استاد قنبری: اگر هدف گریه گرفتن از مردم باشد ظلم به‌اسلام است

وظیفه ما راضی و قانع کردن همه نیست. وظیفه ما عمل کردن به درست است. اگر به وظیفه درست عمل شد فطرت مردم به طرف خدا می رود....

بازارداغ محصولات خارجي درايام محرم / از پرچم تا طبل و دهل خارجي

در اين بازار دستگاه سنج، دهل و طبل در يک ابعاد مشخص قيمت‌هاي مختلفي دارد، به طور نمونه يک دهل در ابعاد متوسط از 150 هزار ...

گفت‌وگو با استاد محمود فرشچیان:از کودکی خادم اهل‌بیتم

اخیرا تابلویی را به پایان برده‌ام که کار عمیقی است و «عرش بر زمین» نام دارد. این تابلو به نوعی قتلگاه امام حسین (ع)» را ...
آرشيو مقاله
نمايش خبر در تاريخ :
بخش :  
روز :  
ماه :  
سال :  
مناسك‌گرايي؛ جانشين چيست؟
۱۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۴۲
مناسك به خودي خود هدف نيستند، مگر آنكه در خدمت اهداف و برنامه‌هاي محتوايي دين قرار گيرند. مهم‌ترين برنامه در اديان ابراهيمي در بعد فردي عبوديت و تخلق به اخلاق حسنه و نيكو و در بعد اجتماعي اقامه قسط است.
درسهاي امام رضا(ع) براي حاکمان امروز
۹ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۰
شیخ صدوق در روایتی نقل کرده است که وقتی حضرت رضا(ع) وارد حمامی شدند که در زمان ایشان به «حمام الرضا» شهرت داشت، آن اندازه عزیز بود که پس از غسل آن حضرت در آن حمام و اقامه نماز ظهر و بیرون رفتن از آنجا، مردم به حمام مي‌رفتند و از آن آب بهره می‌گرفتند
رعایت حقوق دیگران در سفر اربعین
۲۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۲۱
قطعا یکی از ملزومات هر سفری صحبت و گفتگو با اطرافیان است که در این مساله نیز حقوق بسیاری زیادی وجود دارد.
تاریخ پس از عاشورا؛ سرگذشت سر مبارک اباعبدالله الحسین(ع)
۲۳ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۸
اولین کسی که زیارت بازگشت کاروان حسینی در اربعین را نقل کرده، ابوریحان بیرونی‌(م۳۴۰ق) در کتاب «الآثار الباقیة» است. وی در این کتاب می‌گوید که روز اول صفر، سر مطهر سیدالشهدا‌(ع) وارد مدینه می‌شود و در روز ۲۰ صفر سر مطهر به بدن ملحق می‌گردد و در آن روز زیارت اربعین است.
مغناطیس حسینی در «اکسیر محبت»/ حرکتی که بر مدار عشق در جریان است
۱۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۳
یکی از مهمترین سوالهایی که این روزها ذهن هر کسی را به خود مشغول می کند علت استقبال مردم از این رویداد جهانی است، رویدادی که با وجود سانسورهای همه ساله غرب، توانسته ندای خود را جهانی کند.
سیمای امام حسن (ع) در شعر عاشورایی معاصر فارسی و عربی (با تکیه بر اشعار برجسته شاعران سده اخیر)
۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۳
عاشورا حماسه‌ای بی‌نظیر در تاریخ بشری است که نامش تداعی گر نام بزرگ پرچم‌دار آزادی،آزادگی و ظلم ستیزی،حسین بن علی(ع) است.شخصیتی محوری و بی‌بدیل که‌ جان‌های مشتاق و آزادی خواه از هر زبان و ملتی را مجذوب خود ساخته و با جاری شدن‌ بر زبان اهل ذوق و ادب جاودانگی آن‌ها را رقم زده است.اما بی‌شک هرکسی به چشم‌ ...
بررسی پدیدارشناختی پدیده چنار خونبار الموت قزوین
۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۱۸
در این مقاله موضوع جاری شدن خون از درختی در زرآباد قزوین، معروف به «چنار خونبار» در روز عاشورا مورد بررسی انسان شناختی قرار گرفته است. نگارنده با تلقی موضوع به عنوان یک «پدیده اجتماعی تام» و با بهره گیری از تکنیک های مختلف، تلاش می کند از جنبه های مختلف، ابهامات را شفاف نماید. یافته های پژوهش چنین است:...
گزارش حضرت زینب(ع) از رویداد کربلا و مقدمات و پیامدهای آن
۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۱۱
امام سجاد علیه السلام در روایتی مفصل،گزارشی از رویداد کربلا و مقدمات و پیامدهای آن از عمهء گرامی خود حضرت زینب(س)نقل‌ می‌کند.این روایت در کتاب«کامل الزیارات»نوشته ابن قولویه قمی‌ (متوفای قرن چهارم هجری)آمده و یکی از مستندترین روایات دربارهء حادثه عاشوراست.نگارنده در این گفتار،ترجمهء فارسی این روایت ...
بازتاب حماسه عاشورا در شعر بعضی از شعرای عرب زبان
۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۵۷
ادبیات در قلمرو شعر و شاعری در میان شیعیان از آغاز، مرتبتی بلند داشته است. شاید مهارت و توانمندی امامان شیعه در سرودن شعر و همچنین تشویق و تکریم آنها نسبت به شاعران متعهد و با اخلاص، انگیزه ای شد تا ابیات و سوگ سروده ها، برای کسب منافع مادی نباشد، بل برای رضایت خدا و دفاع از آل اله بر زبان آید؛ از سوی ...
تصویرهای ادبی در شعر عاشورایی معاصر
۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۴۸
حادثه عاشورا در طول تاریخ، الهام بخش شاعران بوده است . در دوره معاصر نیز شاعران از عاشورا سخن گفته اند و تصویرهای ادبی شاعران معاصر از زمان ، مکان و حوادث عاشورا اثر پذیرفته است. در این مقاله، شعر عاشورایی معاصر از نظر شکل و محتوای تصویر بررسی می شود و چون در زمینه صور خیال شعر عاشورایی معاصر، اثر مستقلی ...
بررسی مفهومی قصیده سید مهدی بحرالعلوم و مقایسة آن با ترکیب بند محتشم کاشانی
۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۴۳
موضوع عاشورا به عنوان یکی از پرشورترین و افتخارآمیزترین رویدادهای تاریخی، همواره مورد توجه ملت های مختلف بوده و هست؛ تا آنجا که ادیبان و شاعران در آثار ادبی خود، از زوایای گوناگون به آن پرداخته اند. در شعر عربی و فارسی هم شاهکارهای بسیاری درباره عاشورا آفریده شده که گاه بر ادبیات سایر ملت ها تاثیری ...
بررسی تاریخی گزارش‌های شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید دربارۀ امام حسین (ع)
۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۳
ابن ابی الحدید یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شروح نهج البلاغه را نگاشته است. این شرح که حاوی اطلاعات مهم تاریخی است از جمله دربارۀ امام حسین(ع) است شایستۀ بررسی و نقد از زوایای مختلف است. مقالۀ حاضر پس از مروری کوتاه بر روش تاریخی شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید و ویژگی‌های آن روایت‌های تاریخی این کتاب ...
از بیناخوانش تا بینامتنیت؛ روایت‌شناسی میراث عاشورا در آثار داستانی محمود دولت‌آبادی
۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۲
ادبیات از هیچ زاده نشده است! هر متنی هنگام تولد بر گسترة سفید کاغذ یا حتی بر صفة ذهن، از متون قبل از خود متأثر شده است. این امر سبب شده تا مفاهیم بدیعی از قبیل بینامتنیت و بیناخوانش در حوزة نقد نو جلوه‌گر شوند. در ادبیات داستانی، آن ‌دسته از منابع که استوارتر و جذاب‌ترند، بنمایة خلق آثار دیگر می‌شوند....
ارتباط عاشورا و ظهور و بازتاب آن در جریان های سیاسی و رسانه ای معاصر
۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۳
با تأمل در ادعیه، زیارات و روایات مربوط به دو واقعه عاشورا و ظهور، درمی‌یابیم که نه‌تنها مقابله با اهل‌بیت( _ به‌ویژه در واقعه عاشورا _ در همکاری میان دو جریان یهود و بنی‌امیه به عنوان دو روی یک سکه به نام حزب شیطان صورت گرفته، بلکه این همکاری و تقابل تا آخرالزمان و هنگام ظهور، ادامه یافته و در آن روز ...
نقد رویکردهای پژوهشی پیشینه نمایش ایرانی تعزیه
۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۹
مقاله حاضر در پی تبیین این مسئله است که هرگونه بررسی ریشه‌ای نمایش تعزیه به ناگزیر به جست‌وجوی پیشینه‌شناسی نمایش در ایران منجر می‌شود. از این‌رو، آنچه را که پژوهشگران فرنگی و ایرانی در این زمینه انجام داده‌اند، این مقاله با استفاده از شیوه کتابخانه‌ای و مراجعه به اسناد و با روش تاریخی - توصیفی به بررسی ...
جایگاه هویت آیینی مذهبی تعزیه و واقعه عاشورا در هنرهای تصویری مازندران
۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۴
تعزیه (شبیه خوانی) نمایشی آیینی، روایی، منظوم و موسیقایی است که از دل عزاداری های شیعیان ایرانی بر پیشوای سوم خود، امام حسین (ع) پدید آمد و حول محور واقعه عاشورا، در سال 61 ه. ق، شکل گرفت. محور اصلی این نمایش، شهادت امام حسین (ع) و یارانش در واقعه کربلاست، اما بهره های فراوانی از فرهنگ، ادبیات کهن و ...
قابلیت های تعزیه در تصویرپردازی نوین بررسی دو نسخه تعزیه مجلس درویش بیابانی و حضرت موسی (ع)
۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۷
تعزیه به عنوان مهمترین شیوه نمایش مذهبی و آیینی در ایران از قابلیتهای بسیاری برخوردار است که می تواند در اشکال گوناگون تصویر پردازی نوین رسانه ای مورد استفاده قرار گیرد. در این میان شاید تنها عنصر بسیار مهمی که تا کنون مورد توجه قرار گرفته کارکرد فاصله گذاری در شیوه اجرایی است. اما با بررسی نسخ موجود ...
تقابل فرهنگ و طبیعت در آیین تعزیه
۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۴
یکی از ویژگی های رویکرد ساختارگرایی در تحلیل متن توجه به تقابل های دوگانه است. درحقیقت تقابل بین فرهنگ و طبیعت نوعی ساختار محسوب می شود، بر این اساس دو سوی این تقابل اغلب در حین اجرا در رابطه سیال، تنشی و دیالکتیک قرار دارند که رابطه ای سلبی و هم ایجابی است. بنابراین، از این منظر می توان گفت که در آیین ...
بررسی مقایسه ای "شبیه" و "شخصیت"
۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۹
اشتباه مصطلح در باره همسانی تراژدی و تعزیه، درخصوص شخصیت و شبیه نیز تکرار می شود. بدین سبب اشخاص حاضر در نمایش تعزیه به عنوان شخصیت های نمایش مذکور قلمداد می شوند. مثلا گفته می شود: شخصیت امام حسین (ع)، شخصیت حر، شخصیت حضرت زینب (س) و.... در حالی که اطلاق کلمه ی شبیه به اسوه های تاریخی به ویژه در نمایش ...
مسأله تشبه و علل اطلاق واژه "شبیه خوانی" به تعزیه
۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۲
«تشبه» یکی از مفاهیم بحث انگیز در فرایند نمایشی شدن وقایع کربلا است. این مفهوم با در نظر داشتن پیشینه ای که در علم کلام، عرفان و به خصوص فقه دارد، از سه بعد در تعزیه شایان توجه و قابل بررسی است: 1- تشبه، پیوند عمیقی با نهادن نام «شبیه خوانی» بر تعزیه دارد. 2- تشبه به امامان (ع)؛ تشبه به کفار و دشمنان ...