گفت‌وگو با استاد محمود فرشچیان:از کودکی خادم اهل‌بیتم

اخیرا تابلویی را به پایان برده‌ام که کار عمیقی است و «عرش بر زمین» نام دارد. این تابلو به نوعی قتلگاه امام حسین (ع)» را ...

تریبون‌ها جولانگاه سیاسی برخی مداحان!

در سال‌های پیش از انقلاب و حتی سال‌ها پس ازانقلاب خبری از دخالت مداحان در عرصه سیاسی و جناحی نبود، اما چندسالی ...

محمدرضا سنگری: عاشورا آبشخور اندیشه و عزت ماست

سطح آثار پژوهشی بالا رفته و دقیق‌تر شده‌اند و عالمانه‌تر به مسائل و موضوعات نگاه کرده‌اند و عمدتاً چهره‌های دانشگاهی و ...
آرشيو گزارش
نمايش خبر در تاريخ :
بخش :  
روز :  
ماه :  
سال :  
اشعارسفارشی و جشنواره‌ای شدن، نتیجه نبود برنامه‌ریزی در شعرآیینی
۹ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۵
حسین اسرافیلی: یکی از آفت‌های شعر آیینی، برگزاری کنگره‌هایی است که به مناسبت‌های مختلف برگزار می‌شود و ریشه آن هم در بی‌فرهنگی مسئولان فرهنگی ماست. البته می‌تواند این کنگره‌ها مفید باشد، مشروط بر این‌که با یک برنامه‌ریزی درست و در یک زمان مرتبط برگزار شود. نه این‌که قدم‌به‌قدم برگزار شود؛ آن هم نه برای ...
اخلاق کارگزاران در سیره عملی پیامبر اسلام(ص)
۷ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۶
پيامبر اسلام(ص)، با اينكه مقام رسالت و نبوت را داشت ولى زندگى و معاشرت او در اجتماع آن چنان ساده و بى‌پيرايه بود كه اگر در ميان جمعى مى‌نشست، ناشناس مجبور بود بپرسد: كداميك از شما محمد(ص) است...
کرم امام حسن‌مجتبی(ع)؛ الگوی فقرزدایی
۷ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۰
حجت‌الاسلام سالار با اشاره به به دامنه گسترده بخشش امام حسن مجتبی(ع) به نقل روایتی پرداخت که حضرت بر اساس آیه‌ای از قرآن، کنیز خود را در قبال گرفتن یک شاخه گل از وی آزاد کرد، وی این خصوصیت امام(ع) را الگویی برای فقرزدایی دانست.
عزاداری نامتعارف اجازه نمی‌دهد پیام امام حسین(ع) به جهان مخابره شود
۷ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۰
حجت الاسلام آقامحمدی با بیان اینکه شیوه و روش عزاداری‌های ما نیاز به اصلاح دارد، گفت: ما باید بتوانیم پیام امام حسین (علیه السلام) را فارغ از سنت‌های بومی و در قالب انسانی و زیبا به دنیا عرضه کنیم.
شعر هیئت، شعری است که در هیئت قابل اجرا است و مخاطب‌محوری ویژگی بارز آن به شمار می‌آید.
۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۴۷
محمدرضا سنگری: در حوزه شعر هیئت دو نوع شعر سوگ و سور وجود دارد، همچنین یکی از تقسیم‌بندی‌های شعر هیئت، شعر تعبیری یا هرمنوتیک است که نوع دیگر شعر فاخر عاشورایی است که در هیئات از آن استفاده می‌شود مانند شعر محتشم کاشانی.
موقوفه‌ای هزار ساله از بانویی هندی در کربلا
۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۸
وقف هدیه‌ای است ماندگار، جمله‌ای که خیلی‌ها آن را شنیده‌اند برای اینکه این کلمه را بیشتر درک کنیم در عراق به سراغ یکی از این موقوفات در نزدیکی حرم اباعبدالله‌الحسین(ع) می‌رویم تا از نزدیک برکات یکی از این موقوفات را شاهد باشیم.
شکر پدیدۀ الهی اربعین به حفظ روحیاتِ زمان پیاده روی است/ از مردم عراق تشکر می کنم
۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۵
رهبر معظم انقلاب: این حادثه‌ی راه‌پیمایی را شکر کنید. شکرش ازجمله به این است که آن روحیّات را، آن حالات را -که در این دو سه روزی که مشغول راه‌پیمایی بودید، آنجا مشاهده کردید یا احساس کردید- در خودتان نگه دارید؛ آن برادری را، آن مهربانی را، آن توجّه به ولایت را، آن آماده شدن بدن برای تَعَب کشیدن را،...
مأخذشناسی اربعین‌حسینی؛ پژوهش درکتاب‌ها ومجلات وپایان‌نامه‌ها
۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۴
اربعین امام حسین(ع) در فرهنگ شیعی جایگاه بسیار والا و ارزشمندی دارد چون یک بار دیگر خاطرات و حوادث روز عاشورا در این روز زنده شده و به نوعی نقطه عطفی در تاریخ اسلام و تشیع شده است.
در سـوگ «صـدای عاشـورا»
۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۷
استاد موذن‌زاده با دستگاه‌های موسیقی و قواعد موسیقایی کاملا آشنا بود و فوت او را می‌توان خسرانی بزرگ برای مدیحه‌سرایی اصیل و فاخر توصیف کرد.
مرا با نوای «زینب، زینب» بدرقه کنید
۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۳
اساتید فن نام استاد سلیم مؤذن‌زاده‌اردبیلی را هم‌ردیف استاد عبدالباسط در زمینه مداحی جزو عجایب روزگار دانسته‌اند به‌طوری که وی بیش از ۵ ساعت در اوج می‌خواند و بیش از ۱۵ ساعت پی‌درپی مداحی می‌کرد که در نوع خود بی‌نظیر است.
استاد سلیم موذن زاده درگذشت
۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۸
خالق نوحه ماندگار «زینب، زینب» درگذشت. «سلیم موذن‌زاده اردبیلی» صبح دیروز پس از درک آخرین اربعین عمرش در سن 80 سالگی به دیدار حق شتافت تا ان‌شاءالله در جوار رحمت او، میهمان خوان کرم مولایش اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام باشد.
حنجره ای وقف اهل بیت(ع)
۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۷
استاد سلیم موذن‌زاده، مداح نامدار اردبیلی که می‌گفت حنجره‌اش وقف حضرت سیدالشهدا(ع) است صبح دیروز در سن 80 سالگی دار فانی را وداع گفت.
آخرين بازمانده
۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۴
يکي از آخرين بازماندگان نسل مداحان سنتي و باهويت ايران، سليم مؤذن‌زاده‌اردبيلي، درگذشت؛ مردي که روضه «زينب، زينب» يا نوحه «ابالفضل»اش اشک به چشم هر کسي با هر اعتقاد و آييني مي‌آورد.
مداحی که عمرش را صرف روضه‌خوانی اهل بیت (ع) کرد
۲ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۳
مرحوم استاد سلیم مؤذن‌زاده در محضر اساتید بزرگی چون جلیل شهناز، تاج اصفهانی و اقبال آذر بهره برده بود و همه موفقیت‌هایش در عرصه مداحی را مدیون توجه حضرت سیدالشهدا(ع) می‌دانست.
مقتل ابومخنف؛ جریان مشترک بین مقاتل/ برخی تحریفات در باورهای عامیانه
۱ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۴۸
مرضیه محمدزاده با اشاره به اعتبار بالای مقتل ابومخنف گفت: در نگارش کتب تاریخی مانند تاریخ طبری، لهوف و ارشاد از این مقتل استفاده شده است؛ تقریباً در بین بسیاری از اسناد تاریخی درباره عاشورا می‌بینیم که این کتاب‌ها در نهایت به مقتل ابومخنف می‌رسند.
دو ویژگی شعر اصیل دینی وآیینی: موضوع دینی و موضع دینی
۲۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۰۰
رضا اسماعیلی: بسیاری از شعرهای آیینی ما با موضوع دین نوشته می شود در حالی که موضع آن دینی نیست و شعر آیینی محسوب نمی شود و در این راستا می توان گفت «حافظ» آیینی ترین شاعر ادبیات دینی ماست زیرا در تمام اشعار و ابیات او می توان به درستی موضع دین را ملاحظه کرد.
اربعین دچار آسیب‌ هیئت‌های ما نشود/ تجمع حسینی بر پایه محبت و عقلانیت
۲۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۴
رضا معممی مقدم، عضو کمیته فرهنگی ستاد اربعین با اشاره به اینکه گفتمان اربعین گفتمان صلح است گفت: گفتمان اربعین، گفتمانی است که همه بشریت فارغ از هردین ومذهبی زیر بیرق فرهنگ حسینی می توانند جمع شوند.اربعین برپایه محبت و عقلانیت شکل می گیرد.
اخلاق خط قرمز آیین‌های عاشوراست/ جفاست امام حسین را در حصار مذهب خلاصه کنیم
۲۷ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۹
حجت الاسلام احمد اسلامی: اسطوره شناسی فهم امروزی از متن دیروزی است و مانند آینه‌ای است که شما در تعامل آن «من» نزیسته خود را زیست کنید. لذا اسطوره اهمیت پیدا می کند.
مروری بر کتاب عاشوراشناسی: پژوهشی درباره‌ هدف امام حسین(ع)
۲۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۰
کتاب عاشورا شناسی، اثر محمد اسفندیاری در پی تبیین و سنجش نظریات مختلف در باب اهداف قیام امام حسین(ع) است.
استفاده ۶۴ درصدی مداحی مدرن از واژه‌های تحقیرآمیز/ مداحی مدرن فقط ۲درصد آگاهی‌بخش است
۱۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۲
نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد: واژه‌‌های تحقیرآمیز در اشعار مداحان سنتی جایی ندارد اما در ۶۴ درصد مداحی‌های مدرن استفاده می‌شود. همچنین میزان آگاهی‌بخشی به مخاطبان در مداحی سنتی ۵۴ درصد است که این میزان در مداحی مدرن به ۲ درصد کاهش می‌یابد.