، اما بهره های فراوانی از فرهنگ، ادبیات کهن و ...
قابلیت های تعزیه در تصویرپردازی نوین بررسی دو نسخه تعزیه مجلس درویش بیابانی و حضرت موسی (ع)
۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۷
تعزیه به عنوان مهمترین شیوه نمایش مذهبی و آیینی در ایران از قابلیتهای بسیاری برخوردار است که می تواند در اشکال گوناگون تصویر پردازی نوین رسانه ای مورد استفاده قرار گیرد. در این میان شاید تنها عنصر بسیار مهمی که تا کنون مورد توجه قرار گرفته کارکرد فاصله گذاری در شیوه اجرایی است. اما با بررسی نسخ موجود ...
تقابل فرهنگ و طبیعت در آیین تعزیه
۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۴
یکی از ویژگی های رویکرد ساختارگرایی در تحلیل متن توجه به تقابل های دوگانه است. درحقیقت تقابل بین فرهنگ و طبیعت نوعی ساختار محسوب می شود، بر این اساس دو سوی این تقابل اغلب در حین اجرا در رابطه سیال، تنشی و دیالکتیک قرار دارند که رابطه ای سلبی و هم ایجابی است. بنابراین، از این منظر می توان گفت که در آیین ...
بررسی مقایسه ای "شبیه" و "شخصیت"
۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۹
اشتباه مصطلح در باره همسانی تراژدی و تعزیه، درخصوص شخصیت و شبیه نیز تکرار می شود. بدین سبب اشخاص حاضر در نمایش تعزیه به عنوان شخصیت های نمایش مذکور قلمداد می شوند. مثلا گفته می شود: شخصیت امام حسین (ع)، شخصیت حر، شخصیت حضرت زینب (س) و.... در حالی که اطلاق کلمه ی شبیه به اسوه های تاریخی به ویژه در نمایش ...
مسأله تشبه و علل اطلاق واژه "شبیه خوانی" به تعزیه
۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۲
«تشبه» یکی از مفاهیم بحث انگیز در فرایند نمایشی شدن وقایع کربلا است. این مفهوم با در نظر داشتن پیشینه ای که در علم کلام، عرفان و به خصوص فقه دارد، از سه بعد در تعزیه شایان توجه و قابل بررسی است: 1- تشبه، پیوند عمیقی با نهادن نام «شبیه خوانی» بر تعزیه دارد. 2- تشبه به امامان (ع)؛ تشبه به کفار و دشمنان ...
بررسی کنش‌های کلامی تعزیه‌نامه و نمود آن در اجرا
۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۴
یکی از ارکان اصلی نمایش، کنش و حرکت است. در این میان، زبان نیز در متن چند‌شیوه یا چند‌لایۀ نمایش، نقشی خاص دارد؛ اما از جهاتی می‌تواند متناظر با بدن و دیگر عوامل کنشگر و حرکت‌آفرین کنشگری کند و نمایانگر حرکت باشد. این مسئله به‌خوبی در نظریۀ کنش کلامی مطرح شده و در مطالعات گفتمانی زبان بسط یافته است؛...
نقش زنان در بسط فرهنگ محرم و سوگواری در عصر ناصری
۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۵۹
عصر ناصری در تاریخ معاصر ایران نقطه عطفی در بیداری افکار، توسعه علوم، و رسوخ اندیشه های نوین، و به تبع آن گسترش فعالیت های عمومی، به شمار می رود. با این حال زنان همچنان از حضور و نقش آفرینی درخور توانایی خود بی بهره بوده اند. آنان که بنا به دلایل تاریخی، فرهنگی، سیاسی، و نیز دینی کم تر امکان بروز و ...
بررسی نشانه- معناشناختی ظرفیت‌های نمایشی تعزیه و تراژدی با رویکرد نشانه‌شناسی آنالوگ و دیجیتال
۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۲
تراژدی و تعزیه، دو سنت نمایشی کلاسیک محسوب می‌شوند که به دلیل ریشه داشتن در آیین و نیز وابستگی به مذهب، فرهنگ، اسطوره و لحن، قابل بررسی تطبیقی هستند. هدف از این پژوهش، بررسی ارزش‌ها و ظرفیت‌های نمایشی این دو گونة نمایشی در تطابق با یکدیگر است. در راستای این هدف، مؤلفه‌های مختلفی همچون روایت یا تقلید،...
تکیة دولت و مراسم مذهبی آن
۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۵۷
با روی کارآمدن دولت صفویه، رسمی شدن مذهب شیعه در ایران، سبک تازه­ای از عزاداری به نام روضه­خوانی و نوعی نمایش مذهبی همراه با اشعار و متون مرتبط با واقعة کربلا با ایجاد تکیه­ها، حسینیه­ها و موقوفات به وجود آمد. این مراسم و آیین­ها در دوران قاجار برای کسب مشروعیت مردمی، با شدت و گسترش بیشتری دنبال می‌شد،...
شکل گیری مرثیه در عصر جاهلی و آغاز دوره اسلامی
۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۵۰
رثا به‌عنوان یکی از اغراض مستقل شعری،از گذشته‌های دور نقشی پررنگ بر صفحهء شعر شاعران داشته است.رثا ره‌آورد تجربهء عاطفی شاعر و ترجمان شرایط اجتماعی،فرهنگی و اعتقادی جامعهء اوست و شاعر در آن،سوگ و سوزهای درونی‌ خویش را در غم فراق ابدی عزیزان خود به نمایش می‌گذارد.رثا به سه دستهء«ندب،تأبین‌ و عزا»تقسیم ...
رهیافتی فرهنگی بر پدیده قمه زنی شهروندان خمینی شهر
۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۳
پژوهش حاضر با هدف تبیین وضعیت قمه زنی در خمینی شهر اصفهان، به نقش عوامل فرهنگی مؤثر بر این پدیده می پردازد. جامعه آماری این تحقیق، مردم خمینی شهر (قمه زنان، تماشاچیان و افراد عادی) است که 411 نفر از آنها به عنوان حجم نمونه انتخاب شده اند که از این میان، 69/8درصد مذکر و 30/2 درصد مؤنث بوده اند. روش تحقیق،...
سوگ‌واری در سیره معصومان (ع)
۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۷
سوگ‌واری بخشی از زندگی اجتماعی انسانها است که معصومان به آن توجه داشتند. شناخت سیرة معصومان در برخورد با مصائب مختلف، الگویی برای چگونگی برگزاری مراسم سوگ‌واری و معیاری برای آسیب‌شناسی شیوه‌های رایج سوگ­واری است. این مقاله، رفتارهای معصومان: را در رویارویی با مصیبت به دو حوزه فردی و اجتماعی تقسیم می‌کند ...
بهاءالدین محمد مختاری؛ نخستین مترجم لهوف
۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۰
سید بهاء الدین محمد مختاری یکی از علمای بزرگ شیعه مذهب دورهء صفوی و صاحب ده‌ها تألیف است که شخصیت عظیم او تاکنون ناشناخته مانده‌ است.مختاری در شاخه‌های مختلف علوم روزگار خود از جمله فقه،اصول، فلسفه،کلام و حدیث متبحر و سرآمد بوده و از علمای بزرگ زمان از جمله‌ علامهء مجلسی اجازه‌نامه داشته است. مختاری ...