رسانه‌ها به تغییرات مثبت هیئات توجه کنند/ مداحی فقط در خواندن خلاصه نمی‌شود

الان که استقبال جوانان نسبت به مداحی و مداحان افزایش یافته است، مسئولیت مداحان نیز سنگین‌تر شده است. مداح باید غیر از ...

حیا در خواندن بین برخی ذاکران از بین رفته است/ بهتر است مداح کسب و کار دیگری هم داشته باشد

روضه باز و مكشوفه می خوانند، خط قرمزها و حد و حدود ها را به راحتی ازش عبور می كنند. قبح همه چیز شكسته است. مراقبت ها كم ...

استاد مهدوی‌راد: منبرهایی در صدا و سیما شنیدم که نصف آن مورد شک بود

در همین تلویزیون بنده شنیدم که معاویه در دوران امامت امام حسین (ع) برای اینکه نیرنگی داشت و جامعه را فریب داده بود، حرکتی ...
آرشيو مطالب نشريه
نمايش خبر در تاريخ :
بخش :  
روز :  
ماه :  
سال :  
پردازشی نو از دین عامه پسند
۱ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۰۰
یکی از کارکردهای رسانه این است که به بطن جامعه و آن چیزی که به عنوان «باور صحیح» وجود دارد، مراجعه کند، آن را دریافت، بررسی و پالایش کند و با پرداختی رسانه‌اي و نو به مخاطب برگرداند.
جسارت سریال‌سازی برای ماه رمضان
۱ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۰۰
هر ساله در بسیاری سریال‌هاي ما به دلیل ضعف پژوهش پیش از تولید و نبود برنامه‌ریزی بلندمدت در صدا و سیما در تولید سریال‌ها، با حرکات سینوسی روبه‌روييم. برخی سریال‌ها که با موفقیت بسیاری روبه‌رو مي‌شوند، به دلیل خلاقیت‌هاي فردی کارگردان است.
صحبت چلچله‌ها
۱ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۰۰
صحبت چلچله‌ها را در خیمه بخوانید.
«پــــــــل»
۱ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۰۰
این نمایش در سال ۱۳۸۲ در تالار چهارسوی تئاتر شهر با بازی احمد آقالو، رضا بابک، علی عمرانی، مهتاب نصیرپور، بهرام ابراهیمی، خسرو احمدی، مجید جوزانی، میرطاهر مظلومی، شبنم مقدمی، مهدی ساکی و یحیی فروغی و با کارگردانی محمد رحمانیان و حبیب رضایی به روی صحنه رفت.
چاووش خوانی
۱ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۰۰
خوش‌لحنی، بداهه‌سرایی، موقعیت‌سنجی، خداشناسی و عشق به اهل بیت عصمت و طهارت از ويژگي‌هاي چاووش‌خوان است.
تعزیه‌خوانی که مخالف نمی‌خواند
۱ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۰۰
حاج‌آقا بابایی علاقه‌مند به تعزیه بود، خودش هم تعزیه‌خوان استاد و ماهري بود و بسیاری نسخ تعزیه که اینجا وجود دارد، خودش نوشته است.
برخي نشانه‌ها و نمادها در شبيه‌خواني
۱ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۰۰
سمبوليزم رنگ و روان‌شناسي رفتار و رفتارشناسي متکي به حرکات سنجيده، با درونمايه‌اي برجسته، به همراه کاربرد فرهنگ مادي در کنار فرهنگ معنوي، تعزيه و شبيه‌خواني را -بسيار هنگام- به صور خيالي دل‌انگيز و حظّ بصر چشمنواز مي‌کشاند.
نسخ تعزیه
۱ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۰۰
در این مجلس، تعزیه‌سرا عنان تخیل را رها کرده است تا به بهشت برود و احوالات ارواح مقدس پیامبر اسلام (ص)، حضرت علی (ع)، امام حسن (ع) و حضرت فاطمه (س) را قبل از رسیدن ارواح شهدای کربلا به بهشت به معرض نمایش درآورد و به عبارت دیگر، واقعة کربلا را از زاویة دیگری نگاه کرده‌ است.
نگاهی به کتاب «درام اسلامی»
۱ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۰۰
ملک‌پور شکل غربی نمایش را با مذاهب پیش از مسیحیت در ایران و مصر ترکیب می‌کند تا به گونه‌ای مستقیم تأثیر آن بر تعزیه امروز را پي‌گيری کند.
احساسات ضد اسلامی  زمینه‌ساز نبود شناخت تعزیه در غرب
۱ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۰۰
ملک‌پور در این کتاب بیشتر بر وجوه تئاترگونة تعزیه متمرکز شده و درصدد است که عناصر نمایشی تعزیه را به خواننده معرفی کند و از دل این پژوهش، تعزیه را به عنوان هنر نمایشی-مذهبی منحصربه‌فرد و تنها شکل از تئاتر مذهبی اسلامی که خاستگاهش ایران است، معرفی کند.
شقاق‌افکنی؟
۱ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۰۰
عمر بن سعید به امام (ع) نامه‌ای می‌نویسد و می‌گوید: «دست از شقاق بردار. من می‌توانم از یزید برایت امان بگیرم.» امام (ع) به او نوشت: «کسی که به خدا و عمل صالح دعوت می‌کند، دعوتش به شقاق نیست. بهترین امان هم، امان الهی است.»
قــرآن در کـربــلا
۱ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۰۰
وقتی که هم خود تشنه بودم و هم اسبم، امام حسین(ع) به من اشاره کرد که از آن مشک‌ها آب بخور. امام بلند شد و مشک را به دست گرفت و سر مشک را در دهان من گذاشت و مرا سیراب کرد. این رفتار امام با کسی است که از دشمنان امام است و آمده است تا رگ حیات حسین بن علی(ع) را قطع کند.
حسـین(ع) در قـرآن
۱ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۰۰
نبايد كسانى كه كافر شده‏اند، تصور كنند اينكه به ايشان مهلت مى‏دهيم، براى آنان نيكوست. ما فقط به ايشان مهلت مى‏دهيم تا بر گناه [خود] بيفزايند و [آن‌گاه] عذابى خفت‏آور خواهند داشت.
شقاق افکنی؟
۱ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۰۰
شیعیان همانند دیگر فرق و مذاهب همواره این ادعا را دربارة امامان خویش طرح کرده و می‌کنند؛ اما شاید حتی اگر از بسیاری از ایشان بپرسید که نمود چنین ادعایی کجاست و به چه اعتباری این فرضیه طرح شده و با کدام دلیل به کرسی تحقیق و اثبات رسیده است، جز ادعایی کلی، مبهم، غامض و گاه پوک چیزی عاید نمی‌شود و از دل ...
فرهنگ عاشورایی
۱ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۰۰
تأثیرپذیری فرهنگ عامه از محرم و عزاداری هم در عرصه‌هاي متنوعی درخور بررسی است.
حیات شیعه مديون فعاليت مجالس و آيين‌هاي عاشورایی است
۱ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۰۰
اگر اين آيين و نهاد عزاداري نبود، بعيد نبود که امروز اثري از شيعه باقي بماند.
۲۵ تـوصــیــه برای حفظ ایمنی در مساجد، تکایا و حسیـنـیـه‌ها
۱ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۰۰
این ۲۵ تـوصــیــه را برای حفظ ایمنی در مساجد، تکایا و حسیـنـیـه‌ها بخوانید.
راه‌اندازی تکایای موقت باید با مجوز سازمان‌هاي مسئول باشد
۱ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۰۰
در موقعیت‌هاي خاص مانند تاسوعا و عاشورا تراکم انسانی در تهران بالا مي‌رود و از طرفی در بافت فرسوده و مرکزی تهران هم خدمات آتش‌نشاني سخت‌تر عرضه می‌شود.
اولویت استانداردسازی با بازسازی اسکلت ساختمان‌هاست
۱ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۰۰
در بعضی محله‌ها که مساجد کاملاً قدیمی است، سیستم گرمایشی هم بخاری است. سیستم گرمایشی پیشرفته هزینة سنگینی دارد و مساجد و تکایا نمي‌توانند هزینة آن را تقبل کنند.
پیشگیری بهتر از درمان است
۱ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۰۰
بسیاری از این هیئت‌ها ابتدایی‌ترین نکات ایمنی را رعایت نمي‌کنند و تکثر و تعدد آنها باعث مي‌شود که سازمان آتش‌‌نشانی هم نتوانند خدمات و تجهیزات پیشگیری از حوادث غیر مترقبه را به آنها بدهند.