حجت‌الاسلام نقویان: مداحی معرکه‌گیری نیست/ متفکرین و علمای جامعه رفتار خود را اصلاح کنند

در قالب‌ها مانده‌ایم و از قالب‌ها به فرهنگ و حقیقت نرسیده‌ایم؛ مداحی معرکه‌گیری نیست؛ ما دستگاه‌های موسیقی و الحان و شعر ...

از ائمه بقیع در شعر آیینی غفلت کرده‌ایم + فراخوان نخستین کنگره شعر بقیع «آخرین حرم»

وظیفه داریم که پرده از جنایت و فجایع و کارهای بسیار نکوهیده و تخریب بقاع ائمه بقیع یکی از بزرگ‌ترین این کارهاست، برداریم...

تاکید سفیر ایران بر مردمی ماندن اربعین

برخی از مسئولان محلی و روسای عشایر عراق در دیدار با سفیر ایران در بغداد به بحث و تبادل‌نظر درباره مراسم زیارت اربعین سال ...
آرشيو يادداشت
نمايش خبر در تاريخ :
بخش :  
روز :  
ماه :  
سال :  
«رییس مذهب شیعه» چرا نادرست است؟
۳۰ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۳
در این مقاله می کوشیم تا این حقیقت تاریخی روشن شود که رئیس مذهب شیعه بودن امام صادق علیه السلام نه به معنای فاصله افتادن این مذهب از اسلام راستین که به معنای حق عظیمی است که ایشان در اعتلا و احیای مذهب حقه شیعه داشته اند.لقب رئیس مذهب شیعه، بدین جهت براى امام ششم شیعیان شهرت یافت که معارف شیعى در دوران ...
نظریه به گفتمان تبدیل نشده است
۱۷ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۶
جامعه ما، جامعه‌ای اسلامی و برخوردار از هویتی انقلابی و ایرانی است که از فرهنگی ریشه‌دار بهره‌مند است. امروزه کشورمان به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی موفق به احیا و تعمیق هویت فرهنگی و دینی خود شده و در پی یافتن جایگاه خود در عرصه فکری و فرهنگی و همچنین حرکت در مسیر تمدن‌سازی است. ...
نگاهی اجمالی به کارکرد هیئت های مذهبی در جامعه
۱۱ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۴
امروزه برخی جریانات سعی در ایجاد فضایی یک سویه در برخی هیئت های مذهبی دارند. دارندگان این تفکر به علت عدم شناخت کافی از فلسفه تشکیل هیئت های مذهبی دانسته یا ندانسته همان راهی را می روند که آرزوی دیرین دشمنان دین و ملت است
مداحی دو قطبی ساز
۷ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۶
1- از هنگام پیدایش مداحی درتاریخ شیعه، این نهاد تمام تلاش خودرابرای ایجاد وحدت و همدلی میان مردم بکار برد و به همین دلیل از محبوبیت خاص مردمی برخوردار بود. این محبوبیت باید باحفظ همین سیره برجا بماند. 2- مداحان می‌توانند وارد مقولات سیاسی شوند و اصولا مداحی اهل بیت با سیاست عجین است چون خود ...
چرخه وارونه و معیوب تولید شعر آیینی
۲۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۳
روند رو به رشد شعر آیینی با کمال افتخار و خرسندی باید بگوییم امروز با گذشت نزدیک به  چهار دهه از پيروزی انقلاب اسلامی، مولود خجسته‌ای به نام «شعر آیینی» كه دوران كودكي و نوجواني خود را با سربلندي پشت سر گذاشته و در فضاي ادبيات معاصر ايران قامت برافراشته است، به عنوان يک گونه ادبي ...
گفتمان سازی در حوزه مداحی و چند نکته
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۸
در پرداختن به دین و اهل بیت که در جای خود، اصلی صاف، زلال و الهی است، شرط لازم و برجسته مداحی و روضه‌خوانی، اخلاص است، بدین معنی که مداح برای دنیا مداحی نکند و روضه نخواند. البته که مردم، با صفای کامل خود سعی می‌کنند که به اداره زندگی این گروه از خدمتگزاران به دین کمک نمایند، به تعبیری اسب ...
لزوم توجه به گفتمان‌سازی در عرصه دین
۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۹
سوالی که این روزها مرتبا تکرار می‌شود آن است که چرا در جامعه‌ای که در آن این همه شعائر دینی از جمله عشق سرشار به امام حسین (ع) در ایام محرم برقرار است، امروزه مملو از گناه و معصیت، فسادهای مالی و پرونده‌های دایر در قوه قضاییه است؟
غلط مصطلح با نام مراسم مناجات‌خوانی
۱۶ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۲
دو پایه مناجات «در خلوت بودن» و «آهسته صحبت کردن» است. لذا مناجات یک ارتباط دو طرفه و محدود است و این ‎که برخی مراسمات جمعی را «مناجات خوانی» یا «مناجات دسته جمعی» می خوانند، غلط مصطلح است.
رسالتی که رهبر انقلاب بر عهده‌ شاعران نهادند
۱۷ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۲
شعر آئینی صرفا مدح و مرثیه‌ی اهل بیت علیهم‌السلام نیست. در این دیدار نیز ما شاهد بودیم که اشعاری با مضامین نیایش مبتنی بر مناجات، مدافعان حرم، دفاع مقدس، وحدت مسلمین و... هم خوانده شد.
بررسی سندیت دهه اول و دوم فاطمیه در روایات
۱۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۷
درباره مدت زمان حیات حضرت صدیقه طاهره(س) بعد از رحلت پدر، در منابع متقدم دست‌کم پانزده گزارش وجود دارد که محل اختلاف مورخین، علما و فقهای اهل تشیع و نیز اهل تسنن بوده است.
ویژگی های شعر آیینی و فاطمی
۷ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۱
جان مایه شعر آیینی اصیل و فاخر «موضع‌مندی» آن است، نه «موضوع‌بندی» آن. یعنی ایستادن شاعر در جبهه «حق» و حق مداری و برائت از ظلم و باطل و زشتی و پلشتی.
شعر آیینی در افق آموزه‌های انقلاب اسلامی(1)
۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۹
در شعر آیینی گذشته، بیشتر به بیان و توصیف زندگی اهل‌بیت و رخ‌دادهای صدر اسلام توجه شده است و تأمل بر فلسفه وجودی نبوت و امامت و ولایت در ابعاد مختلف آن تا حدی مورد غفلت واقع شده است.
پایبندی به ادب و آداب در شعر آیینی
۲۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۹
حمید سبزواری به همه ما یادآوری می‌کند که اگر قصد ما از ورود به این حریم مقدس خدمت به خاندان رسالت است، باید به ادب و آداب آن پایبند باشیم.
چگونه می توان در یک روز هم غمگین بود و هم خوشحال؟
۱۹ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۵
چگونه می توان در یک روز و در آن واحد هم غمگین بود و هم خوشحال؟ چنین پدیده ای نه در فرهنگ ما جایگاهی دارد و نه امکان پذیر است.
از منبر تا تریبون
۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۱
گویی امر دین دیگر به نحو تام و تمام در اختیار روحانیون نبود. سخنرانان غیر روحانی در کنار و هم پای با روحانیون در عرصه حضور داشتند. سخنرانان غیر معمم بر دو قسم بودند؛ دسته‌ای که رویکرد نقادانه بر دین رسمی داشتند و دسته‌ای که از جانب حکومت دینی مورد قبول واقع شدند.
«سخنران» یا «واعظ»؟ مسئله این است
۳۰ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۳
«وعظ» یا «موعظه» در معنای خود وجهی اخلاقی و معنوی را دربر دارد که «سخنرانی» فاقد آن است. به خطبای قدیم «واعظ» می‌گفتند و واعظ حتماً می‌بایست که مجتهد هم می‌بود مگر اینکه ضرورت اطلاع از امر دین ایجاب می‌کرد در غیاب مجتهد یک مطلع از علم دین که مجتهدی لابد او را تأیید کرده بود، وعظ می‌کرد.
برخی مردمان امام گذشته را عاشقند، نه امام حاضر را!
۲۲ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۴۲
«زمانه عجیبی است، برخی مردمان امام گذشته را عاشقند، نه امام حاضر را. می‌دانی چرا ؟ امام گذشته را هرگونه که بخواهند تفسیر می‌کنند،اما امام حاضر را باید فرمان برند ! وکوفیان عاشورا را این گونه رقم زدند.»
مقتل‌خوانی به بهانه شعرسرایی
۲۰ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۴
اینکه شاعری بخواهد شعر بسراید و به همین بهانه به مطالعه مقاتل روی آورد، رویکرد پسندیده و بلکه درستی نیست؛ هر کسی که شیعه امام علی(ع) و باسواد است و مدعی محبت اهل بیت(ع)، ناگزیر است که منابع مربوط به اهل بیت(ع) را بخواند،‌ چه شاعر باشد و چه نباشد.
عزاداری محسنیه، آری یا خیر؟
۱۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۳
سوگواری و مجلس عزای ایام خاص در سطح محدود و برای مخاطبان مشخص قابل دفاع است اما وقتی در حوزه عمومی و به عنوان یک سنت و سیره فراگیر مطرح می شود قابل توجیه نخواهد بود.
تنها مداح بین‌المللی ایران
۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۱
مرحوم مؤذن زاده با آن قدرت حنجره، هیچ داعیه‌ای نداشت و همه را لطف الهی می‌دانست و از همه مهم‌تر اینکه این صدا را فقط در خانه اهل‌البیت علیهم‌السلام به‌کار می‌گرفت و تا پایان عمر برای غیر اهل بیت نخواند.